ANNONS
Annons

Justera "sneda" bilder i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

tvsmith

Medlem
Om jag har ett neg som inte är riktigt rakt, t.ex. en sned horisont, hur ska jag räta upp detta efter inskanning till Photoshop (utan att förvränga hela bilden)? Jag vill bara göra motsvarande som när man vrider avmaskningsramen i mörkrummet.
Borde vara enkelt, men jag hittar inte rätt. Kan någon hjälpa?!

Jens

Under pipetten i verktygspaletten finns ett linjalverktyg. Välj det och dra en linje längs horisonten. När du gjort det och sen går in på Image > Rotate > Arbitrary så är rätt vinkel redan ifylld och det är bara att klicka ok.

På svenska är det Bild > Rotera arbetsyta > Fritt val.

Det är väldigt konstigt att folk frågar så mycket om ett program som kostar nästan 10 000kr. Köper man ett program för 10 000 brukar man kunna läsa sig till v ä l d i g t mycket i den medföljande manualen. Det känns nästan som om piratkopierandet av PS är ganska utbrett på denna sida, rätta mig om jag har fel.

Beskyllning? Tanken har inte slagit dig att många här kanske även är beredda att betala för programvara liksom för kameror och annat dyrt som har med foto att göra? Vad använder du själv?

Med detta inte sagt att du har fel, men att din slutsats kanske kan ses som förhastad och som lite elak också? Att dra de flesta här över en kam alltså..

Johannes: Ja självklart är den väldigt utbredd, särskillt på fotosidan vågar jag hävda.. men det är väl inget nytt? Inget okänt?

Rent krasst kan du nog räkna alla privatpersoner i sverige med köpt, inte bundlad (jag älskar den vackra svengelskan) legal licens på en fullversion av Photoshop på en hand...

Och jag köper argumentet, lägger du 10 000 på ett program får man faktiskt en fantastisk manual med. Photoshop är ju inte precis ett program man köper för "att det är kul" och bara "för att testa lite" (om det nu finns det ber jag om ursäkt, men den personen har för mycket pengar) och sen frågar om väldigt triviala programfunktioner.

Jag klagar inte på att folk frågar eller nåt, det måste man ju göra för att få veta, men fortsätter bara på en fina piratspinoffen som startades.

Dessutom täcker pshop elements alla behov i rgb.

hehe, måste vara det va? :)

I övrigt, för att upprätthålla offtopicspåret, kan jag säga att photoshop är riktigt billigt! Ta bara en titt på vad 3D studio kostar...eller Maya..

Undrar vem alla dessa photoshopböcker riktar sig

Det gjorde faktiskt jag med första gången jag tittade i en bok.

Har tom. gått en kurs i PS, bra även om den inte handlade så mycket om just bildhantering.

Men så här upplever jag det, Det står massor av bra elementära saker i böckerna, jag har flera, PS på 24 timmar är bra. Där kan man läsa sig till hur man vrider vänder och justerar en bild men inte hur man fixar till det där lilla extra. Då är det bra att NI finns. För med så mycket kunskaper som är samlade här om just PS skulle det vara kriminellt att inte utnyttja dessa kunskaper. Oftast så finns det flera sätt att lösa olika problem på och varför uppfinna hjulet en gång till om det nu är just DU eller Du som redan har löst det?

Lotta>> Visst finns det säkert många här som betalat för sin licens men... tvärr tror jag att det är fler som laddat ner sin version på DC el liknande. Sen tycker jag att det är helt ok att man frågar om saker men ibland blir det så uppenbart att man inte har en manual och det känns så...jag vet inte, det är lite för obvious.
Jag tycker inte att jag är elak utan fick bara en tanke när frågan uppkom.

Jag är ganska självlärd vad det gäller PS, det är väldigt pedagogiskt uppbyggt tycker jag. letar man lite bland menyerna och provar så hittar man de flesta "enkla" funktionerna. Svårare saker har jag lärt mig genom att titta i manualen eller surfa runt på nätet, förr fans det en sida som hette www.andyart.com men den har nu morphat till screamdesign som inte alls känns lika "lärande".

Visst kan photoshop anses billigt men det är också ett program som är ganska lättarbetat och det har funktioner som folk vill ha och som dom kan använda. 3D studio kräver väl lite mer av användaren och är därför inte alls lika intressant ur ett "piratperspektiv". Därmed inte sagt att det skulle vara ett dåligt program

back to work...

Vilket jävla påhopp!

Hey! Jag har betalat mitt PS. Tog en kanske lite lättare väg till hjälp med tanke på att det inte alltid är så kul att sitta och klicka i A. Reader. Du kan dessutom välja om du vill besvara inläggen eller ej. Att du orkade ta dig tid till att kommentera mitt inlägg?
Hade väl inte heller reagerat om ditt inlägg inte varit så sarkastiskt skrivet. Vem är du? Moralens väktare? Ovanligt korkat att föra samman "piratkopiering" av program med frågor om hjälp i Ps. Dessutom med en insinuation om att jag har en piratkopia!
Jag skulle inte ha något emot att hjälpa andra med PS på denna sida och jag kommer säkerligen oxå att be om hjälp igen. Hoppas bara slippa liknade kommentarer.
MVH Jens

Det är väl upp till var och ens samvete om man har piratkopierade program eller ej?!

Moralpredikningar är onödiga, sidan finns väl till för att hjälpa varann och utbyta erfarenheter, inte för omotiverade påhopp?

ok... sorry, made your point.. menar bara att ibland tas det upp lite väl basic-frågor här men no offense, det kanske bara är jag som är för insnöad på PS som tycker så.
däremot har jag aldrig "moralpredikat" eller liknande, det jag tyckte var att manualen är ganska utförlig om man läser den. orkar man inte detta så ok!Köper jag något dyrt (som PS) är det antagligen något jag tittat på länge och då ser jag sedan till att sätta mig in i allt man kan göra med programmet eller vad det nu kan vara.

jag fick en tanke när jag återigen såg ett inlägg med frågor om PS. jag antar att ditt inlägg var bägaren som fick droppen att rinna över.

Ber så mycket om ursäkt om någon tog illa vid sig.

Bra fråga Jens. I mitt tycke är det fritt fram med även "enkla" frågor. Min erfarenhet är att det ofta kommer svar som förbättrar ens eget sätt att arbeta.

Jag har exemeplvis hittills brukat dra ut en horisontell stödlinje och sedan gått in och gissat vinkel att rotera bilden tills jag träffat rätt. Fungerar ju också, men metoden Jim föreslår är naturligtvis bättre.

M v h
Carl

Jag håller med Johannes till viss del, men samtidigt måste man ju inse att alla är nybörjare från början, och att allt svårt blir lätt så fort man har rutin och vet hur man skall göra.

Det jag efterlyser är "sticky threads" med just dessa grundläggande PS frågor, så slipper man få deja vu-upplevelser en gång i veckan.

Joppe skrev:
Det är väldigt konstigt att folk frågar så mycket om ett program som kostar nästan 10 000kr. Köper man ett program för 10 000 brukar man kunna läsa sig till v ä l d i g t mycket i den medföljande manualen. Det känns nästan som om piratkopierandet av PS är ganska utbrett på denna sida, rätta mig om jag har fel.

Det finns faktist demoversioner av Photoshop att ladda ner gratis utan manual. Hjälpfilerna är kanske inte de allra lättaste att hitta i om man är nybörjare eller om man är dålig på engelska. Innan ett sådant uttalande borde du nog ta reda på lite mer fakta.

Copy_Con skrev:

Det jag efterlyser är "sticky threads" med just dessa grundläggande PS frågor, så slipper man få deja vu-upplevelser en gång i veckan.

Ok, skriv photoshop tips eller trix i Google så har du hur många som helst. Sedan har du underlag för en informativ artikel. Varför efterlysa när man kan göra det själv?

Ang tråden i övrigt.
Använd andra forum då ni diskuterar detta, det finns alltid "nissar" som registrar.
Här visas ju både ip-nummer och dina egna data.

jimh skrev:
Under pipetten i verktygspaletten finns ett linjalverktyg. Välj det och dra en linje längs horisonten. När du gjort det och sen går in på Image > Rotate > Arbitrary så är rätt vinkel redan ifylld och det är bara att klicka ok.

På svenska är det Bild > Rotera arbetsyta > Fritt val.

jimh! Om ditt tips nu gäller att räta upp en sned horisont så hur ska Photoshop kunna veta hur sned horisonten är?

Jag testade på en bild med sned horisont och så här gjorde jag för att få det att fungera. Jag läste i manualen (!!!) först.

Jag markerade hela bilden, kopierade den och klistrade in den i ett nytt lager. Så gick jag in i Redigera/Omforma/Rotera.

Den referenspunkt som då visas i mitten av bilden flyttade jag ut i vänstra delen av bilden i horisontlinjen.

Från linjalen drog jag ned en hjälplinje som då visar var horisonten ska ligga för att den ska bli absolut vågrät.

Sedan justerade jag med roteringsverktyget den högra delen av bilden så att den också hamnade med horisonten längs hjälplinjen.

Enter och Lager/Gör om till ett lager.

Det kanske finns fler sätt att göra samma sak?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar