Annons

Jämförelse sökarstorlek

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Funderar lite löst på att komplettera min analoga Dynax 7 med en D-SLR.

Hur står sig Sony alfa 100 och Minolta Dynax 7D när det gäller sökarstorlek?

Kikade snabbt på en Nikon D50 och den sökaren var inte mycket att komma med!

Så hur står sig alternativen från Sony/Minolta gentemot de analoga föregångarna resp. gentemot Nikon/Canon i samma prisläge?

danneman skrev:
Funderar lite löst på att komplettera min analoga Dynax 7 med en D-SLR.

Hur står sig Sony alfa 100 och Minolta Dynax 7D när det gäller sökarstorlek?

Kikade snabbt på en Nikon D50 och den sökaren var inte mycket att komma med!

Så hur står sig alternativen från Sony/Minolta gentemot de analoga föregångarna resp. gentemot Nikon/Canon i samma prisläge?

Jag har 505si och 5D (KM, ej Canon!). Det är en väsentlig skillnad i sökarstorlek, även om jag tycker 5D är okej. Har inga siffror dock, men det syns såklart tydligt om man tittar med ett öga genom vardera.

Men jag vet inte om Dynax 7 har bättre än 505si, det verkar väl sannolikt?

Det sägs ju att 5D (och därmed A100?) har bättre än D50, D70, 350D etc, men jag har inte kikat i en sådan sen jag köpte min 5D.

Min 700si är bättre än min D7D men inte så jättelik skillnad.
Sonens Dynax 7 är nog aningen ljusare i sökaren än min 700:a
Hans D5D är aningen sämre än min D7D men inte så det är störande alls. Jag tyckte den var mycket bra till vi skaffade D7D:n, sida vid sida märks skillnaden men inte annars.
Att jämföra med Nikon eller Canons modeller i samma segment går inte, det är som att titta i ett nyckelhål.
Pentax är väldigt nära KM/Sony men inte riktigt ända fram enl min mycket snabba och ovetenskapliga koll, men nya 10:an kan ju vara bättre förståss.

Ok. Det känns ju ändå upplyftande att Sony/Minolta står sig såpass bra.

Av era utlåtanden kan jag ana att det blir ett litet nedköp från mina analoga "sjua" men ändå klart bättre än Canon/Nikon i samma segment.

Jag har jämfört Dynax 7 och 7D sida vid sida (tittat genom båda samtidigt) och 7:an är ju helt klart MYCKET större, men när det gäller digitala är 7D'n ändå bäst av de jag testat (Canon 350D, 20D, Pentax K100D, *ist DL, Nikon D50 mfl.)

Även 5D/A100 är bättre än de flesta, men sämre (lite mindre) än 7D.
D200 ska visst ha bra sökare, jämförbar med 7D.
Ska du ha ännu bättre på DSLR får du nog skaffa en Canon 5D eller 1DsMK2.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar