Annons

Köp av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Sedell

Aktiv medlem
Jag har lite erfarenhet av fotografering. Visst, jag behärskar inte alla begreppen fullt ut, men jag kan fotografera och få hyfsade bilder. Nu tänkte jag köpa men en digitalkamera för att slippa betala alla dyra filmer och framkallningsavgifter. Vad tror ni skulle passa?

Jag har begränsat budget, det får helst inte gå över 9000. Jag skulle gärna vilja ha en systemkamera. Den ska ha marko, då jag kommer att fotografera mycket blommor. Inte så mycket vyer, så det är inget måste, men gärna det. Jag har ju en kamera som fungerar bra till det. Vyer tar jag så lite av så att det kan jag ta med 35mm. Jag vill ha hög bildkvalité. Runt 5m pixlar är väll bra, men gärna mer om det inte kostar så mycket.

Vad innebär normal fokus? Jag kollade på några intressanta objekt, men när det stog 30 i normal fokus så ryggade jag. Tänkte att det bara var en närbildskamera... för så är det inte va?!

Jag får c, jag ska kolla lite mera innan jag bestämmer mej för att köpa din kamera. Jag återkommer om det blir aktuellt. Men det är möjligt. Är du nöjd med den? Några brister?

normal

Vilken brännvid som blir "normal" beror på "filmen" storlek.
För "vanliga" 35mm kameror är en lins med 50mm brännvid, vad man klarar för normalobjektiv. Dvs att perspektivet inte förvrängs.
För Hasselbladare som 6x6cm (tror jag) är ett normalobjektiv 70-90mm (om jag minns rätt)
För digital kameror som har CCDer som är betydligt mindre är kamerans film är ett normal objektiv också mindre i "mm".
Skärpdjupet är oftast mycket bra på digitalkameror, och det är praktiskt vid närbildtagning.

Kanske är det någon som kan det här i detalj och kan ge dig en utförligare förklaring.

Hans

Om din budget är ca. 9.000:- samt användningsområdet företrädningsvis blir makro tycker jag att du skall ta en titt på Fuji Finepix S602 Zoom.

Jag känner yrkesfolk som använder denna kamera på grund av dess förnämliga makroegenskaper. Närgränsen är imponerande 1cm.

Vidare lagrar kameran på vanliga CF kort till skillnad från Sonys egna och mycket dyrare "special".

Vill du ha en Sony skall du naturligtvis inte nöja dig med något äldre än den nuvarande och förnämliga 717 som snabbt blir pensionerad (och billigare) när den nu efterträds av typ 828 (som även klarar CF-kort!)

Lite aktuell prisinformation!

Sony DCS-F717..........7.361:- inkl.frakt PIXmania

Fuji Finepix S602......5.690:- Hagethorns Foto

Med dessa priser behöver man inte bli förtvivlad över att kamerorna näst intill blir "väredelösa" om ytterligare tre år.

Det är väl ungefär den tid Sonyn:s förnämliga Lithiumbatteri förväntas hålla och fotograferar man riktigt flitigt tjänar du nog in en stor del av summan på ren film/framkallningskostnad.

För övrigt är jag ganska säker på att du lägger din 35mm kamera på hyllan för gott med en 717 om halsen.

Och då är det fullt möjligt att du kommer att tänka: Synd att jag inte sålde min 35:a och köpte Sonys nya 828 direkt.

Jag tror att det är möjligt att strax efter jul köpa 828:an för lite över 9.000:-

Om inte Nikon snabbt dyker upp med något trevligt eller tester visar något annat än vad vi hoppas om 828:an så blir det nog en sådan för mig.

Jag har gämfört dessa kameror. Jag vill inte säga vad jag kommit fram till än. Tänkte ni kunde gemföra dem också.

Canon EOS300D --9850kr *dyraste laget*

Fuji Fujifilm FinePix S602 --5690kr *lite lite pix?*
Jag har blivit rekomenderad att köpa den på http://www.topfoto-online.de ska var 25% billigare, men jag har inte hunnit kolla än.

Minolta Dimâge 7i --8690 även detta lite dyrt, men helt okej

Men jag fattar fortfarande inte vad avståndsområde (normal-macro) 50-1cm betyder. Vadå 50-1cm? Kan man inte ta mera än 50cm från motivet då eller?

717 var ju inte så dyr som jag trode. Jag ska kolla lite nogrannare även på den och finexp s602. Jag har dragit ut lite papper och så....

Jag har haft min F707 i ett år nu och tycker den är enastående. Det kanske finns flera kameror som kan mäta sig idag.
Flera påtalar behovet av att ta med extra batterier, men det här med batteriförbrukning tycks var a något som Sony har tänkt på.
Jag köpte nyligen en annan kamera (Sony det med), fast där har jag NiMh i stället för "InfoLithium" och där märker man en skillnad som är värd att ta upp.
NiMh batterierna har en hög egen urladdning, så om du ska ut på en fjällvandring eller annat där du inte har tillgång till laddningsmöjlighet, så är det klart värt att satsa på Lithium batterier (men de är dyrare)
Hans

Jag tycker du ska ta och titta lite närmare på nikons nya 5400. Där har du också ganska mycket vidvinkel 28 mm bra för att vara en digitalkamera.
den har bra närgräns också 1 cm.
pris c:a 8000. 5 megapixel

ja. Jag kom att tänka på en grej när du sa att det inte finns uppladningsmöjligheter på fjället. Nu finns det att köpa små, behändiga solceller förjust att ladda baterier med. Det går även att kopla in dem till en mobil via adapter eller till en kamera via usb. Det förutsätter förstårs att man har en sådan, och de är säkert dyra. Jag har inte koll på priserna. Sen bör det ju bara sol för att den ska fungera optimalt, men när den gör det så har den ganska bra kapasité. Kanske något att skaffa?!

Jag ska nog inte ha det i af så det blir nog litium för min del....

Jag kom att tänka på optik. Vad är ett högt respektive lågt optik värde? Jag vill kunna fotografera inne i skogen och på ängar. Dessutom vill jag kunna ta kort på natten, typ månbilde, men då får man ju ställa om slutar tiden och köpa stativ. Antar att man måste ha ganska känslig optik ändå.

Jag har en Samsung slim zoom 145S nu föresten. Lite gammal, men funkar bra...

Tja, det är nog betydligt smartare (och billigare) med ett extra batteri än dyr solcellsteknik.

Som du säkert har sett när du studerat Sony F717 så kallas den även night shot i reklamen.

Utom en mycket förnämlig och ljusstark optik från anrika Carl Zeiss använder denna kamera lasermätning för att kunna ta bilder när det är riktigt mörkt.Mig veteligen är Sony ensamma om detta.

För att ta tekniskt bra bilder behöver alla fotografer ett stativ. Alltså inte bara vid fotografering av månen.

De kameror som diskuteras här är en liten exklusiv grupp kameror strax under de digitala systemkamerorna. Brukar även kallas semiproffskameror.

Jag tror inte du behöver vara speciellt orolig för deras optiska prestanda då optiken representerar en ganska stor del av kamerans pris.

Jämför gärna med systemkamerornas "följ med på köpet optik".

För att det inte skall halta allt för mycket bör du kanske även ta en titt på Fuji S602:s efterträdare S7000 som kommer i Oktober.

6,3M pixel, pris ej över 7.000:- och 1cm närgräns för super-macro. Helt svart och mycket snygg.

Som sagt! I denna grupp finns inga svaga kameror som hindrar dig att bli en lysande fotograf. Så är det bara!

6,3 mpix under 7000kr låter suveränt. Jag ska apsolut kolla på den här kameran. Vad gör att den kan vara så billig med så många pix? Någonting måsteden ju vara svag på.

Jag ska köpa ett stativ nu har jag bestämt. Ett lite mera avancerat. Där gick vinter jackan ;)

F717 låte mycket avancerad. Den var väll inte så dyr heller. Drar den mycket ström? Det låter som att lasern gör det i af...

Jag tänkte på Dimage 7i. Den står ju som inaktuell produkt hoss manolta. Men det är inget att bry sig om eller?

Nu står det mellan F717, Dimage 7i och S7000 om jag kan vänta så länge....

En fråga utanför ämnet. Iso talet på filmen är ju ljuskänsligheten. Jag har alltid tagit med 200 och har inte upplevt mörka kort. Men sist så köpte jag en 400 film för att testa. Vad tycker ni är bäst?

Jag gämförde DiMAGE 7 och s7000 och kom fram till att de är mycket lika.

Ljusstyrka optik
2,8-3,5
2,8-3,1
Optisk zoom 7,1x 6x
Filterdiameter
49mm 55mm via filteradapter
(extra tillbehör)

Vad har ett filter för funktion? Är det någonting med att göra bilden klarare eller någonting?

Närgräns
25cm i teleområdet,
30cm i vidvinkelområdet, macroläge

mot 1cm

Här är ju lite skilnad.... men marcoläge? Jo jag vet vad marco är, men menar de att man kan ta hur nära som hälst eller kan man bara ta 25 cm i från som närmast? I så fall är det här en svaghet för Dimâge 7i

Vitbalans
Auto + 5 lägen Auto 6 lägen
+ manuell Auto + 2 manuella

Ingen större skilnad. Slutar tiden däremot är jag lite konfunderad för.

Slutartider 4-1/2000s 15-1/10000s

Det är ju inte alltid bra med snabba slutar tider och 7000s har väldigt snabba slutartider, tycker jag det verkar som. 0.002s mot 0.0015s. är det stor skilnad eller?

Räckvidd blixt 0,5-3,8m
Vidv: 0,3-8,5m tele: 0,9-7,9m

Även här är det en del skilnader, till fördel för 7000s

USB 2 är ju alltid bra, även fast min dator bara har 1

Det varväll typ allt. Det som jag reagerar åp på 7000s är att de har 0,0005s kortare max slutar tid. Men den har mycket kort slutar tid också, det är ju bra. Bra blixt. Inget medförjande filter *vad man nu ska ha det till*. Bra närgräns.

Ni kan ju alltid gämföra här; http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/fuji/s7000.php gå ner under produktinfon så finns det en rullgardin där man kan välja en kamera att jämföra med sida vid sida.

blomnissen_erik skrev:
F717 låte mycket avancerad. Den var väll inte så dyr heller. Drar den mycket ström? Det låter som att lasern gör det i af...

Lasermatrisen används endast då det är mörkt/skymning, så man kan absolut inte säga att den drar mycket ström. Tvärt om. Jag har flera gånger fotograferat 3+ 256MB MS med bilder utan att ladda kameran emellan ('vanlig' användning). Batteritiden är helt kalas i mitt tycke (hela kameran också naturligtvis :)).

Dessutom kan du få den för runt 7k från England, t.ex http://www.ajelectronics.co.uk skickar till Sverige. Jag beställde därifrån, fick den två dagar senare med FedEx. Superbra service i mitt tycke.

Lycka till med ditt val, oavsett vad du väljer. :)

P.

Fuji S7000 är en betydligt senare utvecklad produkt (finns ej att köpa än) jämfört med Minoltan som i sin tur är två modeller gammal. Hi och A1 kommer efter.

Därför har nya S7000 ett modernare pris (lägre) tillsammans med en hel del övertrumfande prestanda.

Du missade den nya 6,3M sensorn (12M utprintbart)
samt dito uppdaterad färghantering.
Hur detta fungerar i praktiken får testerna utvisa.

Optiken är något ljusstarkare och 1cm makroläge är extremt bra jämfört med 25cm som är direkt "dåligt".

Makroläge = Läge/inställning för närbildsfotografering.
1cm respektive 25cm är minavstånd. (objekt-filmplan)

Slutartid 15-1/10000 sek. Här kan vi se att S7000 är en riktigt modern produkt då slutartiderna tenderar att bara bli kortare. (Minolta A1 =1/14000)

Det finns inget dåligt med att kameran klarar korta tider. Eller långa.
(Bara för att din bil gör 300 måste du ju inte köra i den hastigheten)

Den längre tiden däremot kommer du definitivt ha nytta av som intresserad av mörkerfotografering.

Fiter är kanske lite överkurs. Ett UV filter som skyddar optiken brukar de flesta skaffa sig. Övrig bildbehandling gör man i datorn. Photo Shop eller något liknande.

Jag tror att nya S7000 blir extremt prisvärd med sina ca. 7.000:-
Jämför med företrädaren S602 som kostade 12.000:-när den kom.

15/10000 är det så lånkt då? Jag tänkte på f717 som hade 30/någonting. Det var 10ggr längre tid när man räknade om til sekunder tror jag.

Vad kostar ett filter då? Om dt kostar flera tusen så drar det ju iväg endå...

Om jag kör utan filter, hur pass skadar jag kameran i vanligt dagsljus då?

7000 + stativ + filter, är det någonting mera jag behöver? Jo, kort och kortläsare va. Eller et klarar man väl med USB. Tänkte på att man behövde ta ut kortet och stoppa i det i någon apparat.

7000 + 1500 + 1000 + 500 = 10 000

Räcker det eller går det till mera ändå? Det tenderar att dra iväg...

7k??? Jag ska kolla upp länken, men jag tror det blir en s7000. *hur ska jag kunna vänta*

Jag har själv en 7i och tycker att det är en mycket kompetent kamera, dess macroegenskaper är dock inget att hänga i julgranen så jag tror att du ska glömma den om du är intresserad av det.

Om du ändå vill ha en 7i så råder jag dig att köpa beg. köp ingen ny för över 8000, du får en A1 som är mycket snabbare samt har bildstabilisator för ca 9500.

Men som sagt, till macro är dom inget vidare...

Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar