Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag blir tokig! Hjälp mig fatta rätt beslut!

Produkter
(logga in för att koppla)

Petterus

Aktiv medlem
Hej!

Jag har länge velat uppgradera till en ny kamera. Nu har jag en D2x, och är trött på mycket brus vid iso 800..

Och idag trodde jag att jag fattat rätt beslut, men fick se att D300s inte var FX =( Hade helt missat de.

Jag var först inne på D3. Men sen tänkte jag att man får en sjukt bra kamera om jag köper D700. Men sen vill jag IGENTLIGEN ha filmfunktion. För jag tycker det är skit kul att jobba med film, och man kan fånga så sjukt bra klipp med dessa kameror som har filmfunktionen.

Men det är ju bara D300s och D3s som har de.. Och D300s är ju DX format och D3s är för dyr. Hur tycker ni jag ska göra.. Jag skulle gärna vilja ha en ny kamera innan vintersäsongen drar igång....

Ska jag skita i filmfunktionen. Och nöja mig med att jag får FX, eller tvärtom?

Tacksam för tips!=)
 
Om ett systembyte inte svider för mycket så vore kanske Canons 5D MKII något.
Fullframe, filmfunktion och ungefär samma pris som D700.
 
Jag kör både systemen. Bägge har sina fördelar/nackdelar. Om jag bara fick ha en kamera då skulle jag välja 5D mark 2 framför Nikon pga följande orsaker
- Bättre,modernare menysystem
- filmfunktion
- lätt smidigt hus
- 70-200 f4is som piskar både Nikons,canons 2,8 is,vr varianter
- Högre upplösning

Nackdel med canon förut var på vidvinkelsidan men nu när zeiss gör 21mm till både canon/Nikon så är det problemet borta för bättre vidvinkel hittar du inte.
Gillar du Nikon så är det bara att vänta för en D700s lär komma med tanke på canons succe med 5D. Jag kör med Nikon till mäklarjobben i sverige och canon utomlands pga högre upplösning samt smidigare lättare hus. Jag hade D3x men det är ett tungt hus samt väcker uppmärksamhet så jag valde att sälja det däremot behöll jag D700 o kommer säkerligen köpa uppföljaren till den.
Allt handlar om vad du uppskattar. Jag uppskattar låg vikt,smidighet,upplösning därför tycker jag att 5D mark 2 är den bästa kamera du kan köpa idag.
 
Sälj din D2X medan fortfarande är värd några korvören och köp en begagnad D300. Sedan inväntar du en FX-kamera med filmfunktion i rätt prisklass och byter en gång till. Det tror jag är ekonomiskt helt i sin ordning. D2X kommer antagligen att vara helt osäljbar inom en snar framtid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.