stefohl
Aktiv medlem
froderberg skrev:
I begreppet snabbt lägger jag hur fort det går att välja ut bilder och i Capture One ges en lagom stor bild för att snabbt kunna bedömma bilden. Det går också att snabbt skrolla mellan bilderna med musens hjul.
Öka storleken på förhandsvisningen. Det går alldeles utmärkt att dra i de linjaler som finns i filläsaren för att få upp en bra storlek på bilderna. Den storlek som Adobe har som standardinställning är patetisk liten. Men vem nöjer sig med vad Adobe tycker att vi ska ha Sedan kan du vandra med piltangenterna mellan de olika bilderna. Välj sedan bilder som du vill konvertera med kommando/control + *
Jag tycker att det är bökigt att välja bilder med Camera Raw. Att väl konvertera bilderna är ett mindre problem för mig.
Men jag är väl lite udda som pressfotograf och raw-ivrare. Men även en trigger-happy modefotograf måste tycka att det är lite bökigt att välja bild i Camera Raw.
Jag gillar Canon DPP i motsats till många andra då jag tycker det är lätt och snabbt att ställa in kurvor och nivåer och andra basfunktioner. Dessutom kan DPP visa bilden snabbt i 100 procent vilket är toppen för att kolla skärpan. [/QUOTE]
Väljer du 100% skärmvisning i Camera Raw, hoppar bilden direkt upp till det läget. Det kan du också göra med ett snabbkommando. Sedan kan du direkt gå ner till att visa hela bilden.
Detta visar lite av problemet med Camera Raw, funktionerna finns där oftast, men de är ganska så väl dolda. Jag menar inte heller att snacka ner CaptureOne, som jag tycker är en utmärkt produkt och där det kanske är lite enklare att hitta fram till de här inställningarna. Men det är ju många som har Camera Raw i och med att de har Photoshop CS, och då är det ju kul om man lär sig att få lite flyt i det programmet.
Beträffande DPP tyckte jag att bruset var högre i de bilder som jag konverterade med den än de som jag gjorde med Canons gamla program. Så det gjorde att jag inte fortsatte med DPP.
Men till sist är det viktiga antagligen hur väl vi lär oss att utnyttja ett program.
MVH/Stefan