...
Dessutom är det den kamera
{Sony A550} i mitt liv som har varit absolut allra roligast att fota med!
Ifall detta vore den enda kamera jag hade haft i mitt liv så skulle ju detta påstående knappast vara av något värde överhuvudtaget...
Men så är inte fallet. Jag äger/har genom mitt liv ägt över 150 kameror. Jag hade Leica redan i tonåren, och Hasselblad som vuxen. Så jag har ett tämligen brett bakgrundsmaterial att jämföra med.
Pga av att praktiskt taget alla testare hittills uppenbarligen har haft erfarenhet enbart av Canon eller Nikon, så missgynnas de övriga märkena - och ibland på ett mycket upprörande sätt. Detta gäller förstås för såväl Pentax, Olympus som för Sony (de fem nuvarande nyckelspelarna inom området), men framförallt för Sony. Varför? Jo därför att Sony är ett av världens mest innovativa företag överhuvudtaget, medan kamerabranschen är tämligen konservativ (ibland ärkereaktionär...). Jag roade mig med att leta rätt på vilka innovationer som de olika kameratillverkarna kommit upp med under de två senaste åren. Då hittade jag 12 som Sony stått bakom. Alla övriga tillverkare hade TILLSAMMANS bara kommit upp med EN ENDA (och inte var den från Canon eller Nikon heller)! Och då har jag inte ens behövt räkna med Sonys nya revolutionerande NEX-system...
Observera att det ordinarie upp-piffandet vid varje ny kameramodell INTE är detsamma som en innovation.
Sony är upprörande underskattad som kameratillverkare (bland testarna). Har någon läst någon testare som har upptäckt att autofokusen på A450/A500/A550-serien har noggrannare och pålitligare autofokus än några andra kameror på marknaden? Nä, det är ju "bara" vi små gräsrotsanvändare som har gjort detta!
Eller att antalet fel på kamerorna är VÄSENTLIGT LÄGRE för Sony än för alla andra kameror på marknaden? Nädå, det har aldrig stått i någon testartikel någonsin (skulle ju kunna reducera annonsintäkterna från Canon och Nikon) Har själv trott att Sonykamerornas driftsäkerhet enbart har gällt deras systemkameror (och deras pro-videokameror förstås), men jag såg för inte så längesedan att så är fallet även för deras kompaktkameror. Och när jag nyligen var med en kompis på MediaMarkt för att han skulle köpa en platt-TV, så sa försäljaren att Sonys grejer höll klart bättre kvalitet än de andra.
Ju mer elektronik det kommer in i kamerorna (och det gör det ju), ju hårdare konkurrent blir Sony.
Speciellt upprörd har jag blivit över de s.k. "tester" som A550 har beståtts med i fototidningar och på kommersiella testsajter. Jag tror ALDRIG jag har sett så nedlåtande och fes-ljumna tester på en så bokstavligen fantastisk kamera som denna! Som användare kan jag helt enkelt inte känna igen den kamera som testarna beskriver (eller rättare sagt - tror att de beskriver). Det är en avgrundsskillnad mellan det testare och icke-testare/användare skriver. Det som användarna skriver om A550, det kan jag däremot känna igen. A550 klarar helt enketl att ge bilder som INGA ANDRA kameror klarar, även om man skulle ha pröjsat 80.000 för dem!
Jag vet inte ifall detta beror på okunnighet, inkompetens, bristfällig kännedom om Alpha-systemet, eller köpt journalistik istället för konsumentupplysning (eller kanske alltihop tillsammans). Ytterligare en faktor som kraftigt bidrar till denna snedvridning, för att inte säga verklighetsförfalskning, är att Sony kommer med så mycket innovationer inom kameravärlden att de gamla inbitna Canon och Nikon-proffsen inte alls hänger med. Deras ideal om hur en kamera ska se ut tycks grunda sig på hur en bra kamera såg ut på 70-talet. Sony ligger helt enkelt långt före dessa testare. De har hamnat långt på efterkälken - förstår inte det nya och vad det kan ge - och, värst av allt, är själva totalt omedvetna om att de är helt frånsprungna av Sony.
Innan du beslutar dig, rekommenderar jag att du läser vad icke-testare skriver om A550. Det finns gott om mini-reviews på
www.dyxum.com.
Du kan också kolla Gary Friedman, som INTE är en kameratestare, utan skriver böcker om hur man använder kameror av olika modeller (han anses vara världens mest begåvad foto- och kamerapedagog). Men han beslöt i alla fall att denna gång skriva en recension av A550, eftersom också han, i likhet med alla andra användare (av dem som läser tester vill säga) av A550, blivit fly förbannad över de kommersiella testarnas stora inkompetens.
Han inleder såhär:
"Rebuttal to all those Lukewarm Sony A550 reviews
I wasn't going to write this. After all, I never do camera reviews (I just write books about them
) and I had not budgeted any time to write a newsletter this month. However, I have just returned from a family vacation having taken my new Sony Alpha 550 as my only DSLR. Unlike some of the reviews I've read online about this camera, I actually spent time using this camera as it was designed to be used: to take great family pictures. Especially of toddlers (who don't sit still for anything). Especially on a vacation. Especially in low light. And I have to tell you - for this purpose, this camera is just AWESOME!! It can focus faster on moving children than I could using my older cameras and some skill. It is lightweight and ideal for travel. It can shoot in low light and show you images that look brighter than what your eye sees, all with relatively low noise. My A700 (formerly my camera of choice for family events) would never had done this well in some of the challenging situations I found myself in.
... "
Här är länken till hela recensionen:
http://www.friedmanarchives.com/newsletters/newsletter-09-12/index.htm