** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Jag fattar ingenting när det kommer till skärpa!

Produkter
(logga in för att koppla)

Sockerplast

Medlem
Hejsan jag undrar vad som kan vara fel, för något bara måste vara fel! När jag tittar på mina bilder i Windows bildvisningsprogram, så ser dom "ganska" bra ut.Då skall man tänka på att jag har en 3 mp Nikonkamera. Men när jag tittar på en bild som är tagen av en riktigt dyr systemkamera på låt oss säga 8 mp, så ser bilden mycket dassigare ut. Skall man höja upplösningen på skärmbilden?? Jag har en 19" Eizoskärm som bara ger riktigt skarp bild i 1280x1024, alla andra inställningar ger bara suddigare bild.
Kan för allt i världen inte tänka mig att en systemkamera på 8 mp skulle ge suddigare bilder än min.
Hälsningar Daniel Söllscher

du ska absolut inte bedömma kvalitén på dina bilder i windows usla förhansvisningsprogram.
i det programmet gäller att ju större bilderna är, desto suddigare blir dom om man inte tittar i 100%. och inte ens i 100% gör programmet bilderna rättvisa.
använd ett bildhanteringsprogram istället.
photoshop, breezebrowser, acdsee osv osv.

Jaha där ser man, visste väl att det var något när högupplösta bilder ser sämre ut än lågupplösta. Konstigt att inte Microsoft kunde lägga in ett bätre bildvisningsprogram, men men. Vilken av dessa bildvisningsprogram anser ni då vara det bästa?

Sockerplast skrev:
Kan för allt i världen inte tänka mig att en systemkamera på 8 mp skulle ge suddigare bilder än min.

Men det är just så en systemkamera fungerar. En kompaktkamera skärper bilden själv, medans en systemkamera är gjord för att fotografen ska ha kontroll över hur bilden ska skärpas. En bild direkt ur en digital systemkamera är inte till för att vara en färdig produkt i sig.

Dessutom är bilderna från en kompakt i allmänhet skärpta redan i kameran, medan en bild från en systemkamera normalt är tänkt att skärpas i efterhand i datorn, när man vet hur och i vilken storlek den ska användas. Det påverkar nämligen hur bilden ska skärpas för bästa slutresultat.

Dessutom är det inte kamerahuset som ger grundskärpan i bilden, det är objektiven, och de billigaste systemkameraobjektiven är inte sällan sämre än de bättre kompakterna. Det är inte ovanligt att folk köper hus för 15000:- och hänger på objektiv som är i klass med en halvdan kompakt. Då blir skärpan därefter.

jag gillar breezebrowser bäst.
en av favvofunktionerna är att man i förhandsvisningsläge (dvs, inte tumnagel och inte fullstorlek) kan visa bilderna uppskärpta, vilket gör att oskarpa bilder avslöjar sig direkt utan att jag måste glutta på bilderna i fullstorlek.
gör mitt bildsållande enklare och snabbare.

Re: Re: Jag fattar ingenting när det kommer till skärpa!

Incarlight skrev:
Men det är just så en systemkamera fungerar. En kompaktkamera skärper bilden själv, medans en systemkamera är gjord för att fotografen ska ha kontroll över hur bilden ska skärpas. En bild direkt ur en digital systemkamera är inte till för att vara en färdig produkt i sig.

Sant - om man kör råformat. Kör man JPEG kör även en systemkamera uppskärpning. Dock brukar kompaktkameror ha en hårdare uppskärpning i standardläget än systemkameror - en uppskärpning som jag finner ofta ger onaturliga och utfrätta bilder.

Hälsningar
* Roland

Ok. Tack för alla svaren, helt otroligt vilken respons man får här alltså!! Tänkte passa på att fråga när jag ändå skriver: Vilka världen använder ni när ni kör unsharp mask? Jag vet att det kan skilja från bild till bild, men ungefär.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar