Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa första systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

DreamerM

Medlem
Hej.

Jag tänkte köpa min första systemkamera snart, och eftersom jag inte har så mycket pengar att röra mig med har jag tittat på två stycken.
En Nikon D3000 och en Canon EOS 1000D, hoppas jag skrivit hela namnet nu.
Och då undrar jag om någon skulle vilja hjälpa mig med några frågor.

Är det bra kameror till att börja med, för en nybörjare?
Jag tänkte fota mycket när vi åker på semester snart, mycket natur alltså. Som sagt är det i så fall min första kamera, så det är ju bara hobbyfoto helt enkelt. Och jag kan ingenting alls.
Jag vill inte lägga så mycket pengar, jag kanske inte ens tycker det är kul, dessutom har jag helt enkelt inte så mycket pengar.
Vilken av dom här två är bäst?

Ja lite allmänna råd bara, om någon har lust.

/Madelene
 
Gå till en affär och känn på de båda. Vilken känns bäst att ha i handen och fota med?
Har du några kompisar/familj med något av märkena? Då kan de ju vara bra för att kunna låna objektiv fram och tillbaka.

Men vilken som är bäst/tar bäst bilder är väldigt teoretiskt. Ingen kommer kunna se om en bild är tagen med D3000 med kit objektiv eller om den är tagen med 1000D med dennes kit objektiv. Bildkvaliten är därmed väldigt lika.

Så huvudsaken är att den känns bra att fota med. Nikons och Canons kameror är uppbyggda lite olika med knappar o rattar på olika ställen. Så bara att testa vad som känns bäst för just dig.
 
En klassisk fråga, Madeleine!

Ja, bägge kamerorna är bra. Det finns inga dåliga, faktiskt! Bekymret kan snarare vara dig som fotograf. En systemkamera ställer högre krav på fotografen, om det ska bli bättre bilder än en kompaktkamera, men det kanske du visste.

Har du en affär i närheten som säljer kameror, ska du gå dit och känna på bägge: den som känns bäst köper du.

Ett litet tips: se till att du får med objketivet som har "IS" i namnet om du köper Canon. Det finns två st 18-55-objektiv; det med "IS" är mycket skarpare.

Per.
 
Ett litet tips: se till att du får med objketivet som har "IS" i namnet om du köper Canon. Det finns två st 18-55-objektiv; det med "IS" är mycket skarpare.

Per.

..och dessutom kommer IS (som är Canons benämning på bildstabilisering) att hjälpa dig att ta skarpare bilder när du darrar på handen. Motsvarande benämning hos Nikon är VR och vilken kamera du än väljer så vill jag rekommendera att du väljer ett objektiv med IS eller VR. Vet att dessa båda kameror ofta säljs i paket där det medföljande objektivet (ett 18-55/3,5-5,6) saknar IS/VR men jag tycker absolut att det kan vara värt några extra kronor för att få detta på dessa typer av objektiv.

Båda kamerorna är jättebra och du lär inte se någon skillnad i bildkvalitet mellan de bägge, MEN ett tips är att Nikon är kända för sina inbyggda hjälpfunktioner som guidar nybörjare till att lära sej fotografera bättre. Du kan läsa lite om detta under rubriken Hjälpfunktion på denna sida: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid3000 Låter bra va, eller hur :)

Lycka till
//B
 
Canon eller Nikon ? Du får mer att välja på om du breddar dina val ! Det finns även lika bra kameror från Sony,Pentax m.f.l. Du ska köpa en instegskamera och där är alla märke ganska lika,man får vad man betalar för och inget märke är sämre än det andra.Kolla hellre vilken optik du är intresserad av i fortsättningen och försök att basera märke efter det ! MVH.
 
Canon eller Nikon ? Du får mer att välja på om du breddar dina val ! Det finns även lika bra kameror från Sony,Pentax m.f.l. Du ska köpa en instegskamera och där är alla märke ganska lika,man får vad man betalar för och inget märke är sämre än det andra.Kolla hellre vilken optik du är intresserad av i fortsättningen och försök att basera märke efter det ! MVH.

Både ja och nej. Finns en grej jag avskyr hos allt som Sony gör och det är deras önskan till världsherravälde. Dom kan inte låta bli hårdvarulåsa kunderna, så att ex v blixtar måste väljas speciellt för dem... Inte bara inom foto, dom håller på på samma sätt i andra branscher också.

Min personliag uppfattning är att notoriskt bojkotta alla märken som pysslar med sådana metoder. Illa nog med alla objektivfattningar som det redan är...

Edit: bara så det inte missförstås, jag menar inte anmärka på Ditt inlägg jonas_erik! Bara citerade som en språngbräda för min egen vidareutveckling...
 
Så var det så tyvärr vanliga "skitsnackandet" igång igen då...

Det behövs nog inte för att hjälpa vår frågare.

Kan vi inte bara konstatera att Nikon och Canon är vanligast, men att det inte nödvändigtvis betyder att de är bäst? Som Torbjörn påpekar bör man ta sig en titt på resten också, alla märken har en bra och billig enkel modell.

Per.
 
Gå till en affär och känn på de båda. Vilken känns bäst att ha i handen och fota med?
Har du några kompisar/familj med något av märkena? Då kan de ju vara bra för att kunna låna objektiv fram och tillbaka.

Men vilken som är bäst/tar bäst bilder är väldigt teoretiskt. Ingen kommer kunna se om en bild är tagen med D3000 med kit objektiv eller om den är tagen med 1000D med dennes kit objektiv. Bildkvaliten är därmed väldigt lika.

Så huvudsaken är att den känns bra att fota med. Nikons och Canons kameror är uppbyggda lite olika med knappar o rattar på olika ställen. Så bara att testa vad som känns bäst för just dig.

Tack så mycket för tipset.
Ja min pappa har en Canon om jag inte minns helt fel, och känner en med Nikon med.
Jag ska verkligen gå och pröva, tack så mycket! Jag eftersträvar inte direkt världens superbilder, tycker bara egentligen det är kul att förnya och förbättra. Och eftersom jag inte heller kan ett smack, så blir jag nöjd bara av att hålla i en systemamera ;)
/Madelene
 
En klassisk fråga, Madeleine!

Ja, bägge kamerorna är bra. Det finns inga dåliga, faktiskt! Bekymret kan snarare vara dig som fotograf. En systemkamera ställer högre krav på fotografen, om det ska bli bättre bilder än en kompaktkamera, men det kanske du visste.

Har du en affär i närheten som säljer kameror, ska du gå dit och känna på bägge: den som känns bäst köper du.

Ett litet tips: se till att du får med objketivet som har "IS" i namnet om du köper Canon. Det finns två st 18-55-objektiv; det med "IS" är mycket skarpare.

Per.

Tack Per!
Jo jag förstår att det krävs mer av mig, men tycker det sa bli kul att lära mig, det blir inte superbra foton från början, men vill man lära sig så går det säkert. Därför vill jag heller inte betala jättemycket direkt, då är det i så fall bättre jag köper en dyrare senare.
Känna ska jag absolut göra, fick fler tips om det.
Tack snälla!
/Madelene
 
..och dessutom kommer IS (som är Canons benämning på bildstabilisering) att hjälpa dig att ta skarpare bilder när du darrar på handen. Motsvarande benämning hos Nikon är VR och vilken kamera du än väljer så vill jag rekommendera att du väljer ett objektiv med IS eller VR. Vet att dessa båda kameror ofta säljs i paket där det medföljande objektivet (ett 18-55/3,5-5,6) saknar IS/VR men jag tycker absolut att det kan vara värt några extra kronor för att få detta på dessa typer av objektiv.

Båda kamerorna är jättebra och du lär inte se någon skillnad i bildkvalitet mellan de bägge, MEN ett tips är att Nikon är kända för sina inbyggda hjälpfunktioner som guidar nybörjare till att lära sej fotografera bättre. Du kan läsa lite om detta under rubriken Hjälpfunktion på denna sida: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=nid3000 Låter bra va, eller hur :)

Lycka till
//B

Åh tack så mycket för länken också!
Och jättesnällt att du förklarar så jag förstår vad vi pratar om ;)
Jag har ju mest vart inne på Nikon egentligen, men det är säkert bara för jag har en Nikon digitalkamera redan och är nöjd med den. Men samtidigt ville jag höra lite om Canon också och inte låsa mig helt vid den jag ser först.
Tack för tipset med darrande hand också, då är det absolut värt några extra kronor!
/Madelene
 
Canon eller Nikon ? Du får mer att välja på om du breddar dina val ! Det finns även lika bra kameror från Sony,Pentax m.f.l. Du ska köpa en instegskamera och där är alla märke ganska lika,man får vad man betalar för och inget märke är sämre än det andra.Kolla hellre vilken optik du är intresserad av i fortsättningen och försök att basera märke efter det ! MVH.

Tack det borde jag egentligen tänkt på själv med. Det är nog bara så att jag mest hört om Canon och Nikon och liksom låst mig fast vid det tyvärr. Och sen eftersom jag har en Nikon digitalkamera så blev det nästan självklart.
Men än är det ju inte för sent, jag har ju ännu inte köpt någon. Tack så mycket för tipset!
/Madelene
 
Tack så väldigt mycket till er alla, jag har fått jättebra tips och råd att fundera på. Och alla har verkat väldigt trevliga och seriösa.
Tack så väldigt mycket!
Och hoppas jag nu inte brutit mot några regler när jag svarat nästan alla var för sig.
/Madelene
 
Nej, absolut inte. Jag kan inte komma på någon anledning att en sådan regel skulle finnas.

Kul att du blev hjälpt.

Per.

Okej bra =) Ibland kan det ses som spam, det var därför jag undrade =)
Det blev jag verkligen, och oavsett vilken kamera jag väljer att köpa, lär jag garanterat kolla in här så fort jag kört fast =)

/Madelene
 
Om jag igen skulle ge något råd så blir det följande. Bestäm en summa max du kan lägga... Så skriver du inte vilken summa det blir.. Ta i så hårt du kan/vill...(minns inte om den står redan ?)

Sedan kan du få säkerligen direkta tips på kameror du kan titta på Samt klämma på... inom den prisgrupp du orkar upp till.

Efter du fått dom tipsen så knallar du till ett mediamarkt där oftast dom flesta kameror finns att titta på.. Så kollar du vilken/vilka som känns bra för dig att hålla i. Minns att dom minsta är ofta /troligt) inte det bästa så snart man sätter på teleobjektiv eller tyngre objektiv. Så gå inte på att den som är minst och oftast kan kännas lättast att den därför blir den bästa. Utan gå efter att du får rejält grepp om kameran om du så håller den med en hand. Dvs den högra handen enbart...

Så då du valt ut den/dom du gillar återkommer du med dina urval du valt ut. Så kan folket här berätta fördelar/nackdelar med dina val.. Och därur så kan du selektera ut din första systemkamera och högst troligt bli ganska nöjd oavsett att du inte vet vad du skall ha för funktioner osv just nu..

Oavsett vilket ditt val än blir så kommer det bli kompromisser av något slag hit eller dit. Men det är ju bra att ändå försöka då man skall köpa en kamera minimera kompromisserna så gott det går utifrån den man vill ha i funktionsväg...Så "Spring inte".. Utan ta dig lite tid att undersöka samt sätta dig in i denna världen i alla fall liiite lite. Det tjänar du på i längden även om man gärna vill kuta iväg helst igår och handlat..

Mvh
Tobbe.
 
jag köpte en Nikon D3000 och tycker den funkar super bra för en nybörjare som mej.tycker också den sitter bra i handen.
sen har den ett guid läge som fixar till så man kan ta mycket bättre bilder om man inte kan så mycket om tex bländare och iso och allt vad de nu heter.
så kör på en sådan du kommer inte att bli besviken !
 
Canons lösning för detta är krumelurlägena, där man rattar in en krumelur som motsvarar det man ska fotografera. En blomma för närbilder, ett berg för naturbilder osv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.