Annons

Köp av första systemkameran + objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Visionaire_

Ny medlem
Hej!
Jag har länge velat fördjupa mitt fotointresse, och nu äntligen fått tummarna loss att kolla upp systemkameror. Är nybörjare på området och därför inte så värst insatt i funktioner mm, men viljan finns definitivt att lära mig.

Har av min fotointresserade kompis fått rekommendationen att kolla upp bla Canon EOS 550D och Nikon D5000. Spontant känns Canon EOS 550D ganska lockande med höga megapixels (vet om att detta inte betyder allt för kameran) och ISO-tal. Att filmningsfunktionen också är bra är trevligt, men är mest en bonus.
Nikon D5000 verkar ju ta väldigt bra bilder och är ganska mycket billigare. Negativt verkar dock vara en långsam skärmsökare för autofokus, vilket är synd då jag gillar att titta på
skärmen när jag fotar. Filmfunktionen lär ju också vara kass.

Vad bör jag välja? Något tips på annan kamera? Något annat jag bör tänka på vid inköp? Tänkte lägga max 8000-8500 kr för kameran. Fotar främst min fantastiska dotter (som just nu mest sitter stilla, men som nog börjar fara fram och tillbaka vad det lider), på semestern och i naturen. Bra även om man kan få skapliga bilder under sämre ljusförhållanden.

Har även förstått att kameran inte kommer till sin rätt utan bra objektiv.
Vilka objektiv är bäst till respektive kamera? Fördelar och nackdelar
med objektiv till Canon resp. Nikon? Kräver Canon-kamerans höga
prestanda avancerade och dyra objektiv?

Tack på förhand!

Christofer
 
Har av min fotointresserade kompis fått rekommendationen att kolla upp bla Canon EOS 550D och Nikon D5000. Spontant känns Canon EOS 550D ganska lockande med höga megapixels (vet om att detta inte betyder allt för kameran) och ISO-tal. Att filmningsfunktionen också är bra är trevligt, men är mest en bonus.
Nikon D5000 verkar ju ta väldigt bra bilder och är ganska mycket billigare. Negativt verkar dock vara en långsam skärmsökare för autofokus, vilket är synd då jag gillar att titta på
skärmen när jag fotar. Filmfunktionen lär ju också vara kass.
-Båda tar väldigt bra bilder. Pixelantalet har inte stor betydelse.
-Båda har väldigt långsam "skärmsökare" (autofokus i liveview-läge) vilket du inte kommer att använda speciellt ofta.
-Båda gör film, 550d lite bättre på att filma, men d5000 heller inte kass (eller båda är kass) men film är bara bisak.
-d5000-s största nackdel, att många av billiga, fina nikon-objektiv du kan köpa begagnad fungerar inte med autofokus.
 
-Båda tar väldigt bra bilder. Pixelantalet har inte stor betydelse.
-Båda har väldigt långsam "skärmsökare" (autofokus i liveview-läge) vilket du inte kommer att använda speciellt ofta.
-Båda gör film, 550d lite bättre på att filma, men d5000 heller inte kass (eller båda är kass) men film är bara bisak.
-d5000-s största nackdel, att många av billiga, fina nikon-objektiv du kan köpa begagnad fungerar inte med autofokus.

Instämmer helt med dig utom på en punkt.Både Nikon och Canon har idag som du skrev,långsam autofokus i livewiev-läge och det är därför "man" inte använder den så mycket .oanvändbar när det går fort( bla barn)

Om man prioriterar livewiev så ska man inte förglömma Sony A550 som är ett likabra alternativ som Nikon/Canon D5000/550D men med lika snabb autofokus i livewievläget som i sökaren.

Om man väntar ett tag kommer det snart ut nya modeller av nämda märke som kanske förbättrats på dessa punkter.
 
Hej!
Jag har länge velat fördjupa mitt fotointresse, och nu äntligen fått tummarna loss att kolla upp systemkameror. Är nybörjare på området och därför inte så värst insatt i funktioner mm, men viljan finns definitivt att lära mig.

Har av min fotointresserade kompis fått rekommendationen att kolla upp bla Canon EOS 550D och Nikon D5000. Spontant känns Canon EOS 550D ganska lockande med höga megapixels (vet om att detta inte betyder allt för kameran) och ISO-tal. Att filmningsfunktionen också är bra är trevligt, men är mest en bonus.
Nikon D5000 verkar ju ta väldigt bra bilder och är ganska mycket billigare. Negativt verkar dock vara en långsam skärmsökare för autofokus, vilket är synd då jag gillar att titta på
skärmen när jag fotar. Filmfunktionen lär ju också vara kass.

Vad bör jag välja? Något tips på annan kamera? Något annat jag bör tänka på vid inköp? Tänkte lägga max 8000-8500 kr för kameran. Fotar främst min fantastiska dotter (som just nu mest sitter stilla, men som nog börjar fara fram och tillbaka vad det lider), på semestern och i naturen. Bra även om man kan få skapliga bilder under sämre ljusförhållanden.

Har även förstått att kameran inte kommer till sin rätt utan bra objektiv.
Vilka objektiv är bäst till respektive kamera? Fördelar och nackdelar
med objektiv till Canon resp. Nikon? Kräver Canon-kamerans höga
prestanda avancerade och dyra objektiv?

Tack på förhand!

Christofer

På vilket sätt skulle filmfunktionen vara kass när det gäller Nikon D5000?

Vill du ha en kamera som har en snabb autofokus vid användning av skärmsökaren skall du titta på kameror från Sony. Annars har de allra flesta kameror en långsam autofokus med skärmsökaren.

Dessutom, är min erfarenhet av skärmsökare klart begränsad då jag bara har haft det på mina 2 senaste kameror. Min erfarenhet är att jag har bättre kontroll när jag använder den konventionella sökaren. Då störs jag inte av solljus etc. Likaså går det att hålla kameran stadigare och därmed minska risken för skakningsoskärpa. Skärmsökaren använder jag undantagsvis och när kameran är monterad på stativet.

Nu har jag ingen erfarenhet av Canon EOS 550D så den varken kan eller vill jag uttala mig om annat än att det lär vara en bra kamera. Har själv en Nikon D5000, som jag är helt nöjd med och jag ser inte avsaknaden av fokuseringsmotor i kamerahuset som någon nackdel för min del.

Ser man på kostnadsbiten så ligger ju Nikon D5000 lite lägre i pris än vad Canon EOS 550D gör. En prisskillnad som kan utnyttjas till att komplettera med en extern blixt. De inbyggda blixtarna är svaga och är mest att se som en upplättningsblixt.
 
Hej!
Jag har länge velat fördjupa mitt fotointresse, och nu äntligen fått tummarna loss att kolla upp systemkameror. Är nybörjare på området och därför inte så värst insatt i funktioner mm, men viljan finns definitivt att lära mig.

Har av min fotointresserade kompis fått rekommendationen att kolla upp bla Canon EOS 550D och Nikon D5000. Spontant känns Canon EOS 550D ganska lockande med höga megapixels (vet om att detta inte betyder allt för kameran) och ISO-tal. Att filmningsfunktionen också är bra är trevligt, men är mest en bonus.
Nikon D5000 verkar ju ta väldigt bra bilder och är ganska mycket billigare. Negativt verkar dock vara en långsam skärmsökare för autofokus, vilket är synd då jag gillar att titta på
skärmen när jag fotar. Filmfunktionen lär ju också vara kass.

Vad bör jag välja? Något tips på annan kamera? Något annat jag bör tänka på vid inköp? Tänkte lägga max 8000-8500 kr för kameran. Fotar främst min fantastiska dotter (som just nu mest sitter stilla, men som nog börjar fara fram och tillbaka vad det lider), på semestern och i naturen. Bra även om man kan få skapliga bilder under sämre ljusförhållanden.

Har även förstått att kameran inte kommer till sin rätt utan bra objektiv.
Vilka objektiv är bäst till respektive kamera? Fördelar och nackdelar
med objektiv till Canon resp. Nikon? Kräver Canon-kamerans höga
prestanda avancerade och dyra objektiv?

Tack på förhand!

Christofer

Vill du ha hög bildkvalité, och snabb af på liveview, och mest fota med "skärmen" så titta på SONY NEX5 med pannkakan + 18-55.
Har testat under helgen knäppt hundratals bilder och jag är ordentligt imponerad.
Väl så hög bildkvalité som 550d har och med pannkakan är det en fickkamera. Men man bör köpa båda objektiv, zoomen kostar bara 1000 kr extra.
Men jag skulle använda mest pannkakan.

Man vänjer sig att den saknar sökare, skärmen är ljus och bra. Synd att inbyggd blixt saknas, det är trevligt som upplättningsblixt, de kunde göra en som Lumix LX3 har.
 
Tack för alla fina svar!

Har funderat ett tag och läst på mer, och det lutar åt Canon trots allt. Ska dock gå ner till fotoaffärerna i stan nu och känna på kamerorna.

-d5000-s största nackdel, att många av billiga, fina nikon-objektiv du kan köpa begagnad fungerar inte med autofokus.

Det där har jag funderat på. Har fattat att man endast kan få autofokus med Nikon-objektiv märkta af-i eller af-s. Hur pass bra blir objektivurvalet då egentligen? Eller tappar man alltför många bra objektiv då? Kan objektiv av andra märken tex Sigma användas med autofokus till D5000? Klarar Canon EOS 550D autofokus med många objektiv eller är där också begränsning som hos Nikon?

Förresten har funderat på en annan sak: hur pass viktig är bildstabilisering för kameran? Är det så att man måste foto med stativ för att få skapliga bilder utan bildstabilisator eller är det egalt? Såg att varken Nikon- eller Canon-modellerna hade det, däremot Sony Nex5...

/Christofer
 
Tack för alla fina svar!

Förresten har funderat på en annan sak: hur pass viktig är bildstabilisering för kameran? Är det så att man måste foto med stativ för att få skapliga bilder utan bildstabilisator eller är det egalt? Såg att varken Nikon- eller Canon-modellerna hade det, däremot Sony Nex5...

/Christofer

Nikon och Canon har valt att ha stabiliseringen i objektiven istället för i kamerahuset. Nikons objektiv med stabilisering har "VR" i namnet och motsvarande på Canon är "IS".
 
Det där har jag funderat på. Har fattat att man endast kan få autofokus med Nikon-objektiv märkta af-i eller af-s. Hur pass bra blir objektivurvalet då egentligen? Eller tappar man alltför många bra objektiv då? Kan objektiv av andra märken tex Sigma användas med autofokus till D5000? Klarar Canon EOS 550D autofokus med många objektiv eller är där också begränsning som hos Nikon?

/Christofer


Jag tycker det finns en hel del trevliga objektiv till Nikon även med begräsningen att du måste ha AF-S-gluggar. Fördelen med att Nikon har behållit samma system genom alla år är ju att du tillochmed kan sätta ett manuellt objektiv från 70-talet på din D5000. Å andra sidan får du ingen ljusmätning med så gamla objektiv och en D5000, så man får experimentera lite. Å tredje sidan är det ju lätt att se resultatet direkt på en digitalkamera....

Tredjepartsobjektiv finns numera oftast med motor, men mycket av det begagnade saknar det.

Canon har inte samma problem, i princip alla objektiv som passar Canon EOS funkar med autofokus. (men de gamla manuella FD-objektiven passar inte).

Glöm inte titta på Sonykameran som andra rekommenderade - jag tycker den verkar spännande. :)
 
Om man väntar ett tag kommer det snart ut nya modeller av nämda märke som kanske förbättrats på dessa punkter.
Ja, det kommer alltid att komma bättre grejer om man väntar ett tag, men då får man å andra sidan alltid leva utan kamera, för när du har väntat ett halvår så kommer det ju snart bättre saker än det som finns just då också...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.