Johan M T
Medlem
Nu tror jag bestämt att du har tagit fram en halmgubbe. Jag har inte klandrat poliserna för deras ingripande mot svärdsmannen. Tvärtom, så har jag berömt dem. Det står ju i inlägg #34, i mitt andra stycke.
Det jag stör mig på är antydningarna om att polisen vore olämplig som polis trots att polisen löste situationen med svärdsmannen på ett bra sätt, eftersom polisen enligt fotografen och chefredaktören (som såvitt jag förstår ej var på plats) uttryckt att man ville ha filmen. Man avkräver enligt mig en nästan omänsklig förmåga att fatta rätt beslut juridisk under hård stress för att vara lämplig som polis.
Samtidigt är det relativt vanligt att man i andra skeden av lagutövning fattar felaktiga beslut, trots betydligt lägre stressfaktor, mer utredningstid ( man har möjlighet att läsa och analysera förarbeten till lagtext o.s.v.)
Normalt anses de inte olämpliga för det, utan det normala är att man accepterar att juridiskt arbete inte är helt enkelt.
Det framgår trots allt att man fick möjlighet att överlämna en kopia av just filmen, man behövde inte överlämna något egentligt känsligt material. Intrånget i kälkskydd och dylikt torde därför vara begränsad.