Annons

Köpa där, eller här.. eller..?

Produkter
(logga in för att koppla)

Calliii

Aktiv medlem
Hejsan!

De är så att jag ska uppgradera mina grejer i sommar. En D40 ska bli en D300 och en SB-400 ska bli en SB-800 osv.

Detta sammanträffar förträffligt med ens släktings resa till NY så han ska handla på B&H.

Ena objektivet (Nikon 70-300 VR) ska garanterat köpas där eftersom de är världsgaranti. Det andra, Sigma 12-24, vet jag inte om de är världsgaranti på, nån som har koll på sigma? Blixt (SB-800) vet jag inte heller om de är garanti på?

Sen är det ju kamerahuset.. Nikon D300. Köper jag det där tjänar jag väl ca 4000 kr på de men får inte garantin. Nån som har argument varför jag bör köpa eller inte köpa? Jag velar själv och skulle va jättebra om jag fick höra era åsikter?!

Om ni i övrigt har tips på kameratillbehör eller passande objektiv till D300 som man kan spara in rikligt med pengar på i prisklassen runt 5000 så låt mej veta!

Tack på förhand!
 
Köp gluggar för alla dollar,,,, det kommer du inte att ångra! Sen spelar det ingen roll vilket hus dom sitter på (om du köpt kvalitetsglas) dom kommer att leverera mumma!!!!
 
En svensk bruksanvisning till D300 är inte dumt :) Men garantin och möjligheten att teckna tilläggsförsäkring är ännu bättre argument för en svenskköp.
 
Calliii skrev:
Sen är det ju kamerahuset.. Nikon D300. Köper jag det där tjänar jag väl ca 4000 kr på de men får inte garantin. Nån som har argument varför jag bör köpa eller inte köpa?
Kolla priserna i t ex Storbritannien också. Kanske inte riktigt lika billigt som i USA (men billigare än i Sverige) men å andra sidan får du vanlig garanti och slipper fundera på om du ska smuggla eller inte.
 
Jag köpte ett Tamronobjektiv i USA för några veckor sedan som det inte var världsgaranti på.

För ca 29 dollar kunde man dock köpa till en extra garanti som då gällde över hela världen.

Kanske funkar till kamerahus också?
 
vaktis100 skrev:
Köp gluggar för alla dollar,,,, det kommer du inte att ångra! Sen spelar det ingen roll vilket hus dom sitter på (om du köpt kvalitetsglas) dom kommer att leverera mumma!!!!

Haha tyvärr.. Efter 1 år och min enorma utvecklingstakt (som delsiv berott på att jag ägnat all ledig tid närmaste året på ämnet) där jag har gått från att inte veta nånting till att känna mej hemma med alla tekniska begrepp osv så känner jag mej begränsad av D40n.

Har kört en hel del med en D200 som inte är min och jag har testat D300.. Nepp, nytt kamerahus måste jag ha! :p Å då jag tagit en del fotojobb å troligtvis succesivt kommer bli mer så tar jag lika gärna klivet från d40 till d300 eftersom jag känner att jag kan utnyttja den.
 
Aton_ skrev:
En svensk bruksanvisning till D300 är inte dumt :) Men garantin och möjligheten att teckna tilläggsförsäkring är ännu bättre argument för en svenskköp.

Svensk bruksanvisning är iofs nice.. Ah men hela min frågeställning går ju ut på att väga risken för att den pajar mot garantin. Eventuell reparation kanske ändå blir billigare än att köpa i Sverige med garanti? Tilläggsförsäkringar är väl mest båg? Lär ju funka utmärkt med drulleförsäkringen å betala självrisken på 1500? :)
 
fwiberg skrev:
Jag köpte ett Tamronobjektiv i USA för några veckor sedan som det inte var världsgaranti på.

För ca 29 dollar kunde man dock köpa till en extra garanti som då gällde över hela världen.

Kanske funkar till kamerahus också?

Aha! Vilket då? något du kan tipsa om? ;) Ok, ska kolla upp det. Tyvärr är inte min engelska bäst i världen så jag har rätt svårt att lokalisera mej på engelska sidor..
 
men garanti..gäller inte den om du sänder över den om något skulle hända..eller din egna hemförsäkring kanske täcker...
 
Skicka kameran tvärs över jorden för att få den reparerad är jag inte så taggad på.. Mjo de jag också undrar.. ^^
 
Calliii skrev:
Tilläggsförsäkringar är väl mest båg? Lär ju funka utmärkt med drulleförsäkringen å betala självrisken på 1500? :)
Tilläggsförsäkring för kamera är allt annat än båg. Det fina är nämligen att de ersätter objektet utan avdrag för värdeminskning vilken som du vet blir betydande när det gäller digitalkameror. Åtminstone var det så där jag handlade.
 
Aton_ skrev:
Det fina är nämligen att de ersätter objektet utan avdrag för värdeminskning vilken som du vet blir betydande när det gäller digitalkameror.
På de tilläggsförsäkringar jag stött på gäller detta bara det första året -- och egentligen inte ens då, eftersom det enda som utlovas är att objektet ersätts med ett "motsvarande" objekt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.