** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Köp av dator! Mac användare!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack så mycket för ditt svar!

Då datorn ska användas främst till foto redigering i min hobby verksamhet jag kommer driva på fritiden blir det en stationär dator jag kommer satsa på.
Gillar redan Apples iPhone 6 och iPad jag har så tror inte jag skulle bli besviken på en iMac.
Tycker att Windows krånglar titt som tätt på de datorer jag haft och Windows 8 gillar jag inte alls.
Men då kanske man ska satsa på en

iMac med 8gb ram och sedan uppgradera det själv.
Kan ju köpa mer minne och byta själv sedan när pengar finns.

Delar uppfattningen om Win 8, på ungarnas datorer har vi (ja dvs älsta grabben) installerat om till win 7.

Jag har även jag iPhone (5) och iPad (? men inte någon senare variant) och är hur nöjd som helst.
En rolig detalj (och en utvikning) är Lightroom mobile, där samverkan/synkning mellan dator och padda funkar klanderfritt. Nu behövar man ju i och för sig inte en iMac för detta, det gick mins lika bra från PC och nu har jag även för mig att Lightroom mobile skall funka på Anderoid.

Jag är i vilket fall mycket nöjd med alla mina Apple produkter. (coolast av allt är nog fjärrkontrollen till Apple Tv, den är sjukt välsignad, det är visserligen bara jag i bekantskapskretsen som tycker det så det är kanske jag som är sjuk)

Oavsett vad du skaffar så kom ihåg att inkludera en kalibrator. Ingen skärm är korrekt från fabrik.
De som sägs vara kalibrerade på fabrik ger inte mer korrekta färger än andra.
De är inte profilerade mot ditt grafikkort så det blir ändå fel.
Både MacBook och iMac är från fabrik ställda med hög Kelvin och därför väldigt blå.
Det gör att man tenderar att redigera bilderna väldigt varma för at kompensera.
De är också väldigt ljusstarka så man bör dra ner ljusreglaget till ungefär hälften på skalan.
En profilerad Mac visar ganska exakt hela sRGB

Oavsett vad du skaffar så kom ihåg att inkludera en kalibrator. Ingen skärm är korrekt från fabrik.
De som sägs vara kalibrerade på fabrik ger inte mer korrekta färger än andra.
De är inte profilerade mot ditt grafikkort så det blir ändå fel.
Både MacBook och iMac är från fabrik ställda med hög Kelvin och därför väldigt blå.
Det gör att man tenderar att redigera bilderna väldigt varma för at kompensera.
De är också väldigt ljusstarka så man bör dra ner ljusreglaget till ungefär hälften på skalan.
En profilerad Mac visar ganska exakt hela sRGB

Delar fullt ut denna uppfattning och en kalibrator ligger just nu högst upp på inköpslistan.
Skickar med en länk till en video som i mitt tycke på ett lättförståeligt sätt förklarar hur det hänger ihop. Delade denna video i en annan tråd tidigare idag men den passar väl in i denna tråd med.
https://www.youtube.com/watch?v=x7rJfwciT-Q

Kör själv en Macbookpro retina 15 och är väldigt nöjd. har dock tänkt länge om huruvida jag borde skaffa antingen en skärm till denna bärbara eller en stationär där jag gör de mer "seriösare" bildbehandlingarna. Fortfarande inte riktigt säker på hur jag ska göra. va rekomenderar ni för skärm till en Macbookpro som jag har?
Andra prestanda är 16 gb ram och 2,3 prosessor och Nvidia Grafik kort.
/Martin.

Fast detta med kalibreringsbarhet. Jag vet inte huruvida TS kommer skriva ut på papper från egen skrivare där hon har fullständig kontroll över att den kalibrerade skärmen ger korrekt återgivna tryck. Jag vet inte heller huruvida hon kommer att använda fototjänster där företaget ger möjlighet till att trycka med dessa inställningar utan att göra justeringar. Har man inte fullständig kontroll över hela processen är jag inte helt säker på att det blir så avgörande. Undantaget är om man själv efter eget öga justerar vitbalansen. Idag, f u i ljusrörsljus (natrium, flurescerande) tycker jag de förinställda lägena samt AWB där inställningarna följer med i LR gör ett ganska bra jobb (annat var det 8-10 år sedan) och i annat fall kan van välja en icke utbränd vit eller grå punkt för inställningen. Det har jag gjort då jag tryckt fotoböcker (Apple). Jag är hyfsat nöjd. Jag har inte stört mig på vitbalansen, andra kanske i o f s skulle tycka annorlunda om bilderna.

Däremot är jag helt ense om att en vanlig kontorsskärm på de billigare datorerna är vääällldddiiigggttt blå.

Jag tycker iMAC låter vettigt, om nu TS inte är väldigt noga med vitbalans och gör utskrifter under kontrollerade former. Mina behov är annorlunda så jag kör MacBook Pro Retina.

Nja, riktigt så stor skillnad i pris är det inte mellan stationär och bärbar.

En Mac mini med standardprocessorn (2,8 GHz dubbelkärnig Intel Core i5) 16 GB arbetsminne, 256 GB ssd och tangentbord och styrplatta kostar 12600 kronor.

En Macbook Pro retina 13 med exakt samma konfigurering kostar 16600 kronor. Alltså 4000 extra för bärbarheten och en riktigt bra 13-tumsskärm. Mycket prisvärt, imho.

Det som nämndes innan var 15" och dessa finns inte med i5:eek:r utan endast med i7:eek:r.

rMBP, 15", i7 (Quad), 16GB RAM, 512GB PCIe = 25.295 kr
Mini, i7 (Dual), 16GB RAM, 512GB PCIe = 15.695 kr

Tar man en 13" istället så blir det följande:

rMBP, 13", i5 (Dual), 16GB RAM, 512GB PCIe = 18.255 kr
Mini, i5 (Dual), 16GB RAM, 512GB PCIe = 14.195 kr

En diff på ca 10.000 kr eller en diff på ca 4000 kr.

Ett tips kan jag i vilket fall ge om någon tänker sig beställa en iMac, köp ej mer än minimalt med internminne.
Internminnet är mycket lätt att själv uppgradera och betydligt billigare än att låta Apple göra det från start.

Det gäller endast 27"-aren. 21,5"-aren kan du inte enkelt byta minnesmoduler på.

------------------------------------------------------------------------------------

Jag hade rekommenderat Frida att antingen titta på en ny iMac 27" eller en maxad Mac Mini med köp av skärm från annan part, om budgeten tillåter någon av dessa. Gör den inte det så titta på motsvarande fast begagnat. Du får helt enkelt mer dator för pengarna när du köper stationärt till skillnad från en bärbar, du ska ju inte betala för portabiliteten om du inte behöver den.

Jag har en iMac 27" (ej retina) + 27" extra thunderboltskärm + 3 TB Fusion/SSD disk. Kanonnöjd. Start av Mac tar 10 sekunder och start av Windows tar endast 3 sekunder! Skärmen är snorbra och räcker gott åt mig men retinan är säkert bättre än snorbra.

Vill du kunna kalibrera skärmen (automatiskt eller manuellt) bör du dock köpa skärm från andra tillverkare än Apple - deras skärmar går endast att profilera och inte påverka på andra sätt. Är man inte så kinkig med färger spelar det förstås ingen roll :)

Det som nämndes innan var 15" och dessa finns inte med i5:eek:r utan endast med i7:eek:r.

rMBP, 15", i7 (Quad), 16GB RAM, 512GB PCIe = 25.295 kr
Mini, i7 (Dual), 16GB RAM, 512GB PCIe = 15.695 kr

Tar man en 13" istället så blir det följande:

rMBP, 13", i5 (Dual), 16GB RAM, 512GB PCIe = 18.255 kr
Mini, i5 (Dual), 16GB RAM, 512GB PCIe = 14.195 kr

En diff på ca 10.000 kr eller en diff på ca 4000 kr.

Det gäller endast 27"-aren. 21,5"-aren kan du inte enkelt byta minnesmoduler på.

------------------------------------------------------------------------------------

Jag hade rekommenderat Frida att antingen titta på en ny iMac 27" eller en maxad Mac Mini med köp av skärm från annan part, om budgeten tillåter någon av dessa. Gör den inte det så titta på motsvarande fast begagnat. Du får helt enkelt mer dator för pengarna när du köper stationärt till skillnad från en bärbar, du ska ju inte betala för portabiliteten om du inte behöver den.

samtidigt så kan man kanske även behöva en bärbar dator så en macbook med en extern skärm kan täcka två behov. Själv kör jag båda delarna men har kört macbook med extern skärm använder mest min macbook till utlandsjobb för att sortera o placera ut bilderna på lacie rugged diskar i backup syfte. Vill sällan ställa bilder på en bärbar utan extern skärm stämmer sällan särkilt bra hur mycket man en försökt profilera den.

Dels beroende på att omgivningljuset inte är rätt som det är hemma i arbetsrummet osv.

samtidigt så kan man kanske även behöva en bärbar dator så en macbook med en extern skärm kan täcka två behov. Själv kör jag båda delarna men har kört macbook med extern skärm använder mest min macbook till utlandsjobb för att sortera o placera ut bilderna på lacie rugged diskar i backup syfte. Vill sällan ställa bilder på en bärbar utan extern skärm stämmer sällan särkilt bra hur mycket man en försökt profilera den.

Dels beroende på att omgivningljuset inte är rätt som det är hemma i arbetsrummet osv.

Jag kommer sitta i ett kontor hemma när jag redigerar så tror det får bli iMac i alla fall eller Mac mini. Ska sätta mig och kolla lite idag vad jag hittar.
Tack för era tips!

Jag kommer sitta i ett kontor hemma när jag redigerar så tror det får bli iMac i alla fall eller Mac mini. Ska sätta mig och kolla lite idag vad jag hittar.
Tack för era tips!

Skulle säga du bör bedöma hur viktigt det är med en avancerad skärm. Om du skall göra avancerad redigering och leverera mycket till tryck så bör du ha en bra skärm som kan hårdvarukalibreras och visa större delen av Adobe RGB och kan ställas på en färgtemperatur runt 5 500 Kelvin. Fast då får du också fundera på resten av arbetsmiljön. En sådan skärm är inte heller helt billig. 5-10 000 beroende på storlek och hur avancerad den skall vara.

Skall du redigera bilder för web och enstaka utskrifter, fotoböcker och liknande så räcker en profilerad iMac långt. Den går att profilera till att visa sRGB och det duger till det mesta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar