Du misstolkar vad jag skriver, förmodligen med flit. Här är ett försök att tydliggöra vad jag tycker, i punktform, så att det ska vara lätt för dig att förstå:
– jag bad om en källa, dvs en artikel från en nyhetssajt där det står nåt i stil med "Gatufotograf röjde skyddad identitet" eller nåt liknande. Är inte intresserad av nån direktkontakt med någon eller vem som har utsatts.
– eftersom jag aldrig vet om någon av de barn som hamnar på mina gatufoton har skyddad identitet eller inte så finns det en liten risk att jag publicerar ett foto på vederbörande. Det är inte samma sak som att lägga ut foton på barn som har skyddad identitet utan att fråga. Då låter det ju som att jag vet att barnet har skyddad identitet. Självfallet skulle jag undvika att publicera med den vetskapen.
Som människa väljer man på vad man vill lägga sina energier.
I mitt fall är mina energier dessutom begränsade.
jag ska dock försöka ta mig en bit in i den här debatten, steg för steg, med början nu.
Och så har jag skrivtit/förberett en liten/lång text som avslut.
Jag tycker att du är en dålig lyssnare, och jag ycker att du visar bristande empati.
Då är det svårt att få till stånd en meningsfull dialog.
"Gatufotograf röjde skyddad identitet".
Jag vet inte om det finns några sådan artiklar, eller liknande..
Du får väl googla, om du är intresserad.
Ifall en kvinna som lever under skyddad identitet med sitt barn, skulle bli röjd av en gatufotograf, så tror jag inte att det första hon skulle göra, vore att vända sig till en journalist.
Vad skulle hon vinna på det?
Skulle hon orka det?
Finns det inte en risk att hon skulle trigga mannen än mer?
Av vad jag förstått, så är de här kvinnorna som jagade bytesdjur.
De vill bara undan, de vill bara skydda sina barn, de vill bara leva ett liv, så gott de kan.
Jag tror helt enkelt att det av naturliga skäl finns få artiklar av den typ som du efterfrågar.
Du nöjesfotograferar.
Du nöjesfotograferar andra människor, även barn, i smyg.
Det är inget som du behöver göra.
Du kan vara försiktigt så att du inte vållar skada när du utövar din hobby.
Det gör du lämpligen genom att tala med de som du fotograferar, åtminstone efter att du tagit dina bilder.
Det vill du inte göra. Det tycker du tar för mycket av din tid.
Det tycker jag är respektlöst, ansvarslöst och egoistiskt.
Som jag framfört i tidgare inlägg, och som jag kommer att framföra avslutningsvis.
Vill man fotografera andra människor, så finns det möjligheter att göra det på ett bra sätt, utan att kränka eller riskera.
Det kanske inte är den sk "konstart" som du vill utöva, men det är defintivt ett alternativ.
Om du avstår från att fotografera i vissa miljöer för ditt eget välbefinnandes skull, så kan du väl åtminstone tala med de du fotograferat, för att inte riskera att vålla dem skada.
För mig är det självklart.
För dig verkar det totalt obegripligt.
Ikväll gör jag min sista insats i den här tråden.