Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag är hänförd!

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför är dia bättre än neg vid scanning? Vid scanning tycker jag att det är bra att ha så mycket info som möjligt att arbeta med. Därför tycker jag att neg blir lika bra och i många fall bättre än dia. De allra flesta konsumentscannrar klara inte av att hitta alla detaljer i skuggpartier på en diabild.

Det finns en bra artikel om detta dia vs neg på fotosidan. Kolla där.

mvh
Peter
Vad du ser är vad du får med dia.
Och iaf en del programvaror begränsar omfånget när du skannar negativfilm, varav en del väljer att skanna som postiv och vända manuellt. Men det är mer meck med negativfilm.

Jag har läst artickel. Jag har bara upplevt bra saker med både Velvia och Provia när jag scannat. Båda fungerar hur bra som helst och kräver minimalt med korrigering. Med negativfilm så behövs det mer färgställning och fixning efteråt, trots att Vuescan har en hel del olika profiler för olika filmer, beror lite på vilken negativfilm man använder dock. Å andra sidan plåtar jag väldigt sällan saker som kräver negativfilmens omfång, utan dia brukar i regel fungera bättre.

Använder en vanlig Scan Dual 3 så det är ingen dyr scanner direkt. Jag tycker oftast att programvaran till billigare skannrar har mer problem med färgbalans och att ta bort den oranga masken jämfört med att hitta skuggor i lågdagarna hos dia, fast det är högst personliga åsikter.
 
JohannaReb skrev:
Har ingen att dela min entusiasm med, och jag måste bara få uttrycka den till några som förstår (?)

Jag har tagit min första rulle diafilm och fått den framkallad. Har mest fotat digitalt förut - men vilka färger! Vilka kontraster!! Helt underbart, vilka bilder det blev! Jag ska INTE köpa den nya digitalkameran jag siktat in mig på, snarare en ny analog systemkamera, sådana här bilder trodde jag aldrig att jag skulle kunna ta!! Är helsåld på dia, ska höra med personer i fotoklubben om filmer och framkallning och skanning och, och.. ja, det var bara det.

Hmmm!
Föredrar nog digitalt ändå, tänk att slippa lägga ut 95 till 125 tusen spänn per år på film, slippa stå där med oron när du framkallar din film själv" e de något som gått snett".
Men visst, har man aldrig plåtat dia förut, då förstår jag din hänförelse.
Från Ilkka med nästa noll kr i filmförbrukning!
 
Damocles skrev:
Vad du ser är vad du får med dia...
Stämmer. Om det viktiga är att efterlikna filmoriginalet så är det självklart att dia är lätt.
Om man skall fåe n bild som ser ut som det gjorde ”i verkligheten” tycker jag det är lika lätt med neg.

Jag förstår att dia upplevs som lättare av de allra flesta, skanna färgnegativ är som att kopiera färgneg, man måste bedöma färger utan att ha en mall att gå efter.
Med erfarenhet är det inte svårt tycker jag.

Jag förstår inte riktigt det att en del skannrar har svårt med ”att ta bort den oranga masken”?

Det verkar vara något med Minoltas skannrar, som jag aldrig använt, att de inte kan skanna negativ.
 
Jag tycker att känslan när man öppnar paketet från Proffskopia och för första gången bara håller upp diorna mot dagsljuset är oslagbar. Bättre än när man ser dem i projektorn på ett sätt.
Även ljusbord ger en fantastisk känsla när man sprider ut sina diabilder.

Jag är också helt såld på dia och har varit det ett bra tag.
 
För film och framkallningspåsar kan jag rekommendera http://www.hegethorns.se

Spara 95-125kkr per år som Ilka Ranta gör tror jag det är väldigt få som gör, jag är mycket förvånad om framkallningskostnaden per år för de flesta är över 10 000kr vilket är mer än 100st 36-rullar.
 
ursose skrev:

Spara 95-125kkr per år som Ilka Ranta gör tror jag det är väldigt få som gör, jag är mycket förvånad om framkallningskostnaden per år för de flesta är över 10 000kr vilket är mer än 100st 36-rullar.

Du glömmer att Ilkka är yrkes och då blir det snabbt HELT andra volymer än för entusiaster.
Och om du som företagare anser att du kan ta bort en rörlig utgift i den storleksordningen utan att tappa kvalitet så syns det faktiskt i resultatet för året.
 
Vissa kanske ska skaffa en filmkamera

Efter att ha läst för och nackdelar med digital och analog kamera och att en av fördelarna med digital kameror skulle vara att man slipper köpa dyr film. Jag kan nog hålla med om att det är dyrt men då man läser om vissa som kan ta 300 exponeringar för att fånga en droppe, då är det inte en vanlig kamera man ska ha man ska nog börja med super-8 eller video kamera. Vart tar hantverket vägen chansa utan att tänka på vad man plåtar?
Alla gör som man vill men jag kör nog dia några år till om det går.
 
Jag förstår inte riktigt det att en del skannrar har svårt med ”att ta bort den oranga masken”?

Det verkar vara något med Minoltas skannrar, som jag aldrig använt, att de inte kan skanna negativ.
Jag gjorde nog en tavla när jag formulerade mig på ovanstående sätt.

Dom gånger jag använde Minoltas mjukvara så fann jag att den var riktigt taskig på att ge en bra färgbalans från början, i autoläget. När jag ställde in det manuellt och gjorde egna korrigeringsprofiler fungerade det bättre. Dyrare skannrar brukar ha en mjukvara som är klart bättre när den bara för göra som den vill.

Jag har för mig att Minoltas egen mjukvara dessutom begränsar omfånget när du kör negativfilmsinställningen.

Vuescan är rätt bra, det gäller att hitta rätt profil som passar den film man skannar för att få ett bra utgångsresultat. Den saknar dock väldigt många profiler för Fuji's filmer, även om Kodak Gold varianterna är väldigt passande för det mesta.

Som med allt annat går det att lära sig, men för mig var det meckigt i början tills jag införskaffade vuescan. Allt tack vare att minoltas mjukvara inte var kompatibel med den USB kontroller jag har i den nya datorn. Med Vuescan fungerar allt som det ska, även negativfilmen.
 
Grattis till upplevelsen! Jag fick samma känsla när jag tog min första rulle Kodachrome 64 efter att ha kört några rullar negativ färgfilm med min nya Olympus OM-2 på våren 1978. Vilken skärpa och vilka färger! De rullar negativ färgfilm jag tagit sedan dess är lätträknade. Om det bara fanns negativ färgfilm är det tveksamt om jag överhuvudtaget skulle fotografera. Min favoritfilm idag heter Provia 100F.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.