Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Justera fokus själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders74

Aktiv medlem
Är det möjligt att justera fokus på något hus eller objektiv själv? (Vissa äldre, t ex 300/4, justeras tydligen genom att man löder om något, medan nyare kalibreras elektroniskt.)

Är det någon som hittat en sida med en beskrivning av hur man tar isär objektiv eller någon som knäckt protokollet? Justeras även en 350D elektroniskt, eller kan man skruva på något?

Vansinne att inte skicka in prylarna och vara glad? Lite bakgrund:

Efter 23000 exponeringar lade min 350D av idag, gissningsvis någon DC-DC-del eftersom den är helt död men blir varm vid tumgreppet. Eftersom den antagligen blir borta ett tag testade jag ett par av mina objektiv mot en lånad 30D, och får varierande liten till rejäl backfokus. Vid justering av mitt hus i våras verkar man ha gett det en rejäl frontfokus och kompenserat det med rejäl backfokus på objektiven, det är åtminstone så jag upplevt andra kombinationer av hus och objektiv sedan dess. Kanske vore det vettigast att skicka in alla objektiv med det döda huset, och få det kalibrerat på nytt, men vad finns det för garantier för att det blir rätt denna gång? Köper jag ett nytt kompletterande hus kan jag ju mycket väl åka på en ny justering, och för äldre objektiv kostar det en slant. Det kan också kosta att vara av med prylarna en längre tid. Ibland går det på någon vecka, men förra sommaren tog det 8 veckor att få ett nytt och uppenbart feljusterat objektiv fixat. Det känns oerhört frustrerande att vara så beroende av kapaciteten på någon serviceverkstad varje gång man förändrar något i kameraväskan. (Med ett rätt justerat hus dyker väl iofs problemen upp mindre ofta.)
 
Får dom lösa problemet på det sättet?
det kan dom väl inte ha gjort?
Hur blir det då när man köper nya objektiv?
det låter inte klokt av canon att ställa om objektiv efter en viss kamera.
 
Jo, jag antog ju också att de justerade efter en normal, men de ville gärna ha både hus och objektiv samtidigt. Det kan ju dock hända att teknikern gjorde ett misstag den gången?

Ja, nya objektiv är ett problem. 10 - 22 och liknande duger ju hyfsat ändå, men objektiv med längre brännvidd och större bländare är känsliga. Dock finns det ju en spridning även bland nya objektiv, så ibland kan man hitta en fungerande kombination ändå. Ibland misstänker jag också att vissa objektiv är känsligare än andra för justering, men det har jag inga belägg för, jag upplever t ex EF-S 60/2,8 som ett objektiv som funkar bra på de flesta hus.
 
Tack Jan-Erik för den länken! Jag hittar förvisso inte någon information om kretskorten och fokusjusteringen, men en hel del sprängskisser som kan komma till användning en dag. Av sprängskisserna att döma kan det inte uteslutas att det trots allt är slutardelen som packat ihop, med tanke på var värmeutvecklingen sker, även om det känns lite mysko att kameran skulle helt vägra starta för det.
 
Kolla manualen för EF 50/1.8 MK1, där står åtminstone. Står det inte, så justeras det antagligen i mjukvara.
 
Tack igen! Nu ser jag att man av filstorlekarna kan bedöma var det finns reparationsinstruktioner och inte bara sprängskisser. Det går ju också lära sig en del om objektiven genom att läsa dokumenten. Vid tillfälle ska jag skaffa ett halvdefekt objektiv att testa på, och kanske ett enklare analogt hus för att kunna styra optiken eller avlyssna kommunikationen, även de elektriska signalerna för kommunikation med huset beskrivs ju ganska väl.
 
Jag återupptar tråden eftersom jag hittade ett inlägg på området som kanske intresserar fler. Om huvudspegelns läge även styr fokuseringsspegelns läge verkar det ju rimligt att justera stoppet en bit, men kanske påverkas övre och nedre fokuseringspunkt olika mycket? Tråden nedan växer kanske till sig och ger några svar framöver.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=20605561

Beträffande min utrustning så var den feljusterad enligt misstanke vilket Infocare löste ganska snabbt på garantin, men problemet lär väl återkomma vid framtida investeringar.
 
Hm... tror inte man kan justera fokusoffset med brickor i bajonetten. Det påverkar endast närgräns och oändlig fokus, precis som mellanringar.
 
Att justera den skruven är inte heller rätt. Visst, det justerar fokusoffset lite... men, det flyttar också fokuspunkterna i höjdled, så att de inte längre stämmer med markeringarna på mattskivan.

Huset justeras högst sannolikt också i mjukvara. Ska idag in med mitt 300D-hus och se vad de kan göra. Om jag har tur får jag se hur det går till.
 
Mjukvara verkar ju rimligast, för den som har tillgång till sådan, annars är det fokuseringsenheten i botten jag skulle vilja justera i höjdled om mattskivan visar rätt fokus.
 
Anders74 skrev:
Jag återupptar tråden eftersom jag hittade ett inlägg på området som kanske intresserar fler. Om huvudspegelns läge även styr fokuseringsspegelns läge verkar det ju rimligt att justera stoppet en bit, men kanske påverkas övre och nedre fokuseringspunkt olika mycket? Tråden nedan växer kanske till sig och ger några svar framöver.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1029&message=20605561

Beträffande min utrustning så var den feljusterad enligt misstanke vilket Infocare löste ganska snabbt på garantin, men problemet lär väl återkomma vid framtida investeringar.
Här står hur man justerar kamerahusets fokus. Visserligen en Nikon, men konstruktionen borde vara snarlik hos Canon.

http://www.leongoodman.com/d70focus.html
 
Nu har jag fått huset justerat. Dessvärre fick jag inte följa med och se hur det gick till.
Men, det fokuserar klart mera korrekt på vidvinklar nu. Ändå fokuserar det lika bra med mitt tele (EF 100-300 USM). Om de hade justerat den skruven skulle det ha fokuserat fel med telet istället, det betyder alltså att det justerades i mjukvara.
Man kan höra en viss skillnad i motorns körande på mitt Tokina 28-70/2.6-2.8, den verkar rätta till fokusen lite till slut.
Troligtvis finns det lagrat nån sorts tabell av fokusoffset beroende på brännvid och fokusavstånd, både i hus och i nyare objektiv.

82 euro kostade kalaset, så man justerar nog inte en gammal 300D speciellt många gånger (som dessutom gått 16430 exp).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.