Annons

Köpa från B&H

Produkter
(logga in för att koppla)
FredrikArvidsson skrev:
Ja, jag ångrar också att jag valde USPS och inte UPS. Hade jag valt UPS kanske jag redan hade haft grejorna.

Äh, nu håller vi tummarna att allt går bra, det brukar ju trots allt göra det. Och om man läser inläggen ovan så är ju inte Fedex och UPS helt felfria de heller!
 
Jag beställde "godis" i torsdags från BH, fredagkväll hade dom landat i Köln i Tyskland där dom för övrigt ligger kvar(Enligt UPS iaf).

Mest troligt går dom med lastbil från Köln, därför som det står "still" på deras tracksida.

Räknar med att ha sakerna måndag senast tisdag.
 
Jag ska också beställa från BH snart, det är flera personer på samma order så det är mycket pengar. På Dpreview har jag dock läst ett par historier om folk som fått telefonkataloger med motsvarande vikt som paktet och inte fått kompensation från varken BH eller UPS, hur är det med sådant?

Bendro skrev:
En fråga från en som aldrig handlat den här vägen. Hur funkar det med garantier och service?
Jag har tänkt köpa en Nikon D70 med kitobjektiv. Räknade på det och det blir ju billigare än att köpa från ngn här i sverige. Men man vill ju inte behöva skicka kameran över atlanten för service om något händer.
Så vitt jag förstår låter inte Nikon försäljare skicka (digitala?)kamerahus utanför kontinenten där de köps. Jag funderade också på det, men kunde inte sända in ordern till B&H pga av det.
 
FredrikArvidsson skrev:
Har jag inte fått avin om några dagar tänker jag sätta press på Posten!!!

Hahaha... lycka till säger jag..

/Jeppe - som fortfarande är irriterad över att få hämta sina företagspaket på sitt postkontor.
 
UPS vs USPS

FredrikArvidsson skrev:
Ja, jag ångrar också att jag valde USPS och inte UPS. Hade jag valt UPS kanske jag redan hade haft grejorna.
Med UPS är oddset för att behöva pröjsa tull å moms på USA-paket = 1.00 (dvs 'risken' är 100%).
En Nikonare som jag talat med skickar alltid med USPS-mail från B+H mfl, och han har aldrig behövt det - förmodligen är den strömmen av paket så mycket större, så att Tullposten hinner inte med att tulltaxera alla..?
Det vore intressant att få höra här, om det ligger nåt i detta 'rykte' - Fredrik, du kan väl berätta när du hämtat din sändning..?

Själv tänker jag iaf testa med USPS om/när jag ska köpa nåt från USA nästa gång.
YoursTruly
./h@nsN.
 
Pettsson skrev:
Så vitt jag förstår låter inte Nikon försäljare skicka (digitala?)kamerahus utanför kontinenten där de köps. Jag funderade också på det, men kunde inte sända in ordern till B&H pga av det.
Det verkar stämma - det här beskedet får man, om man vill beställa:
"Due to the manufacturers restrictions, B&H Photo is unable to ship the following item(s) to an international destination:
Nikon NID70 D70, 6.1 Megapixel, SLR, Digital Camera (Camera Body)
We apologize for any inconvenience this may have caused you. Please click on the link below to go back to your cart and delete the item(s) or select a USA shipping address before proceeding to check out"
YoursTruly
./h@nsN.
 
Själv tänker jag iaf testa med USPS om/när jag ska köpa nåt från USA nästa gång.
Enda skillnaden var att det tog längre tid, du får hämta skiten på postkontoret och deras labbar, utöver att du fortfarande behöver betala moms+tull.

Nästa gång går jag tillbaka till UPS, då vet man att det går fort iaf.
 
Idag kom avin, imorgon åker jag till Posten (eller ICA eller vad det nu är!)

Ganska bra jobbat ändå, mindre än en vecka från "shipping confirmation" i tisdags kväll.
 
Om jag köper en grej för 100 dollar, avd kommer det att kosta mig i slutändan då. Vi räknar 1USD=7SEK.
 
StefanM skrev:
Om jag köper en grej för 100 dollar, avd kommer det att kosta mig i slutändan då. Vi räknar 1USD=7SEK.
Om vi antar att dom 100 dollarna är inklusive frakten, så blir kalkylen: 100x7= 700 gurra + 100 till Posten + importmoms på det hela 200 = summa summarum 1000 gurra.
YoursTruly
./h@nsN.
 
red-top skrev:
Om vi antar att dom 100 dollarna är inklusive frakten, så blir kalkylen: 100x7= 700 gurra + 100 till Posten + importmoms på det hela 200 = summa summarum 1000 gurra.
Sorry - ett litet fel av mig...
Postens avgift är väl bara 50 gurra (exkl moms), så det blir alltså: 700 + 50 + 187,50 = 937,50

Å så har jag inte tagit med själva tullavgiften, eftersom jag inte vet vilken vara du har köpt.
YoursTruly
./h@nsN.
 
Idag hämtade jag grejerna, inga problem, allt var där som skulle vara med. Totalt gick beställningen på 6500kr inkl frakt och moms vilket gav en genomsnittlig dollarkurs på 8,67.

Jag slapp tullavgiften, har dock inte kollat noggrannare på fraktsedeln så jag vet inte varför (inga digitalkameror här inte!)
 
Emil-G skrev:
Idag kom avin, imorgon åker jag till Posten (eller ICA eller vad det nu är!)

Ganska bra jobbat ändå, mindre än en vecka från "shipping confirmation" i tisdags kväll.

Grattis! Själv har jag inte fått min AVI ännu och nu är det ju påsk så det lär väl dröja minst en vecka till innan jag kanske får prylarna.

Hatar att behöva vänta såhär på sakerna.
 
Idag fick jag mina efterlängtade prylar: ett Canon EF 400/5.6 + 1.4 extender + ett 77mm UV-filter. Hela kalaset gick på ca 13 300 kr. (ink. moms + tull + frakt)

Hade jag beställt samma varor från Cyberphoto så hade det gått på ca. 16 500. Så jag sparade dryga 3000 kronor.
 
FredrikArvidsson skrev:
Idag fick jag mina efterlängtade prylar: ett Canon EF 400/5.6 + 1.4 extender + ett 77mm UV-filter. Hela kalaset gick på ca 13 300 kr. (ink. moms + tull + frakt)

Hade jag beställt samma varor från Cyberphoto så hade det gått på ca. 16 500. Så jag sparade dryga 3000 kronor.

Är lite intresserad av den där optiken. skulle gärna vilja se (om du har lust) lite exempelbilder senare :) I full upplösning på kameran då gärna.Funderar också på en 300/4L som verkar fin med IS.
 
Japp, jag kommer nog att försöka få upp lite testbilder så småningom. Håll ögonen öppna i Canon-objektiv-forumet... Postar ett inlägg där när jag har fått ihop lite testbilder.

Jag var också i valet och kvalet mellan 400/5.6 och 300/4 IS - men valet föll på 400 eftersom jag antagligen ändå skulle köra 300 mm med 1.4 extender och då är ju 400/5.6 ett skarpare alternativ.

Men, som sagt, för att inte denna tråd ska bli för mycket off topic fortsätter vi diskussionen sedan i objektivforumet.
 
Någon som som beställt från Sverige men med leverans till Adress i annan stat(Detroit)?
Jag åker till ett säljkontor i slutet av månaden och tänkte passa på att konka hem lite optik.
Levererar BH till annan adress än faktura adressen?
Hur fungerar det med statlig(amerikansk) moms och lokal skatt.
 
Jag har inte gjort det själv men en jag känner beställde med adress till en släkting som bodde i USA som pakade om paketet och skickade som privat till Sverige. Vet inte om det var BH dock. Blev ingen tull alltså. Du borde kunna beställa till kontoret. Det är väl bra att ha ett namn som tar emot och kan lägga ut om det tillkommer någon summa (som inte är stor).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.