Annons

Jag tycker RAW är bökigt!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Man kan suga ut maximalt genom att göra två konverteringar som är olika ljusa och sedan lägga ihop dem. Man kan göra en normal och en som är ljusare och sedan radera skuggområdena på den mörkare.

Blir de två konverteringarna sammanlagt lika bra som att ta två exponeringar där en är exponerad efter skuggorna, och en efter högdagrarna och lägga ihop dessa i PS.
 
Fredrik80 skrev:
Jag använder inte RAW över huvud taget. Tycker bästa kvalitén i JPEG duger alldeles utmärkt, dessutom mycket snabbare att jobba med och tar mindre plats.

Någon som har nån länk där man jämför kvalitén mellan JPEG och RAW?

Jo kvalitéten duger i JPEG. Men annat är det när man ska redigera bilden. Du kommer märka att det är omöjligt att få tillbaka iformation där det är under eller överexponerat. Det är därför det är bra att plåta RAW. Du kan ju prova att ta en bild och överexponera den. Först tar du en med JPEG och försöker få bilden bra sen tar du en med RAW och försöker få den bra. Du kommer märka en stor skillnad.
 
Bent C. skrev:
Blir de två konverteringarna sammanlagt lika bra som att ta två exponeringar där en är exponerad efter skuggorna, och en efter högdagrarna och lägga ihop dessa i PS.

Mej, men det går ju inte att jobba så med rörliga motiv vilket jag gör till 99 procent.
 
Hej

Det handlar om att konvertera samma bild två gånger från rå, inte två olika exponeringar.


Det jag har mest nytta av rå är att fixa vitbalans i efterhand.
 
MathiasT skrev:
Nu är jag lite frustrerad:

Jag har fotat en del bilder i RAW-format med min Canon 10D. Men jag tycker att det är sååååå omständligt att "framkalla" dem. Den programvaran som följer med är kass, Photoshop CS fungerar hjälpligt, men tar en ruskig tid. ACDSee har en funktion som heter "Convert File Format", men den resulterar i helt svarta bilder.

Jag funderar allvarligt på att skippa att plåta i RAW.

Hur gör ni andra? Nån som har tips på hur man ska göra?

För övrigt kan man ju bara vara tacksam att senaste versionen av ACDSee klarar av RAW-bilder. Hur får man Windows XP att vilja visa RAW-bilderna i thumbnail-läget? Eller åtminstone THM-filen...?

Strunta i det då!
Vist du tappar ju saker som kunna kontrollera vitbalans, färger, kromatiska fel, skärpa...


Jag kär RAW för det ROCKAR!
Jag kan kontrollera så himla mycket som annars inte går. att skippa det steget tcker jag vore lika med döden!
 
"Det handlar om att konvertera samma bild två gånger från rå, inte två olika exponeringar."

Handlar om o handlar om, man kan väl göra på båda sätten. Ett av skälen för mig att börja fota raw är just att kuna lägga ihop två olika konverteringar av samma exponering. Jag undrar dock om det blir ännu bättre att göra flera olika exponeringar och lägga ihop dessa (dessa exponeringar kan förstås göras både i raw och i jpg). Så min fråga är helt konkret:

Blir två hopplagda exponeringar bättre än två hopplagda konverteringar, givet att motivet är stationärt. Jag kan ju iofs få tummen ur och testa själv :).
 
Varför använder ni inte raw funktionen i PS CS? Grymt smidigt ju, bara att köra igång PS, använda sig av Browse funktionen och dubbelklicka på dom raw bilder som man vill kika på? Sen är det ju bara att justera exponeringen och färgtemperaturen!
 
Bent C. skrev:

Blir två hopplagda exponeringar bättre än två hopplagda konverteringar, givet att motivet är stationärt. Jag kan ju iofs få tummen ur och testa själv :).

Svarar en gång till: JA!

Du kan få bättre teckning i högdagrar samt mindre brus och mer teckning i lågdagrar.
 
Varför alla färger?

Om man vitbalanserar mha en colorchecker, borde det inte räcka med vitt (kanske även grått och svart) eller trimmar man in precis alla färger mot den?
 
Colorchecker är en onödig investering om du skall vitbalansera.

Du kan använda ett gråkort från Kodak, ja till och med vilket vitt papper som helst.
Olika papper har olika renhet i det vita, en del är varmare medan andra är mer åt det kalla hållet, men du lär dig vilka papper som fungerar bra.
Jag kör med ett Kodak gråkort.

Colorcheckerns färgrutor kan du använda för att justera inställningar för olika kameror och objektiv. Om en färg återges annorlunda med en kamera, kan du justera färgåtergivningen vid RAW-konverteringen.
Kan vara lämpligt för en studiofotograf som ofta behöver kunna reproducera färger exakt.
 
Dom som har Kelbys Photoshopbok kan ju använda den svart/grå/vita kartongen därbak. Själv har jag limmat den på en plastkartongbit så att den hålls i prydligt skick.
 
C1 vs ACR

Ni som kör på höga iso, 1000, prova att köra samma fil i C1 och ACR.
Med min 1Ds II blir det klart mindre brus i skuggorna med ACR.(Jobbar med RAW pluggin 2.4)
Att det dessutom är snabbare än C1 gör inte mig något.

Jag var tidigare en stor C1 diggare!!

/Janne
 
mipert skrev:
Colorchecker är en onödig investering om du skall vitbalansera.

Du kan använda ett gråkort från Kodak, ja till och med vilket vitt papper som helst.
Olika papper har olika renhet i det vita, en del är varmare medan andra är mer åt det kalla hållet, men du lär dig vilka papper som fungerar bra.
Jag kör med ett Kodak gråkort.

Kodaks gråkort är rätt gult, vilket innebär att bilderna kommer att blir för kalla. Dessutom är den egentligen för mörk för att vara riktigt bra. Om du väljer pipetten i Photoshops Camera Raw ser du att den heter vitbalanseringsverktyg. Du bör använda en ljust grå ton, han som skrev programmet använde den näst ljusaste grå tonen på ColorCheckern för att trimma in hur den skulle fungera.

Och för detta område är det bara den ljusgrå rutan som behövs. Skulle vara bra om man bara kunde få ut den. Men de andra färgerna kan användas om man ska trimma in sin färgåtergivning optimalt.

MVH/Stefan
 
stefohl skrev:
Kodaks gråkort är rätt gult...
Visst är det så att den grå ytan inte är helt neutral.
Håller dock inte med om att det blir för blått när man använder den som referens.

Men det viktiga är att hitta en metod som fungerar.
Jag har växlat fram och tillbaka mellan den vita och grå ytan på Kodaks kort, nu kör jag med den grå.
 
Magnus Fröderberg med flera talar om att lägga ihop två konverteringar med olika exponeringskompensationer (-2 och +2) till en för att som jag tolkar det få bättre skuggor.
Hur gör ni det praktiskt i PS CS för att lägga ihop bilderna?
 
Majo75 skrev:
Hur gör ni det praktiskt i PS CS för att lägga ihop bilderna?

För att få bilderna exakt överlappande så markerar jag hela den ena bilder och kopierar. Sedan väljer jag klistra in på den andra bilden så lägger sig den andra bilder i ett annat lager.
 
froderberg skrev:
För att få bilderna exakt överlappande så markerar jag hela den ena bilder och kopierar. Sedan väljer jag klistra in på den andra bilden så lägger sig den andra bilder i ett annat lager.
eller så drar man över bilden till den andra med shift nertryckt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.