Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

JPG bättre än PEF (RAW)?

Produkter
(logga in för att koppla)

kenny_lex

Avslutat medlemskap
Jag har för det mesta fotograferat med JPG, men så märkte jag att jag fick fula störningar på vissa delar av bilden (fönster med persienner) och tänkte att jag kanske kunde minska dessa störningar genom att använda RAW. Men när jag gjorde så blev dessa störningar värre och bild kvalitén blev inte synbart bättre utan snarare sämre.

http://obj.fotosidan.se/obj/photo/2b/2b32da076b2015add0caa267afe7d81c.jpg

Jag använder de program man fick med från Pentax och om jag skall arbeta med Photoshop så måste jag först konvertera PEF filerna till DNG med "PENTAX PHOTO Browser" för att Photoshop / Camera Raw inte kan öppna dessa PEF filer. Men denna konvertering gör bilderna mycket sämre.

Vad gör jag för fel och hur kommer det sig att mina RAW bilder bliir så mycket sämmre när jag konverterar den till DNG med PENTAX PHOTO Browser?

P.S: PEF bilderna som jag konverterade till JPG spardes i högsta kvalité och låg på runt 4,3Mb innan jag bearbetade den i Photoshop. Den bild som visar alla bilder spardes i 81 % JPG kvalite för att ligga så nära storleksgränsen som möjligt här på fotosidan.se.

Senast ändrad:
De bilder jag länkar till är 100 % crops och jag får samma efekt om jag ser på den i 100 % storlek. Men nått verkar vara fel, för flera program så som Adobe DNG Converter som Silkypix pro (som min kamrat använder) kan inte läsa det PEF format som min kamera skriver, inte heller klarar Adobe LightRoom som jag lust laddade hem en demo variant av att läsa PEF trots att det står att detta program skall vara kompatibel med Pentax K100D.

http://www.adobe.com/products/photoshop/cameraraw.html

Dvs att Adobe Lightroom hittar PEF filer, men när programmet försöker ladda dem så står det "The files appear to be unsuported or damaged. (1)"

Vilka program använder andra K100D (Super) användare när de arbetar med Pentax RAW format?

Senast ändrad:
Täta linjer nära varandra ger upphov till en effekt som kallas för "moiré". Detta kan man exempelvis se på TV när en person med tätrandig skjorta finns i bild, mönstret liksom "kryper" omkring. Detta är något som digitalkameror har problem med, i varierande grad.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Moiré_(interferensmönster)

Varför det blir så mycket sämre med DNG har jag ingen förklaring till. En gissning är att eftersom K100D Super är så ny så finns ingen tonkurva eller liknande modellanpassade justeringar inlagda i Lightroom och så vidare, vilket gör att bilden öppnas utan anpassade inställningar. Det ska gå att skapa sina egna anpassade inställningar, det fanns trådar om detta på dpreview när K10D kom och dess PEF format inte stöddes i Photoshop och Lightroom, så då körde många med DNG och egna inställningar för att få så bra resultat som möjligt. Utan dessa specialare så var bilderna inte riktigt bra och färgerna blev lätt fel.
Jag använder inte Lightroom eller Photoshop CS så jag kan inte hjälpa dig närmare med det.

Däremot så har jag en förklaring till att mjukvarorna du nämner inte klarar PEF från K100D Super.
De klarar K100D.
K100D och K100D Super är inte samma kamera.
PEF filen innehåller ett namn på kameran, en identifiering av vilken kamera som har använts. Om mjukvaran letar efter "K100D" ja då vägrar mjukvaran läsa in när det står "K100D Super".
K100D Super är en väldigt ny kamera, den har precis kommit ut på marknaden. Adobe och andra fristående leverantörer av råformatsomvandlare har ännu inte hunnit med att uppdatera så att de kan läsa in PEF från K100D Super.

Adobe brukar dessvärre tillhöra de långsammare när det gäller uppdateringar för nya kameror, iaf när kamerorna kommer från Pentax. Det brukar ta flera månader för Adobe att lägga in nya kameror.

Hälsar
R

Senast ändrad:
Jag hämtade Silkypix Earyl Preview och den klagar när den laddar PEF från K100D super men kan ändå ladda självaste filen. Men väl inne i detta program så får jag samma fruktansvärt fula effekt och efter jag har arbetat ett tag med inställningarna så att bilden ser ganska bra ut så spar jag den, men när man sedan jämför med JPG så ser JPG bilderna ut på flera ställen.

Men detta kanske är för att RAW formater är inkompatibelt, men varför sänder då Pentax med ett program som inte klarar av detta format och som inte kan konvertera det till DNG utan att tappa detaljer?

Just nu blir mina JPG bilder mer detaljrika än de RAW filer som jag kan bearbeta med det (dåliga) program man fick med från Pentax.

Men vi får se, jag skall ju lämna in den på service då jag inte fick byta kamera trots en död pixel (och ett par skadade) samt dålig AF som inte ger riktigt skarpa bilder. Det kan ju vara så att det är nått fel i min kamera :-(

kenny_lex skrev:
Men vi får se, jag skall ju lämna in den på service då jag inte fick byta kamera trots en död pixel (och ett par skadade) samt dålig AF som inte ger riktigt skarpa bilder. Det kan ju vara så att det är nått fel i min kamera :-(
Har aldrig sett en sådan grov färgmoiré sedan jag testade Kodaks ökända 14n. Men det går att fixa till detta, visserligen på bekostnad av upplösningen. Gör en kopia på ditt bakgrundslager, lägg på gaussisk oskärpa på det nya lagret och lägg det sedan i blandningsläge Färg. Maska bort de delar som inte ska påverkas.

Stefan

Menar du att Pentax PhotoLaboratory inte klarar av att läsa PEF filen från K100D Super? Det finner jag högst otroligt isåfall.

Detaljer ska givetvis inte förloras i omvandlingen till DNG, utan det handlar om att mjukvarorna som läser DNG inte har modellspecifika inställningar för K100D Super modellen än.

En JPEG är en behandlad bild, med adderad skärpa, färgmättnad och kontrast. En råformatsbild har inget av dessa i sin grund, när jag visar en råformatsbild i min dators bildvisare så visas bilden utan dessa inställningar applicerade, det är därför bilden ser tråkigare ut, mattare, med färre detaljer.

När man öppnar bilden i en råformatsomvandlare så adderar man där skärpa, färgmättnad och kontrast. De mjukvaror som har modellspecifika inställningar adderar en grundinställning direkt som man kan utgå ifrån. När jag öppnar bilder från min K10D i LightZone så läggs en tonkurva till som är anpassad efter K10D's karaktäristik. Om jag väljer bort tonkurvan för K10D, så ser bilden direkt sämre ut. Om jag väljer en annan tonkurva än för K10D så blir bilden också sämre.

Adobe har inte hunnit med att lägga in modellspecifika inställningar för K100D Super än - därför att modellen är ny på marknaden - , och det är antagligen därför som dina DNG-filer ser tråkiga ut.

När K10D kom ut på marknaden så var det samma problem. Adobe kunde öppna DNG-filerna, men de såg inge bra ut alls. Det fanns många trådar om detta på dpreview när K10D släpptes ut på marknaden, med förslag på specialanpassade inställningar i Photoshop och Lightroom för att få en bra läsning av DNG-filen.
(Nu är det inget problem längre eftersom Adobe har uppdaterat så att det finns en grundinstälning för K10D).

Det är inte meningen att man ska använda råformatsbilder direkt som de är, utan meningen är att man ska efterbehandla dem, lägga till skärpning, kontrast, färgmättnad och så vidare. Gör man inte det så blir resultatet sämre än JPEG från kameran, ja absolut. Det är fullständigt normalt.

Hälsar
R

Det kan givetvis vara så att din K100D Super har ett tekniskt fel som ger extra mycket moiré, men det har inget specifikt med DNG-filer att göra eller Pentax PhotoLaboratorys hantering av DNG-filer eller PEF från kameran.

Pentax PhotoLaboratory använder samma algoritmer som i kamerans mjukvara och om du väljer auto-processing så ska du få en identisk bild jämfört med de bilder som kameran gör (därför att i auto-läget så läser PhotoLaboratory kamerans inställning och applicerar dem på bilderna), det är i Custom-processing läget som man har möjlighet att göra egna inställningar för bildbehandlingen.

Hälsar
R

Adobe Lightroom fungerar som nämnts i tidigare inlägg fint med min K100D. Så jag skulle också gissa på att man får vänta på stöd för Supermodellen alt om det är fel på kameran. Tror dock inte att det är fel på kameran.

Ingen annan som har Super som kan kolla?

Det finns två sätt att hantera råfilern i photoshop om jag inte missminner mig. Med rätt plugg in skall ACR kunna läsa PEF-filerna direkt och du behöver inte konvertera. Kanske att det ännu inte finns stöd för Super då den ju är rätt ny.

kenny_lex skrev:
Men vi får se, jag skall ju lämna in den på service då jag inte fick byta kamera trots en död pixel (och ett par skadade) samt dålig AF som inte ger riktigt skarpa bilder.

Dåliga pixlar är vanligt förekommande på digitalkameror och det som Pentax service gör är att de släcker dem, alltså gör att kameran "hoppar över" dem. En del tillverkare har lagt detta automatiskt i kamerans mjukvara, men Pentax har valt att lägga det i en servicemeny som enbart Pentax service har tillgång till. Tre dåliga pixlar brukar inte anses tillräckligt för att byta ut kameran.

Dålig AF - kan vara objektivet, eller kombinationen objektivet - kameran. Det förekommer bak- och framfokus ibland med objektiv som inte är helt rätt intrimmade från fabriken. Vanligast är fenomenet med Sigma, Tamron och annan tredjepartsoptik, men det förekommer även med Pentax egna objektiv ibland.

Hälsar
R

Vill förtydliga och säga att de problem som gällde K10D's DNG-bilder - innan Adobe Camera Raw stödde K10D - handlade främst om färgerna. Detta löses genom att kalibrera ACR för kameran, men jag använder inte ACR själv så jag kan inte säga hur man gör detta, jag har bara sett att före Adobe adderade support för K10D så var det många som körde så. Jag kommer att tänka på detta för DNG-filerna för K100D Super eftersom moirén i fönstret i ditt bildexempel har kraftigare färger, så det kanske går att lösa detta till viss del genom att kalibrera om ACR?

LightZone skriver om råformat:
"The raw files from some cameras, however, need a default set of adjustments to look correctly. LightZone automatically makes those adjustments that can then be altered or deleted at will."

Jag tror även detta gäller för Adobes produkter, även med DNG-formatet.

Sen har jag sett många inlägg i andra forum som hävdar att Adobe ger ofta brusigare bilder än Pentax PhotoLaboratory (oavsett om man kör PEF eller DNG), alltså att Pentax PhotoLabs brusreducering är kraftigare. Kanske detta också förklarar skillnaden mellan Adobes och Pentax PhotoLab.

Men som sagt, jag kör inte Adobe Camera Raw - och skälet är att vitbalansen räknas fel och jag orkar inte kompensera för detta i mjukvaran så jag kör därför med Bibble och LightZone.
Tyvärr saknar de mig veterligen DNG-support.

Prata med Pentax om problemet med moiré.
Och förhoppningsvis finns det någon som är en riktig fena på Adobe Camera Raw som kan hjälpa dig att hitta inställningar som ger ett bättre resultat än vad du får nu.

Hälsar
R

Roland Mabo skrev:
Men som sagt, jag kör inte Adobe Camera Raw - och skälet är att vitbalansen räknas fel och jag orkar inte kompensera för detta i mjukvaran så jag kör därför med Bibble och LightZone.
På vilket sätt blir vitbalansen felaktig? Använder du automatisk vitbalansering eller Som fotograferat? Använder du inte vitpipetten? Blir det fortfarande fel om du klickar med vitpipetten på ett ljusgrått parti?

Stefan

Roland Mabo skrev:
Menar du att Pentax PhotoLaboratory inte klarar av att läsa PEF filen från K100D Super? Det finner jag högst otroligt isåfall.
Det programmet kan läsa PEF filer, men när man väl får upp bilden så saknar den alla de egenskaper som man tycker att ett RAW format skall ha, detta är som sagt ett mysterium då RAW i praktiken alltid skall vara bättre än JPG.

Men konvertering till DNG gör att kvalitet i DNG filen på vissa ställen blir obrukbar och istället för en lätt färgstörning (moiaré) så får jag et grovt mönster som liknar en labyrint och som inget RAW-program (som jag har testat) kan få bort.

Så just nu blir de JPG bilder jag tar likvärdiga med och det är ofta ganska små skillnader mellan de JPG bilder jag tar och de RAW-bilder som jag har bearbetat med Pentax PhotoLaboratory. Just nu kan jag inte använda Photoshop Raw för att arbeta med PEF filer så det kan vara Pentax PhotoLaboratory (och SilkyPix) somh ar problem med konvertering och det nya PEF format som Super modellen använder sig av.

Konstigt de här, märker inga som helst problem med min K100D när det gäller moiré! har du prövat att ställa om den till fabriksinställningar? känns som Pentaxen i sig bearbetar RAW filen fel, verkar spara den helt knäppt.. Lästa någonstans att de ska komma ny firmware (har jag för mig) snart till den, kan ju vara ett enkelt fel där.. Men annars så visa bilden för pentax själva, och se vad de har o säga!

Roland Mabo skrev:

Dålig AF - kan vara objektivet, eller kombinationen objektivet - kameran. Det förekommer bak- och framfokus ibland med objektiv som inte är helt rätt intrimmade från fabriken.

Det där har jag läst på flera ställen, samt hur de drabbade får sina objektiv tillrättade genom att lämna in dem. Men kan någon förklara vad som är fel i objektivet när fokus blir fel?

Jag begriper det inte. Jag menar, elektroniken som avgör om motivet är i fokus sitter i huset, motorn som vrider linserna sitter i huset alternativt styrs från huset. Hur i hela friden kan då felet sitta i objektivet?

Jag har testat alla mina autofokusobjektiv mot testkartor och även ett eget påkommet test där jag använde en penna med streckkod, och det resultat jag fick fram var - alla mina Pentax objektiv har perfekt fokus, men mitt Sigma 24 uppvisar ett problem med bakfokus.

Hur kan felet sitta i kameran när denna skillnad finns?

Det kanske finns ett anti-Sigma filter i kameran som gör att kameran medvetet fokuserar fel med Sigma. :)

När kameran ska fokusera så gör kameran en bedömning om hur mycket den ska vrida på fokusringen för att uppnå fokus. Uppgifterna om fokusringen kommer från objektivet - olika objektiv har olika utväxling på fokusringen, så kameran måste därför få rätt information från objektivet för att kunna vrida ringen rätt. När kameran har bestämt hur mycket den behöver vrida på fokuseringen, så börjar den att vrida på ringen. Medan kameran vrider på ringen så får den ständigt information från objektivet som säger hur mycket kameran vrider på ringen, när kameran börjar närma sig den beräknande stopp-punkten så går kameran ner i hastighet för att undvika ett hastigt stopp - det är objektivet som talar om för kameran när kameran börjar närma sig den beräknade stopp-punkten. Fokusringen bromsas in och kameran gör en ny koll av fokus och en ny beräkning av fokuspunkten. Det är detta som upplevs som att ringen sätts igång, stannar, sätts igång och stannar helt. Så under hela processen så utväxlar kameran och objektivet information med varandra.

Om objektivet nu har fel information kodad, eller om fokusringen inte har en exakt utväxling, eller om det finns ett mekaniskt fel någonstans i objektivet gällande fokusmekanismen, eller om objektivets linselement ligger fel, så kan det inträffa att kameran får meddelandet från ojbketivet att fokuspunkten är nådd och fokus är rätt - även fast fokus är fel.

Så fokusfel kan absolut bero på objektivet.
Ibland är det objektivet, ibland är det kameran, ibland är det både och. Man behöver testa alltihop för att utröna om var felet ligger och hur detta åtgärdas. Det inträffar ibland, tyvärr tillverkningsfel i produktionen.

Hälsar
R

Jag tvivlar inte på att fenomenet finns, jag bara inte begriper det. Om nu sigman (tex) fokuserat fel, sätter den igång och rör sig igen om du än en gång trycker på fokusknappen? Det borde den göra om kamerans sensor ser felet.

Överförs det verkligen så mycket info från objektivet vad det gäller fokusering? Tycker spontant att det i princip inte behöver överföras någon info alls. Åt vilket håll motorn bör gå borde vara standard. Sedan tycker jag, lika spontant, att hur mycket fokusringen rör sig spelar ingen roll, vad som betyder något är hur fokus ändras och det borde fokussensorn ha koll på. Finns det någon teknisk beskrivning någonstans månntro?

Gimbal skrev:
Jag tvivlar inte på att fenomenet finns, jag bara inte begriper det. Om nu sigman (tex) fokuserat fel, sätter den igång och rör sig igen om du än en gång trycker på fokusknappen? Det borde den göra om kamerans sensor ser felet.

Överförs det verkligen så mycket info från objektivet vad det gäller fokusering? Tycker spontant att det i princip inte behöver överföras någon info alls. Åt vilket håll motorn bör gå borde vara standard. Sedan tycker jag, lika spontant, att hur mycket fokusringen rör sig spelar ingen roll, vad som betyder något är hur fokus ändras och det borde fokussensorn ha koll på. Finns det någon teknisk beskrivning någonstans månntro?

Sjekk vedlagte dokument.

Det er ikke slik at fokussystemet måler riktig fokus på sensor eller mattskive. Fokussystemet består av speil, linser, prismer, linjesensorer og objektivet. Alt dette danner et komplekst system som altså objektivet er en del av. Og dette systemet er uavhengig av mattskive og sensor i kameraet. Siden objektivet er en del av fokussystemet så kan altså objektivet innføre en feil som påvirker hele fokussystemet.

Bilagor

• split_prism3.pdf
    95.7 KB · Visningar: 173
jag har inte läst igenom alla kommentarer. men jag hade exakt samma problem när jag just skaffade min K100. pef-> DNG blev inte bra. för övrigt tyckerjag att pentax egna program inte är någon höjdare. om du vill underlätta din bildhantering så skaffa Adobe Elements eller varför inte Photoshop. enligt mig mkt smidigare att arbeta med. men nu är ju inte jag någon guru på just det här ämnet...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar