Annons

Köpa fri användningsrätt, vad tar man betalt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jkmfoto

Aktiv medlem
Har blivit kontaktad av en kommun som vill köpa fri användningsrätt på bild jag tagit och använda i marknadsföringssyfte.

Vad tusan tar man betalt för sådant? Googlat runt men finns såklart inget ”fast pris”. Antar dock att längd på användningsrätt också spelar in?

Tycker du skall fråga dig själv vad bilden är värd för dig. Är det en blonderad en-hörning fotad på mars föreslår jag dock minst 1.000.000:- ;-)

Om du inte är proffsfotograf och lever på fotot så kan du väl skänka bilden och be dem betala in ett valfritt belopp som hjälp för ukrainska barn och kvinnor.

Dels är det väl inte svar på frågan, dels är jag tämligen säker på att detta går utöver den befogenheten som tjänstemännen har. Jag har mer erfarenhet från statliga myndigheter, de får använda skattemedel inom ramen för sitt uppdrag. Om de behöver en bild för sitt uppdrag får de köpa bilden, men de får inte skänka skattemedel till en biståndsorganisation. Det är något som den politiska nivån kan besluta om, eller om det finns ett uttalat uppdrag.
Anledningen är för att förebygga korruption. Tänk om tjänstemannen sympatiserar med något annat och ger pengarna till den organisationen? Vem ska styra det? I praktiken handlar det om ingen faktura in, inga pengar ut. Pengar ut, dubbel attest.

Som svar på frågan - jag vet inte heller, det beror på vad det är för bild, hur "unik" den är. Igen, ur mitt eget perspektiv, ser jag en bild jag har användning av och fråga och någon vill ha en tusing eller två, visst. Men är dte mer än så och det är en dussinbild tar jag väl nån annan. Men om bilden är "unik" och jag vill ha just den bilden, ja, då är den ju värd mer. Sedan kopplar det också till vad som är värt mödan för den enskilda tjänstemannen. Är den för dyr är det inte värt besväret med administrativt meck.
Sedan beror det ju på hur stor kommunen är. Är det stockholms kommun som vill ha den i en annonskampanj är det ju något annat är om det är Ragunda kommun som tyckte den var najs för en broschyr inför skolstarten och annars vill ha den skvalpande i sitt bildarkiv tillsammans med 3000 andra bilder. Där säger det sig självt att de inte betalat totalt 10 miljoner för alla bilder i det bildarkivet, tämligen säkert inte ens en tiondel, eftersom de flesta knappt ens visas i en powerpoint på ett internt möte med 3 deltagare.
När jag själv har sålt har jag använt SFF prisguide som riktvärde, kategori arkivbild. vanligtvis nån tusing eller två. Då har det handlat om att någon har sett en bild på min hemsida som passar bra i något sammanhang. Har publiceringen varit sån som jag tycker är kul och upplösningen på hemsidan är tillräcklig tar jag inte betalt, lite kopplat till att om jag fakturerar 1000 kr som en engångsföreteelse så betalar det ju ungefär min administrativa tid kring fakturerandet, dvs "orka hålla på"...

Om du inte är proffsfotograf och lever på fotot så kan du väl skänka bilden och be dem betala in ett valfritt belopp som hjälp för ukrainska barn och kvinnor.
Även om man inte jobbar som fotograf så skall man ta betalt som en fotograf tycker jag. Om amatörer dumpar priserna så "drar man undan mattan under fötterna" för dem som jobbar som fotograf heltid.

Även om man inte jobbar som fotograf så skall man ta betalt som en fotograf tycker jag. Om amatörer dumpar priserna så "drar man undan mattan under fötterna" för dem som jobbar som fotograf heltid.

Varför då? Om någon kan göra motsvarande jobb som ett proffs gratis så är arbetet inte värt något. Så har det alltid varit. Är man nischad och jätteduktig klarar man sig eftersom kunden kan se skillnaden och vill betala oavsett.

Att sälja en enstaka bild och hänvisa till SFF låter överdrivet. Funderar på vad du skulle bli nöjd med och prova att begära det. Om det sedan är 2-3 tusen så kan det säkert gå vägen. Annars ger de säkert ett bud du kan ta ställning till.

Varför då? Om någon kan göra motsvarande jobb som ett proffs gratis så är arbetet inte värt något. Så har det alltid varit. Är man nischad och jätteduktig klarar man sig eftersom kunden kan se skillnaden och vill betala oavsett.

Att sälja en enstaka bild och hänvisa till SFF låter överdrivet. Funderar på vad du skulle bli nöjd med och prova att begära det. Om det sedan är 2-3 tusen så kan det säkert gå vägen. Annars ger de säkert ett bud du kan ta ställning till.

Jag har alltid tagit minst enligt sff eller liknande även som amatör. Det sabbar för övriga fotografer o han själv den dagen han kanske själv ska leva på sin hobby. Är det något som är ytterst svårt är att höja priser till kunder. Dessutom VARFÖR ge bilden gratis eller billigt?
Nu vet jag inte vad det är för bild det handlar om, vissa bilder kan var värda mycket beroende på motiv,var och när bilden är tagen.
Så till TS sätt ett pris beroende på vad bilden ska användas till o hur länge. Vill dom köpa bilden med fulla rättigheter o du själv föbrukar din rätt att använda den till andra kunder så ska det kosta.
Jag har tex sålt bilder till reseföretag o dom köper bilderna med ensamrätt i typ 5 år o du får inte sälja bilden till andra reseföretag under tiden.
Priset kan vara allt från 4-5000 kr o uppåt beroende på bilden. är bilden bra o dom verkligen vill ha den så är det inga pengar överhuvudtaget.
Jag hade känt på dom o frågat var dom själva tänkt o om du vill köpa rättigheterna till bilden under lång tid osv. Om dom skulle säga någon tusenlapp hade jag tackat nej alla dagar i veckan.

om man någonsin ska kunna leva som fotograf så måste du lära dig att ta betalt Även som amatör för tänk bara vad din utrustning kostar osv.

Jag tror att runt 2-3000 kr exkl moms är ett rimligt pris och vad en kommun förväntar sig för en bild som du skall använda för att sälja in kommunen. Och då för en högupplöst som funkar för tryck.

De kommer vilja att du fakturerar så då kan tex Frilans Finans funka bra. Det finns ju ingen anledning att släppa gratis eller för 500 kr.

Du kan kika bildbyråer med svenska bilder tex:

Folio (890 - 4990 kr). Tex https://www.folio.se/Search/Image/1392202
Maskot (790 - 4490). Tex https://www.maskot.se/viewpic.htm?ID=2508309
Lapplandmedia (800 - 3900):: Tex https://www.lapplandmedia.com/viewpic.htm?ID=2495346

som alltså har olika pris för storlek på bilden (liten webb i ca 800px -> highres tryckfil)

För en sån här försäljning finns det väl ingen större anledning att fakturera via en konsult som tar provision?

Enligt kalkylatorn på Frilansfinans förstasida får man ungefär hälften av fakturerat belopp om man fakturera via dem och beloppet är cirka 3000 kr.

Det mesta går till moms och sociala avgifter, men 6 % är Frilansfinans provision. Hobbyverksamhet med en omsättning under 30000 kr är inte momspliktig, så frågan är hur/om Frilansfinans hanterar det.

Jag tycker att det är bättre att fakturera själv, och sen deklarera inkomsten i sin vanliga självdeklaration som inkomst av hobbyverksamhet.

Senast ändrad:
För en sån här försäljning finns det väl ingen större anledning att fakturera via en konsult som tar provision?

Enligt kalkylatorn på Frilansfinans förstasida får man ungefär hälften av fakturerat belopp om man fakturera via dem och beloppet är cirka 3000 kr.

Det mesta går till moms och sociala avgifter, men 6 % är Frilansfinans provision. Hobbyverksamhet med en omsättning under 30000 kr är inte momspliktig, så frågan är hur/om Frilansfinans hanterar det.

Jag tycker att det är bättre att fakturera själv, och sen deklarera inkomsten i sin vanliga självdeklaration som inkomst av hobbyverksamhet.

Det kan man såklart fundera över. FF tar 6% så ingen jättesumma. Fördelen med FF mot en kommun är att kommunen får en faktura med Bankgiro (vilket kan vara ett krav) och att man vet att allt är korrekt inför deklarationen.

Frilans Finans lägger alltid på moms eftersom fakturan står i deras namn. De betalar in skatt och soc avg på summan och drar sedan av sina 6% och resten får du, dvs ca 50% av fakturerat belopp innan momspålägg.

Jag skulle göra som du föreslår dvs Hobbyverksamhet - Då har du möjlighet att kvitta beloppet (obs inget momspålägg på privatpersoners fakturor) mot utgifter (resa, kamerakostnader o dyl. Problemet är att vissa företag och myndigheter inte är medvetna om reglerna och kräver giro och org-nummer. Men de flesta företag vet vad som gäller och köper också upp prylar från privatpersoner som de sedan säljer (bärindustrin, kameraförsäljare, guld- smycke- och klockförsäljare m.fl. En arkivbild eller en fotobok man gjort räknas som en vara precis som 25 liter blåbär eller 4 gram guld så därför är det inte fråga om att sälja tjänster vilket inte går att göra via hobbyverksamhet.

Min erfarenhet är att man riskerar att tappa affären om man inte kan skicka en faktura med BG (och ev orgnr). Det beror nog ofta på att motpartens system bygger på automatiska flöden där BG används. Enklast är att kolla vad motparten har för krav innan man gör upp.

• Gilla
Reaktioner: PMD
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar