Annons

jag ville bara...

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
....säga hur ohälsosamt upphetsad jag är efter att ha hämtat mina nya objektiv. en AF-50mm f/1,4 o en AF-35mm f/2...har bara hunnit ta ett par bilder med dem för att kolla så de funkar som de ska, men känslan är fin, börjar gilla fasta brännvidder mer och mer...
de kom dessutom alldeles lagom till en konsert som jag ska fota ikväll...

o ha en trevlig 2,71428571428571428571428 advent!

Hej!
Kul att höra, jag måste ta mig i kragen och inhandla 35:an, den verkar riktigt bra efter vad man har hört av folk runtom på webben!
Känns nästan som om jag har skapat ett beroende av något som jag aldrig har använt, lite läskigt, hehe.

Du får ta o ladda upp lite bilder från konserten sen! :)

Hade fint!
Sebbe

bengt luthman skrev:
....säga hur ohälsosamt upphetsad jag är efter att ha hämtat mina nya objektiv. en AF-50mm f/1,4 o en AF-35mm f/2...har bara hunnit ta ett par bilder med dem för att kolla så de funkar som de ska, men känslan är fin, börjar gilla fasta brännvidder mer och mer...

50 f1.4 är mitt favvo objektiv och enda som sitter på om jag fotar människor i nåt sammanhang...
för stadsbilder så är det för långt

bengt luthman skrev:
....säga hur ohälsosamt upphetsad jag är..

Det kallas LBA...eller Lens Buying Addiction! Det är farliga grejjor...brukar bli en drog som drabbar plånboken skoningslöst...man vill bara ha mer och mer gluggar!

Sitter själv och suger på inköpskaramellen.. vill ha en 31/1,8 alt en DA14/2,8...och kanske en Macro 100 och förmodligen en DA* 16-50/2,8...men DA 12-24/4 har ju fått bra recensioner liksom DA* 50-135/2,8...

Suck!!

Känner för att skriva lite..

Jag ska strax gå och lägga mig, ska upp halv två och jobba lite. Jag har FA35 men startade 1977 med en M35/2,8 och en M135/3,5 så jag gillar brännvidden, men nu borde jag nog skaffa DA21 som har samma bildvinkel. Jag tror att FA50 och 35 kommer att finnas kvar som favoriter ganska länge, Pentax kommer nog inte att släppa fokusmotor i kameran på flera år som Nikon gjort.
FA50/1,4 kommer jag nog att använda som en av porträtt gluggarna i många år, vid porträtt kan manuell fokus vara bra för en lugn fotografering.

bengt luthman skrev:

Kul Bengt.

Det där är två riktigt fina gluggar!

// Matte

utan dessa två objektiv kan jag säga att gårdagens konsert hade varit omöjlig att fota. jag körde uteslutande på dessa två objektiv, och det var gränsfall till att jag klarade mig....inte helt inkörd på brännvidderna än så jag måste nog öva lite mer.....men i det stora hela är jag mkt nöjd.

insåg igår dessutom att jag är väldigt nöjd med att ha en K10, körde i P läget och anävnde både af-låsning(jag har af-knappen som avstängning av af), rullad emkt exponeringskompensationen och körde med auto-iso hela kvällen. att resultatet varieradeberoddemer på dålig belysning och skit bakom kameran, men shit vad användarvänlig K10an är i skarpa situationer när man måste jobba fort. allt inom räckhåll väldigt snabbt och smidigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar