Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

B&H dåliga!

Produkter
(logga in för att koppla)
...själv har en positiv erfarenhet av B&H

Tomasz skrev:
Jag blir tokig på deras olika avdelningar! De är ju precis som våra svenska myndigheter som inte pratar med varandra. Det är ju för tusan bara en sketen butik, varför organisera ihjäl sig?
Har du varit i butiken? :) Nåja... de verkar att ha samma fetisch för pappersexcersis som spanjorerna men det kan man kanske ta med tanke på dollarkursen. Liknelsen med Svenska myndigheter både stämmer och inte stämmer. Man ska vara ödmjuk om man är missnöjd i Sverige; man är körd om man höjer tonen. I USA är det tvärt om. Det där med att kalla in chefen låter som ett skämt i svenska öron men det är så det fungerar och det är helt ok (förväntat) att du ska ställa till med en scen om du som kund inte får som du vill. OK... nu pratar vi om New York och de är ändå relativt moderna i sin konflikthantering men ändå... De amerikanare som jag känner hade ringt och skällt på dem för länge sedan. Det är så de fixar den här typen av problem.

Jag kan tillägga att skillnaden i konflikthantering är så stor att jag ber amerikanska vänner ta mina amerikanska konflikter på samma sätt som att jag hjälper dem att ta svenska konflikter -- annars blir inget gjort.
 
Senast ändrad:
storspov skrev:
Måste bara fråga Peter om du skickade beställningsformuläret (via nätet) först, fick tillbaka orderbekräftelsen och sen skickade foto på kredikortet? Funderar på om man behöver uppge ordernumret när man skickar bilderna så att det vet vem som skickar.

mvh Simon

Står i mailet man får från dom att man SKA skriva ordernummret.
Beställde själv en Canon EF 70-200 IS USM i torsdags, fick den igår.
Jag tycker att köpa från BH var utan problem.

Vill dessutom berömma UPS som står utanför min dörr och ringer telefonnummret som jag satt upp på en lapp.
Befinner mig 6 mil hemifrån.
Då erbjuder sig UPS killen att köra ner(utan kostnad).
DET är service.
 
När jag köpte från B&H funkade det utan problem. Min faxade kopia av kreditkortet syntes inte hos dem så jag fick maila så gick det bra.

När jag då hade kontakt med någon där sa han att de var 700 anställda i tre byggnader på Manhattan så man kan förstå att alla inte har koll på alla order.

johan
 
KarlVI skrev:
Irriterande att de "bokar" pengarna det första de gör.

Det är fortfarande inte B&H som bokar pengarna, det är ditt kortföretag


KarlVI skrev:
Är det någon som fått postens företagspaket hemlevererat (som privatperson).

Det har hänt, ja. Men det händer mer ofta att jag får hämta paketet på posten, trots att jag har firma. Posten tar alltså betalt för en tjänst de inte utför. Allt detta pga. man har sin firmaadress på en vanlig villaadress.
 
Skyll inte på B&H, de flesta butiker har detta system i USA, både på gott och ont. De har så stor ruljans så det skulle aldrig fungera om man ska handla och byta i samma kassa som man gör i Sverige. Går något galet, ja då kan det vara destovärre. Har själv svurit över systemet på plats, men utan det så skulle det vara mycket längre köer för att handla.
 
Jeppe skrev:
Det är fortfarande inte B&H som bokar pengarna, det är ditt kortföretag

Det har hänt, ja. Men det händer mer ofta att jag får hämta paketet på posten, trots att jag har firma. Posten tar alltså betalt för en tjänst de inte utför. Allt detta pga. man har sin firmaadress på en vanlig villaadress.

När jag tar betalt över nätet sker det i två steg, först "bokar man", eller "reserverar" pengarna innan man kollat kunden. När kollen går igenom och man packat varan drar man pengarna. Banken gör sina kollar i samband med bokningen så det går alltid att dra pengarna i steg två.

Problemet med din villaadress förstår jag inte. Om företagets registrerade postadress är villaadressen ska företagspaket levereras dit, det är ju en företagsadress, inget snack. Prata med din brevbärare i första hand och posten i andra hand. Det ska givetvis inte spela någon roll hur företagets byggnad är utförd eller att du "bor på kontoret" :)
 
Tomasz skrev:
När jag varit där så har i alla fall servitörerna på restauranger varit ett föredöme. Jag tycker det är en plåga att gå ut och äta här hemma efter det.
Servitörerna är underbetalda i USA eftersom dricksen anses som en del av deras lön. Hur ofta lämnar man dricks i Sverige?
 
jpersson skrev:
Servitörerna är underbetalda i USA eftersom dricksen anses som en del av deras lön. Hur ofta lämnar man dricks i Sverige?

Alltid förstås (5-10% beroende på servicegrad, 0% om dom misskött sig)! (Och då menar jag inte den delen som är inbakad i notan)
 
jo... jag lämnar också dricks men hur vanligt är det i allmänhet? Jag ville mest påtala att det är olika system. Det Amrikanska systemet ger kanske en viss form av service men prestationslön för lågavlönade känns ändå rätt dammigt. En vanlig Svensk sylta har kanske inte toppenservice men det brukar inte vara något problem på lite trevligare ställen.
 
jpersson skrev:
jo... jag lämnar också dricks men hur vanligt är det i allmänhet? Jag ville mest påtala att det är olika system. Det Amrikanska systemet ger kanske en viss form av service men prestationslön för lågavlönade känns ändå rätt dammigt.

Utan dricks skulle servicen bli sämre. Jag försvarar dock inte det amerikanska systemet där de anställda har dålig grundlön. Å andra sidan försvarar jag inte heller det svenska systemet med extremt hög skatt på lönen heller. Dricks är fortfarande skattefritt i Sverige, tänk på det nästa gång på restaurangen.
 
Efter ytterligare fyra mail, varav ett till mr Posner kom det slutligen ett torrt (troligen maskingenererat) meddelande om att min order är kancellerad. Pengarna kan väntas tillbaka på kontot inom 30 dagar.
De var alltså inte intresserade av att lösa problemet och få mig som kund, utan fokuserar troligen på mer lättförtjänta pengar i stället.

Det verkar vara en del av er som har goda erfarenheter av B&H, tyvärr kan jag inte räkna mig dit.
Maken till dålig återkoppling har jag aldrig stött på. Måhända har jag inte "gjort rätt" enligt någon okänd kutym, men som kund förväntar jag mig mer hjälp när jag vill spendera pengar hos en handlare.
 
Återigen.. Problemet kanske låg hos din bank?

Men visst.. tråkigt för dig.

Pressar du din bank/kortföretag kan du säkert få stålarna snabbt.
 
iSolen.se skrev:
Problemet med din villaadress förstår jag inte. Om företagets registrerade postadress är villaadressen ska företagspaket levereras dit, det är ju en företagsadress, inget snack. Prata med din brevbärare i första hand och posten i andra hand. Det ska givetvis inte spela någon roll hur företagets byggnad är utförd eller att du "bor på kontoret" :)

Mja.. det är ju inte "min" brevbärare som levererar företagspaketen.. Det är ju lite olika som kör den bilen. Men kanske det funkar med att informera posten. Känner till flera, som har firman på sin bostadsadress, med samma problem.
 
"Problemet" med min bank är att de inte lämnar ut kortinnehavarens adress till vem som helst. De lämnar bara ut den till andra banker, vilket jag tycker är en bra säkerhetsåtgärd.
Problemet med B&H är att de inte tycktes lyssna på mig när jag om och om igen bad dem att göra förfrågan via sin egen bank. För mig känns det som att de är oförmögna att hantera nya situationer.

De är i alla fall odugliga på att kommunicera.

Jag ska kolla om jag kan få pengarna snabbare, tack för tipset.
 
Jeppe skrev:
Mja.. det är ju inte "min" brevbärare som levererar företagspaketen.. Det är ju lite olika som kör den bilen. Men kanske det funkar med att informera posten. Känner till flera, som har firman på sin bostadsadress, med samma problem.

Det låter konstigt, jag förstår inte varför det skulle vara mer problem om du råkar bo på samma adress som företaget. Eller gillar dom inte att köra runt i villaområden?

Är det så enkelt kanske att dom antar att ingen är hemma på dagtid i villaområden så dom åker till posten direkt utan att kolla? Dvs dom är lata :)
 
Tomasz skrev:
"Problemet" med min bank är att de inte lämnar ut kortinnehavarens adress till vem som helst. De lämnar bara ut den till andra banker, vilket jag tycker är en bra säkerhetsåtgärd.
Problemet med B&H är att de inte tycktes lyssna på mig när jag om och om igen bad dem att göra förfrågan via sin egen bank. För mig känns det som att de är oförmögna att hantera nya situationer.

De är i alla fall odugliga på att kommunicera.

Jag ska kolla om jag kan få pengarna snabbare, tack för tipset.

Givetvis ska din bank inte lämna ut din adress.

Dom ska bara säga ja eller nej till frågan från B&H om de lämnade uppgifterna stämmer.
 
Det är väl så nästan alltid när man betalar med kort via nätet att man kräver att "shipping address" är samma som "billing address" som en säkerhetsrutin ifall det skulle vara ett kort/kortnr som kommit i fel händer och då måste det väl finnas ett sätt för försäljaren att kunna verifiera detta och att en storförsäljare som B&H måste gå via sin bank låter ju konstigt? De lär ju ha ett antal liknande internationella verifieringsärenden per dag och borde ha en fungerande mekanism för det?
 
Galaxens President skrev:
Det är väl så nästan alltid när man betalar med kort via nätet att man kräver att "shipping address" är samma som "billing address" som en säkerhetsrutin ifall det skulle vara ett kort/kortnr som kommit i fel händer och då måste det väl finnas ett sätt för försäljaren att kunna verifiera detta och att en storförsäljare som B&H måste gå via sin bank låter ju konstigt? De lär ju ha ett antal liknande internationella verifieringsärenden per dag och borde ha en fungerande mekanism för det?

Ja, jag begriper inte varför de inte fixade det. Jag har handlat med kreditkort från USA och andra länder minst hundra gånger från säkert 50 olika företag och det har alltid funkat smärtfritt. Om det någon gång behövts en extra ansträngning så har det säljande företaget ringt upp mig, och efter det enda samtalet har leveransen gått bra.

Men förr eller senare hittar man ju undantaget.
 
Mats Björnström skrev:
B&H i New York är den överlägset bästa fotobutiken jag varit i. De gör ett sjuhelsikes jobb därborta. Svaret på varför de har så många avdelningar beror på att de är en av världens största kamerabutiker.

Trist att du har haft problem, men jag tror att du bara har haft en väldig otur.

Ja, jag har säkert haft lite otur. Men huruvida de gör ett sjuhelsikes jobb eller är en av världens största kamerabutiker bryr jag mig inte om. Jag ser ju bara det de presterar för mig, och det är vad jag bryr mig om. I det här fallet kunde de lika gärna vara en källare i Kina med en hyfsad webbplats, vad vet jag?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.