Damocles
Aktiv medlem
Vad du ser är vad du får med dia.Varför är dia bättre än neg vid scanning? Vid scanning tycker jag att det är bra att ha så mycket info som möjligt att arbeta med. Därför tycker jag att neg blir lika bra och i många fall bättre än dia. De allra flesta konsumentscannrar klara inte av att hitta alla detaljer i skuggpartier på en diabild.
Det finns en bra artikel om detta dia vs neg på fotosidan. Kolla där.
mvh
Peter
Och iaf en del programvaror begränsar omfånget när du skannar negativfilm, varav en del väljer att skanna som postiv och vända manuellt. Men det är mer meck med negativfilm.
Jag har läst artickel. Jag har bara upplevt bra saker med både Velvia och Provia när jag scannat. Båda fungerar hur bra som helst och kräver minimalt med korrigering. Med negativfilm så behövs det mer färgställning och fixning efteråt, trots att Vuescan har en hel del olika profiler för olika filmer, beror lite på vilken negativfilm man använder dock. Å andra sidan plåtar jag väldigt sällan saker som kräver negativfilmens omfång, utan dia brukar i regel fungera bättre.
Använder en vanlig Scan Dual 3 så det är ingen dyr scanner direkt. Jag tycker oftast att programvaran till billigare skannrar har mer problem med färgbalans och att ta bort den oranga masken jämfört med att hitta skuggor i lågdagarna hos dia, fast det är högst personliga åsikter.