Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Köpa från USA
- Trådstartare Digimax
- Start datum
jonasforsgren
Aktiv medlem
Objektiven som är märkta "USA" ska ha världsgranti (iaf Canons)
De som är märkta "Import" måste skickas tillbaka till butiken i USA för att grantin ska gälla.
Det finns info på butikernas hemsidor och MASSOR med trådar här på FS ang detta.
De som är märkta "Import" måste skickas tillbaka till butiken i USA för att grantin ska gälla.
Det finns info på butikernas hemsidor och MASSOR med trådar här på FS ang detta.
Digimax
Medlem
jonasforsgren skrev:
Objektiven som är märkta "USA" ska ha världsgranti (iaf Canons)
Tack för det snabba svaret.
/D
Anders Östberg
Guest
Fel... enligt Canon gäller garantin i Sverige oavsett märkning i USA.
Se här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=1125979#post1125949
Se här:
Palletheking
Aktiv medlem
Jag beställde precis en igår. Det blev en 85 1,2 för ca 15300 med frakt tull och moms. Tror det billigaste i Sverige är 19200 plus frakt. De 4700 emellan kan man gör mycket annat roligt med. Tänk på att B&H tar lite semester en vecka så man måste beställa innan den 17/4 annars så får man vänta en vecka.
Palletheking
Aktiv medlem
Blir lite billigare. Billigast blir det väl om de i sin tur om de skickar efter på postorder inrikes så de slipper så kallad sales tax, kommer undan med ca 7-9%. Sen skickar de till dig. Men helt riskfritt är det väl inte och om det skulle hända något så är väl knappast innehållet försäkrat.Digimax skrev:
En tanke slog mig..
Har vänner som bor i USA. Borde det inte funka att be dom köpa och skicka som gåva. Då borde man väl slippa Tull och moms tjafset?
/D
ErlandH
Aktiv medlem
Hur mycket de i så fall ska betala i sales tax beror helt på var de bor. Det är inte många ställen som saknar sales tax, i större delen av USA ligger den på ungefär samma nivå som på Manhattan.paul innergård skrev:
Billigast blir det väl om de i sin tur om de skickar efter på postorder inrikes så de slipper så kallad sales tax, kommer undan med ca 7-9%.
matlep
Aktiv medlem
Mattias Leppäniemi skrev:
Fast man betalar väl bara sales tax i den staten man handlar i, dvs skickar de en vara utanför staten New York så betalar man ingen sales tax?
/M
Så här står det på deras hemsidan:
"We do not collect tax for orders shipped out of New York State."
/M
matlep
Aktiv medlem
ErlandH skrev:
Jag är ju ingen expert på USAs extremt komplicerade skattesystem, men vad jag förstår brukar nog postorderfirmor debitera sales tax även om de råkar sända paketet över en statsgräns.
Vet inte hur det är i andra fall med B&H gör det iallafall inte.
/M
aolsson
Aktiv medlem
Så här är det med "sales tax":
Om företaget är representerat i den delstat dit prylarna skickas så måste de ta ut rätt sales tax. ("Rätt" beror inte bara på delstat utan även på county).
Exempel: Bor man i Californien och köper från Calumet eller Ritz får man betala sales tax vid köpet eftersom de företagen har butiker i CA. Köper man däremot från B&H eller Adorama som bara finns i NY blir det ingen sales tax på notan.
Däremot har jag sett att man kan/bör/förväntas deklarera alla sådana inköp på sin "tax return" för att sedan kunna betala sin moms i efterhand. Kan ni gissa hur många som gör det
Om företaget är representerat i den delstat dit prylarna skickas så måste de ta ut rätt sales tax. ("Rätt" beror inte bara på delstat utan även på county).
Exempel: Bor man i Californien och köper från Calumet eller Ritz får man betala sales tax vid köpet eftersom de företagen har butiker i CA. Köper man däremot från B&H eller Adorama som bara finns i NY blir det ingen sales tax på notan.
Däremot har jag sett att man kan/bör/förväntas deklarera alla sådana inköp på sin "tax return" för att sedan kunna betala sin moms i efterhand. Kan ni gissa hur många som gör det
Bokeh
Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Fel... enligt Canon gäller garantin i Sverige oavsett märkning i USA.
Se här:
Vilket är fel, det följer inte med någon Världsgaranti på graymarket produkter, den lappen medföljer inte från fabrik, den skickas endast med utav generalagenten, som i USA är dom USA märkta.
/kent
Anders Östberg
Guest
Fråga Canon, det är bara deras åsikt som gäller, och min tolkning av deras svar så här långt är att dom inte bryr sig om USA/Grey Market eller garantisedlar från USA över huvud taget. Ett kvitto på inköpet räcker.
Bokeh
Aktiv medlem
Anders Östberg skrev:
Fråga Canon, det är bara deras åsikt som gäller, och min tolkning av deras svar så här långt är att dom inte bryr sig om USA/Grey Market eller garantisedlar från USA över huvud taget. Ett kvitto på inköpet räcker.
Chansa du, men troligen så kommer du, som alla andra få kalla handen när dom försökt lämna in graymarketprylar för service utan garantilappen.
Varför tror du Canon skulle behandla kunder i Sverige anorlunda än i USA ?
/kent
Anders Östberg
Guest
Jag har frågat Canon, liksom har andra här på Fotosidan, och som sagt, tolkingen är att Canon kommer att reparera objektivet på garantin oavsett USA/Grey Market. Det är världsgaranti oavsett hur/var du köpt det var det svar jag fick muntligen för ett par år sedan, och i senaste svaret som refererades här på Fotosidan sa Canon via mail att USA/Grey Market inte var något dom kände till utan att objektiven har världsgaranti.
Facit kommer förstås först när någon provar på riktigt, jag har inte haft anledning att göra det som tur är.
Facit kommer förstås först när någon provar på riktigt, jag har inte haft anledning att göra det som tur är.
Anders Östberg
Guest
Som kuriosa kan sägas att dom senaste objektiven jag köpt från B&H har jag beställt som Grey Market men dom har levererat USA-versionen med USA-garanti fast till det lägre priset. Varför dom gjort det vet jag inte men jag klagar inte.