Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa begagnad 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

m_f

Medlem
Jag ska just gå och kolla på en begagnad Canon 400D med ett Sigma-objektiv. Vet inte vilket objektivet är, det är bl a det jag ska kolla. Men han påstår att den kostar 12 000 kr ny, vilket säkert är en överdrift. Men han vill iallafall ha 5000 för kamera+objektiv, går säkert att få ner en femhundring åtminstone.

Återkommer med info om objektivet.

Är det väldigt lömskt att köpa begagnat? Något särskilt man ska kolla efter?

uppdatering

Okej, objektivet är ett Sigma 17-70mm, 1:2,8-4,5. Jag har sökt runt lite och det verkar vara ett shyst objektiv. Men det är ett macroobjektiv vad jag har förstått. Kan jag använda det till att ta "vanliga" foton också? För jag får ju ingen kitglugg med där. Jag är rätt grön på det här, det är min första systemkamera :)

Det är ett normalzoom med makroegenskaper som du absolut kan ta "vanliga" bilder med.
Många användare och tester anser att det är ett bra och prisvärt alternativ (ca, 3000:- nytt).
Tycker att det låter billigt för utrustningen så det är väl bara och testa ordenligt och handla.

Glömde såklart säga att det handlar om norska kronor, så 5000 nok är strax över 5900 sek, så det är ju lite mer. Jag funderar annars på att köpa kameran+kitglugg+minneskort från dustinhome för 5995 sek, och sen kanske köpa till ett objektiv. Jag är som sagt nybörjare och behöver egentligen inte ett bättre objektiv än det som är med i kitet från dustinhome. Men man borde väl kunna se lite på kameran om den är sliten i greppet osv, det verkar denna inte vara alls, den ser helt ny ut.

Vad tror ni? Nåt tips om vad man ska kolla efter när man undersöker den?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto