Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Javascript nytt fönster

Produkter
(logga in för att koppla)

The Champ

Aktiv medlem
När man öppnar en "tumnagel" till stor bild och vill få upp en ruta med "kontakta fotografen"när man högerklickar på den öppnade bild,var skall man då lägga javascriptet.
Bilden öppnas i ett nytt fönster, och där vill jag alltså att högerklickfunktionen skall visas.
Hoppas någon fattar hur jag menar.
 
För att fixa detta måste du se till att bilden du öppnar ligger i en html sida och inte laddas direkt. Så fort bilden laddas direkt så kommer du aldrig att få med något javascript som fixar rutan du vill ha. dvs url'n för thumbnailen får inte peka på en .jpg utan på en .html som i sin tur endast visarbilden (plus javascriptet).

/H
 
Okey alltså en ny sida för vaje bild .....det blir lite omständigt men jag fattar hur du menar och skall testa .
Tack för hjälpen .
Owe
 
Det här kan du lägga in för att haffa högerklick och lämna ett meddelande istället:
<script>

<!-- Hide script from old browsers
<!--
var message="Copyright © Det här är våra bilder. Skicka ett ebrev om du är intresserad av någon. "; // Message for the alert box
function click(e) {
if (document.all) {
if (event.button == 2) {
alert(message);
return false;
}
} if (document.layers) {
if (e.which == 3) {
alert(message);
return false;
}
}
} if (document.layers) {
document.captureEvents(Event.MOUSEDOWN);
} document.onmousedown=click;
// End hiding script from old browsers -->



I varje img-tag kan du lägga in: galleryimg='no'
Så slipper du i alla fall i internet explorer den där lilla menyrutan för att skriva ut eller spara bilder.

johan
 
jollaTT skrev:
Det här kan du lägga in för att haffa högerklick och lämna ett meddelande istället [...]
Funkar tyvärr inte i alla webbläsare.

The Champ skrev:
[...] få upp en ruta med "kontakta fotografen"när man högerklickar på den öppnade bild,var skall man då lägga javascriptet.
Ett råd är att inte bygga in för mycket funktionalitet i dina sidor som bygger på att koden ovan funkar. Då blir man lätt besviken och stänger ute eller försvårar för vissa besökare.

Att försöka haffa högerklick går att ordna så det funkar i flera olika webbläsare, men om du verkligen vill att personen ska ha en möjlighet att nå dig oavsett vilken webbläsare de använder så bör du inte designa dina sidor kring detta.

Vad är viktigast, att vem som helst alltid kan se att det är din bild eller att den är en häftig sajt som visar den informationen när några med vissa utvalda webbläsare högerklickar på bilden?

Det är inte meningen att försöka krossa någons idéer om hur en bra webbsajt kan se ut, jag vill bara mana till eftertanke. Det går faktiskt att få både och. Med lite smart design och redundans som gör att äldre webbläsare eller webbläsare där man tex stängt av javascript visar sidorna snyggt kan man göra något som har det bästa av två världar.
 
Ett av mina irritationsmoment på webben är sidor som i tid och otid öppnar nya fönster. Det är väldigt irriterande.

Nu använder jag iofs en webbläsare där jag kan tvinga in dem i tabbar i samma fönster så att man slipper det stora problemet. Det är bara lite mindre..
 
Min tanke är inte att lägga detta på allt utan bara på en del bilder som jag lägger ut till folk tillfälligt .Tyvärr så går det ju iallafall att "ta bilderna" vilket tyvärr hänt från min hemsida och att folk sedan skrytit om detta typ "vaddu köpa jag har hämtat dom redan".
Alltså mest ett påpekande till den intresserade att det faktist är mina bilder . Och sedan även att lära mig hur man gör.
 
The Champ skrev:
Min tanke är inte att lägga detta på allt utan bara på en del bilder som jag lägger ut till folk tillfälligt .Tyvärr så går det ju iallafall att "ta bilderna" vilket tyvärr hänt från min hemsida och att folk sedan skrytit om detta typ "vaddu köpa jag har hämtat dom redan".
Alltså mest ett påpekande till den intresserade att det faktist är mina bilder . Och sedan även att lära mig hur man gör.

Det går inte att skydda bilder som du väljer att publicera på webben. Kan någon se dem så har de redan, med din tillåtelse, redan kopierat dem till sin dator.

Naturligtvis så kan du använda javaskript eller något annat men det är inget skydd. Vill bara påpeka detta så du inte tror dig ha någon säkerhet som inte finns.
 
Arctic skrev:
Det går inte att skydda bilder som du väljer att publicera på webben. Kan någon se dem så har de redan, med din tillåtelse, redan kopierat dem till sin dator.

Naturligtvis så kan du använda javaskript eller något annat men det är inget skydd. Vill bara påpeka detta så du inte tror dig ha någon säkerhet som inte finns.

Jag har full vetskap om detta utan mitt "högerklick" är bara tänkt som en påminnelse och bara på vissa bilder .Men tack för infon ändå
Mvh
Owe
 
The Champ skrev:
Okey alltså en ny sida för vaje bild

Du behöver inte en ny sida för varje bild, du kan använda samma sida för alla bilder. Skicka med till sidan vilken bild den ska visa.

Smidigast är om du har tillgång till något serverspråk, som asp.net, asp, php. Annars så går det att lösa med javascript.
 
Guffa skrev:
Du behöver inte en ny sida för varje bild, du kan använda samma sida för alla bilder. Skicka med till sidan vilken bild den ska visa.

Smidigast är om du har tillgång till något serverspråk, som asp.net, asp, php. Annars så går det att lösa med javascript.

Tänkte faktist försöka lära mig lite om PHP nu i vinter men det är ju det där med tid också "arbetet inkräktar för mycket på fritiden" du vet.;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.