ANNONS
Annons

Jag har haft ett dilemma länge nu kring att som gatufotograf, fota eller inte fota barn

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte om jag blev klokare av inläggen i tråden, det känns som det spårat lite i diskussionen mellan vissa också.

Jo, det gör alltid det när det kommer till gatufotografi. :rolleyes:

Men till ämnet. Jag tycker inte du skall känna för stora betänkligheter om ett barn är med i bilden. Om det är en allmän händelse på stan tycker de flesta att det är OK skulle jag säga. Men visst sovrar jag bland bilderna, mest för att personerna inte skall visas ofördelaktigt.

Jag vet inte om jag blev klokare av inläggen i tråden, det känns som det spårat lite i diskussionen mellan vissa också.
Jag tycker nog att det i tråden finns en hel del sunda argument för att man oroar sig i onödan över att publicera gatufoton på barn. De som motsätter sig detta verkar basera det på känslomässiga element i stor utsträckning. Men sen finns de ju en och annan som vill ta bort risken helt genom att inte lägga ut gatufoton på barn. Det respekterar jag till fullo.

• Gilla
Reaktioner: MNB
Här är förresten några av mina senaste gatufoton med barn som ingrediens. Kan någon se nåt farligt för barnen i och med att jag publicerar fotona?

Och ser dessa foton ut som att de är tagna av någon som saknar empati? Eller kanske är de tagna av någon som älskar de mänskliga ögonblick som utspelar sig på våra gator under den korta tid vi lever här?

Trevligt! Gillar dom! 👍
Hälsn

Visst är det så. Men, den minimala risk att nåt negativt (annat är nån inte gillar att bli fotade) händer med barnen på bild på grund av en av mina bilder är en risk som vi alla måste leva med. Precis som att när någon av oss sätter oss i bilen så finns de en risk att vi skadar någon. Vill man undvika allt farligt så är det mycket som behöver förändras.
För de av oss som kör bil som hobby kan jämförelsen vara relevant.

Jag tycker du ska vara nöjd. Få trådar på FS håller sig till ämnet lika bra som denna. Det finns starka känslor både för och emot precis som det sig bör. Lagligt råder inga tvivel, du får publicera bilder på barn. Det är upp till dig att dra din gräns där det känns bekvämt. Det enda negativa är när känslorna övergår i dumförklaringar av meningsmotståndare.

Jag tycker nog att det i tråden finns en hel del sunda argument för att man oroar sig i onödan över att publicera gatufoton på barn. De som motsätter sig detta verkar basera det på känslomässiga element i stor utsträckning. Men sen finns de ju en och annan som vill ta bort risken helt genom att inte lägga ut gatufoton på barn. Det respekterar jag till fullo.

Jag la upp den bilden som jag tvekat över länge. Är väl inget mästerverk direkt men jag gillar den. Nu har den också några år på nacken, så den är inte aktuell.

Bilden

Jag la upp den bilden som jag tvekat över länge. Är väl inget mästerverk direkt men jag gillar den. Nu har den också några år på nacken, så den är inte aktuell.

Bilden
Fin bild. Tror att familjen skulle uppskatta att ha tillgång till den. Men frågan är om de hade tänkt så om du hade gått fram till dem vid fototillfället? De kanske hade undrat vad du är en för kuf som fotograferar deras dotter? Man kan aldrig veta.

Givetvis ett gatufoto men som sådant kanske lite för snyggt – ser ut som bild som en inhyrd barnfotograf skulle kunna ha tagit! Och det är väl ett gott betyg!

Senast ändrad:
Det är klart att det går att nyansera men jag tror du förstår poängen.
Ja visst gör jag det. Men det är också så typiskt i trådar i detta ämnet att fysisk skada är det enda som räknas. Om någon riskerar att skadas mentalt, eller bara må dåligt, så får den låsa in sig hemma. Den här världen är inte till för dem!
Alla som ger sig ut i trafiken riskerar att skadas. Även fotgängaren får ta sitt ansvar. Är man rädd att bli påkörda får man väl hålla sig hemma.

Bilden
Den bilden hade inte jag tvekat en sekund att dela.

En bild jag däremot själv censurerat var från en fotbollsmatch med femtonårig tjejer. Det var höst och lågt stående sol. En spelares vita shorts blev som genomskinliga så att båda skinkorna på var sida om stringtrosorna såg ut som helt nakna.
Det var aldrig meningen att ta bilden. Den var en enstaka i en serie. Men resultatet rensade jag bort så att världen och flickan skulle slippa se den.

Den bilden hade inte jag tvekat en sekund att dela.

En bild jag däremot själv censurerat var från en fotbollsmatch med femtonårig tjejer. Det var höst och lågt stående sol. En spelares vita shorts blev som genomskinliga så att båda skinkorna på var sida om stringtrosorna såg ut som helt nakna.
Det var aldrig meningen att ta bilden. Den var en enstaka i en serie. Men resultatet rensade jag bort så att världen och flickan skulle slippa se den.

Ja det var ju hedersvärt av dig att inte lägga upp komprometterande foton på minderåriga tjejer...

Ja visst gör jag det. Men det är också så typiskt i trådar i detta ämnet att fysisk skada är det enda som räknas. Om någon riskerar att skadas mentalt, eller bara må dåligt, så får den låsa in sig hemma. Den här världen är inte till för dem!
Alla som ger sig ut i trafiken riskerar att skadas. Även fotgängaren får ta sitt ansvar. Är man rädd att bli påkörda får man väl hålla sig hemma.
Nja, jag skrev om nåt negativt som kan uppkomma av att bli gatufotograferad. Fysiskt eller psykiskt spelar ingen roll. Jag menar att man som gatufotograf inte behöver känna oro över att åsamka nån skada genom att ta en bild och i vissa fall också publicera densamma. Precis som att man inte ska vara orolig för en massa andra saker som potentiellt har en försvinnande liten risk att skada någon. Att bara ogilla nåt (att bli fotad, jojk-musik, oförskämdheter) är något som man måste lära sig att behärska och helt enkelt stå ut med.

• Gilla
Reaktioner: PMD
Fin bild. Tror att familjen skulle uppskatta att ha tillgång till den. Men frågan är om de hade tänkt så om du hade gått fram till dem vid fototillfället? De kanske hade undrat vad du är en för kuf som fotograferar deras dotter? Man kan aldrig veta.

Givetvis ett gatufoto men som sådant kanske lite för snyggt – ser ut som bild som en inhyrd barnfotograf skulle kunna ha tagit! Och det är väl ett gott betyg!

Det var som ofta, bara ett snabbt ögonblick som uppstod när vi var på en stor allmän trädgård. Trodde inte den blev okej så gick aldrig fram pga det.

Men jag har faktiskt tryckt upp egna visitkort nyligen, som jag tänker att jag kan ge till någon som t ex i denna situationen istället för att bara säga att ja, jag är en glad amatörfotograf.

Att känna att men blir frihetsberövad för att man inte får fotografera främmande människor låter nästan lite osunt tycker jag.
För 20-30 år sen var det en icke-fråga. Det förekom ingen diskussion om att fotografering på allmän plats inte borde vara tillåten. Ingen tyckte att det var osunt.

Att några personer väcker den frågan idag tror jag beror dels på pedofilnojan som har vuxit de senaste 10-15(?) åren och dels på att en del människor tycker att det känns obehagligt att det finns främmande människor som kan se bilder av dem. Båda dessa är ganska irrationella reaktioner på fotografering.

De allra flesta människor torde vara helt OK med att det fotograferas på offentlig plats med tanke på hur många bilder som publiceras på sociala media hela tiden.

Att fotografera barn och kopplingen till skyddad identitet gör det klurigt om bilden läggs ut. Barns energi och inlevelse gör ju ofta gatufotografi än mer levande och det skulle vara trist att utesluta men samtidigt behöver vissa barn skyddas. En vuxen människa som lever under hot kan lättare hitta sätt att hålla sig under radarn även bland gatufotografer medan ett barn inte kan avkrävas det ansvaret. Jag tänker inte lägga ut fler barnbilder utan att fråga både föräldrar och barn just av den anledningen. Det är mitt ställningstagande efter flera trådar av detta slaget.
Hur ofta har en publicering av en bild där ett barn med skyddad identitet förekommer lett till problem för det barnet?

Det beror nog hur de uppträder. Som fotograf får man nog inte heller trakassera människor och med det menas nog rätt mycket mer än att man inte gillar att vara med på bild.
Om en fotograf uppträder för närgånget eller på annat sätt är alltför störande så handlar det om ofredande, men det har ingenting med själva fotograferandet att göra.

Att lagen om kränkande fotografering kom till!

Den hade inte behövts om vi hade tänkt efter före.
Lagen om kränkande fotografering gäller inte på offentligt plats och den här diskussionen gäller väl i första hand fotografering på offentlig plats?

Den lagen hade ganska säkert inte heller kommit till om inte internet hade funnits.

Lagen om kränkande fotografering har en analogi när det gäller publicering av skrifter, nämligen brottsbalkens kapitel 5 om ärekränkning. Den lagen är dock lite vettigare eftersom man bara kan bli åtalad om man publicerar en text som kan utgöra förtal. Jag har inte riktigt förstått varför lagen om kränkande fotografering inte följer den etablerade traditionen att man bara kan straffas för att ha åsamkat någon en skada.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar