Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Justera "sneda" bilder i PS

Produkter
(logga in för att koppla)
Joppe skrev:
menar bara att ibland tas det upp lite väl basic-frågor här

Vad som är basic och vad som inte är basic är ju relativt. Kan du inte en sak är den inte basic. Oavsett hur "insnöad" på PS man är...
Jag har emellertid inte läst i några forumregler att man inte får ställa enkla och grundläggande frågor...

Joppe skrev:

däremot har jag aldrig "moralpredikat" eller liknande

Det beror ju på vad du lägger i begreppet "moralpredika". Du ligger farlig nära i alla fall...

Joppe skrev:

Köper jag något dyrt (som PS) är det antagligen något jag tittat på länge och då ser jag sedan till att sätta mig in i allt man kan göra med programmet eller vad det nu kan vara.

Och det är förmodligen exakt det som Jens försöker göra, även om han väljer en annan väg än du skulle göra Johannes.

Du tenderar att göra dina egna preferenser och val av lösningar till allmängiltig sanning. Det är en fallgrop som tyvärr alltför många trillar i. Självklart är det så att det som funkar bäst för den ene inte alls behöver vara en bra lösning för den andre.

mvh Janne

Ulf, ett tips är att faktiskt göra som Jim faktiskt säger så du slipper en massa onödiga mellansteg. Med linjalverktyget markerar du din sneda horisont och följer sedan Jims anvisning.

Under pipetten i verktygspaletten finns ett linjalverktyg. Välj det och dra en linje längs horisonten. När du gjort det och sen går in på Image > Rotate > Arbitrary så är rätt vinkel redan ifylld och det är bara att klicka ok.

/A

jimh skrev:
Genom att du drar linjallinjen efter din tänkta horisontlinje.

Sorry, jag läste inte ditt tips tillräckligt noga. Dock ser jag att med "min" metod behöver man inte beskära bilden något vilket sker med "din" metod. Eller har jag missat något här också?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar