ANNONS
Annons

Köpa från B&H

Produkter
(logga in för att koppla)
När man köper från utlandet, så fick man inte välja olika adress för kreditkort och leverans. Det kanske går att ringa till UPS i sverige och komma överrens med om sånna saker, när dina grejer har kommit hit.
 
b&h usa

Jag fick grejer idag från B&H i New York, Det beställdes 13/1 och kom alltså 8/2. Jag betalade prylarna och frakten med visakort, och tull + moms kontant på icabutiken. Detta var det billigaste fraktalternativet.

Om någon vill veta så blev frakten $26, 95 på ett värde av $110. Avgifterna här hemma blev 315:-, vilket fördelade sig på 200:- i moms, 50:- i tull och resten i avgifter och moms på avgifter.

Jämfört med Scandinavian Photo blev min vinst 406kronor, eller cirka 23,5%. Jag köpte en normal till Nikon d70 (märkligt svåra att hitta till bra pris härhemma, kanske fler än jag som tycker 50mm 1.8 är suveränt till dx-formatet...) och ett displayskydd.

MVH
 
När jag beställde från B&H fick jag paketet (ordentligt fuktskadat - allt innehåll okej dock) men ingen räkning. Sen fick jag ett brev från UPS - utan räkning men med belopp - sen kom ett till brev med räkning en vecka senare.

Så man behöver med andra ord varken jämna eller ojämna pengar. :)
 
Jag har en fråga angående att man ska skicka/mejla dem en kopia av sitt VISA-korts fram- och baksida.

Kan man scanna visakortet och mejla dem en JPEG-bild på mitt VISA-korts fram- och baksida? Eller hur vill de ha det?
 
En annan fråga om man flyger till New York och handlar där på plats - kan man liksom handla "tax free" då och alltså slippa betala momsen?
 
FredrikArvidsson skrev:

Kan man scanna visakortet och mejla dem en JPEG-bild på mitt VISA-korts fram- och baksida? Eller hur vill de ha det?

Japp, precis så vill de ha det. Från mig fick de dessutom två knappt läsliga bilder, men det gick bra ändå.
 
Jag har en annan variant/tanke som kanske kan fungera så man slipper tull och sådant. Men jag vet inte hur det fungerar, någon som vet?

Har en Amerikansk polare som bor i NY, han ska snart åka till Madrid där vi har en gemensam kompis. Om Dylan köper en kamera i NY och tar med till Madrid, sedan skickar Victor den till mig i Stockholm med post.
 
mipert skrev:
UPS fungerar uppenbarligen olika vid leverans.

Hos mig lämnade de paketet hos grannen när jag inte var hemma.
Betala fick jag göra via faktura.

Eftersom UPS har en dålig hemsida fick jag ringa och fråga om hur det fungerar.
Om jag inte vill att de skall lämna hos granne måste jag meddela UPS.

Tog 1,5 dag från beställning till leverans.
Nästa gång skall jag hålla mig undan när de kommer, grannen under är en ung flygvärdinna...

Helt fantastiskt att en distributör lämnar ett paket hos någon som inte beställt varan.....Skulle UPS komma med grannens vara till mig skulle jag se det som en pressent. En annan begåvad idé som UPS verkar att ha är att köra ut paket under kontorstid till hemmen. Det kanske skulle fungera om 80% inte arbetatde för att få ihop kapital till varorna som beställdes. Det måste bli mängder av bomkörningar varje dag och extrautkörningar, fast de löser ju seriösa företag med att lämna gods för gigantiska pengar till någon som inte beställt dessa...

Någon av våra teleoperatörer har här en gyllene chans att sälja in det vi kallar för telefon hos UPS. Det går nog bra att visa på ekonomiska besparingar med hjälp av denna 1800-tals uppfinning. I bland får jag intrycket att UPS är ett amerikansk företag, undrar varför...?
 
Nu har jag beställt, för första gången i mitt liv, från B&H.

Tänkte att jag i denna tråd skulle dela med mig av mina erfarenheter som förstagångsköpare.

Det första som slår en när man går in på B&H:s hemsida och kollar på objektiv är att de har så många olika objektiv och alla är bra mycket billigare än i Sverige (även när man har lagt på moms och fraktkostnad.)

De har en väldigt bra sökfunktion där också. Är man till exempel bara intresserade av supertelen av märket Canon, så kan man med två enkla musklick få upp dessa.

När man beställer från B&H så måste man scanna en kopia av sitt kreditkorts fram- och baksida och skicka till dem. I det mejlet som man bifogar kopian på kreditkortet ska man även ange ordernumret. Ordernumret får man när man har gjort klar beställningen.

En grej som gjorde mig lite konfunderad var att när jag hade "Placed the order" (Det vill säga när jag hade bekräftat min order) så processades den - men då kom det upp en liten popup-ruta som sa att det "CID-nummer" som jag hade angett var inkorrekt. Är osäker på vad som menas med CID-nummer, men jag antar att det är de sista tre siffrorna på mitt kreditkort. I alla fall brukar det ju vara dessa sista tre siffror som man ska ange - förutom numrerna på framsidan av kortet. Nåväl, jag fyllde i dessa siffror igen, tryckte okej och stängde ned popup-fönstret. Hoppas jag gjorde rätt, ordern verkar ha gått igenom i alla fall.

Jaha, nu står det i alla fall att jag ska få prylarna inom 5-7 dagar. De stod att objektivet fanns i lager, så då hoppas jag att det stämmer.
Tydligen kan det gå fortare än 5-7 dagar. Läste i detta forum att en kille hade fått sina prylar inom 50 timmar, med UPS.

UPS är faktiskt jag lite osäker på vad det är. Stämmer det att de levererar varorna till dörren. Alltså jag ska inte gå ned till posten och hämta paketet? Hoppas att de ringer först då och kontrollerar att jag är hemma. Hoppas även att de inte ger prylarna till nån av mina grannar om jag inte är hemma.

Får man en faktura sen som man ska betala in moms och fraktavgift? Kanske ska läsa Jesper Ekvalls utmärkta artikel igen, här på Fotosidan, så kanske en del återstående frågetecken rätas ut.
 
Den begåvade iden ligger nog i att...

det absolut stora flertalet sändingar går till företag och inte till privatpersoner...

--jalle


RolandM skrev:
HEn annan begåvad idé som UPS verkar att ha är att köra ut paket under kontorstid till hemmen. Det kanske skulle fungera om 80% inte arbetatde för att få ihop kapital till varorna som beställdes. Det måste bli mängder av bomkörningar varje dag och extrautkörningar, fast de löser ju seriösa företag med att lämna gods för gigantiska pengar till någon som inte beställt dessa...
 
Tydligen kan det gå fortare än 5-7 dagar. Läste i detta forum att en kille hade fått sina prylar inom 50 timmar, med UPS.
Det är troligen jag som skrivit det. Jag la min första order kl 16 på en måndag, UPS knackade på dörren kl 18 på onsdagen.

Och då scannade jag inte mitt kreditkort förrens på måndag kväll och skickade mailet, osv. UPS killen kom inte in genom dörren p.g.a. portkod, så jag fick ringa UPS och beställa omleverans till jobbet.

Jag fick betala moms+tull i handen till UPS, men andra har fått faktura.
 
Jag beställde lite grejer för lite sen, och det kom ytterligare en faktura, från UPS om moms och annat efter någon vecka ....
Jag trodde också att jag hade kommit otroligt billigt undan, men det kom till lite.
 
Jag är lite konfunderad över B&H's ordersystem. Som jag har förstått det så plockar de inte ihop ordern förrän man har verifierat sig med bilder på kreditkortet men de drar gärna pengarna med samma!? Jag lade min order igårkväll och pengarna drogs direkt trots att jag inte skickade in bilderna förrän två timmar senare.

Får man nån bekräftelse på att ens bilder kommit fram och att de godkänner köpet?
 
Det är nog inte B&H som yagit dina pengar...

När man betalar med plastkort "bokas" summan direkt av banken.
Den tas alltså ut från ditt konto och sätts in på bankens konto, (det är så banker tjänar pengar) dom "lånar" dina pengar ett tag och får ränta på dom.
På ditt konto står det sedan "Reserverat belopp" och ditt saldo är minskat med samma summa.
Pengarna går sedan över till säljaren först när dom efterfrågar pengarna.
Fast det känns ju som att man betalar omedelbart, hmm.

Man kanske skulle begära ränta av banken eftersom dom lånar pengar av mig!
 
Emil-G skrev:
Jag är lite konfunderad över B&H's ordersystem. Som jag har förstått det så plockar de inte ihop ordern förrän man har verifierat sig med bilder på kreditkortet men de drar gärna pengarna med samma!? Jag lade min order igårkväll och pengarna drogs direkt trots att jag inte skickade in bilderna förrän två timmar senare.

Får man nån bekräftelse på att ens bilder kommit fram och att de godkänner köpet?


Du får ett mejl med order status när din beställning är skickad eller om det skulle vara några problem.

/Jonas
 
Nu har det gått 30 timmar sedan jag gjorde min beställning och jag har inte fått nåt mejl på att de har skickat varorna ännu. Börjar bli lite otålig. Hur lång tid brukar de ta innan man får mejlet som talar om att de har skickat varorna?

På B&H kan man ju gå in på "My Account" och kolla på orderstatus och där står det "Processing" på min order. När jag går in på min internetbank så står det bara "Preliminärt kortköp" - fortfarande....

Ursäkta min otålighet, men det kanske kan vara bra för andra att veta detta också...
 
Re: b&h usa

Hasse_L skrev:
Jag fick grejer idag från B&H i New York, Det beställdes 13/1 och kom alltså 8/2. Jag betalade prylarna och frakten med visakort, och tull + moms kontant på icabutiken. Detta var det billigaste fraktalternativet.

MVH

Undrar varför det tog så lång tid innan du fick grejorna? SKulle själv ha blivit väldigt otålig om jag hade varit tvungen att vänta så lång tid. När du köpte dina grejor stod det att de hade de i lager då (in stock)?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.