The_SuedeII
Aktiv medlem
Svaret är - Exakt lika stor, och ca 10.000kr dyrare. Du måste nämligen använda 14-35F/2 för att kunna jämföra med 1000D + 18-55F/2.8-4 med bildstabilisering.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Visst kan man tycka att det är "totalt fel", men helt utan logik är det absolut inte.
De flesta fotografer talar ju om bländarvärden utan att nämna täljaren -- alltså "bländare 4" istället för "bländare 1/4" som det egentligen heter. Ingen talar om "bländare 0,25", vilket ju borde vara det korrekta sättet att uttrycka sig enligt ditt resonemang. Och det är ingen som missförstår och tror att den som säger "bländare 4" faktiskt menade "bländare 1/0,25" (vilket ju är den matematiskt korrekta tolkningen).
På samma sätt talar vi alltså om "crop-faktor 1,6" fast det egentligen -- om man ska vara korrekt -- ska heta "crop-faktor 1/1,6". Utan att riskera att någon missförstår.
En allmän kommentar till din allmänna kommentar (som jag bara tog med början av):
Jag kan förstå vad du menar, visst kan man säga att uttrycken crop-faktor eller beskärningsfaktor är ologiska ...
Men språk har aldrig varit eller kommer aldrig att bli speciellt logiskt. Språket vimlar av uttryck som är ganska märkliga om man härleder dem med logik.
Ta bara vår fotovärld där vi av diverse grumliga historiska skäl säger "plåta" och - mer direkt felaktigt - ibland säger "glasplåtar" (om glasskivor med fotokänslig material på). Eller att vi kallar den elektroniska förstärkningen av bildsignaler i moderna kameror för "iso" (se till exempel rubriken för den här tråden Eller att vi säger "kompaktkameror" om somliga kameror som är allt annat än kompakta - bara för att de har ett fast monterat objektiv. Eller på engelska där en "fast lens" är ett ljusstarkt objektiv. Alla de här uttrycken går ju att förklara hur de uppkommit, även om skälen så här i efterhand inte känns så speciellt logiska. Men de är ändå begripliga för de flesta och det tror jag gäller även "crop-faktor" eller "beskärningsfaktor".
Så länge ett uttryck inte skapar missförstånd så är det här inget egentligt problem. Visst uppstår ibland förvirring om vad crop-faktor innebär, med det beror nästan alltid mer på att nytillkomna användare helt enkelt inte riktigt har klart för sig vad själva fenomenet består av. Jag tvivlar på att de skulle förstå saken snabbare vad vi än ger fenomenet för benämning.
(Min favorit vad gäller sådana missförstånd var en man som arbetade hos en av de stora elektronikkedjorna som hävdade att crop-faktorn berodde på att objektiven satt längre ifrån digitalsensorn än de gjorde från filmplanet på filmtiden.)
Mats, anledningen till att "beskärning" är mer korrekt som benämning än "brännviddsförlängning" är att annars blir bländarareorna (och en hel del annat också för den delen) helt åt skogen. Även om det är en nybörjare man försöker förklara för så får det faktiskt finnas en gräns för mängden "lies for children" man får lov att använda. Sen får det faktiskt kännas hur "språkligt fel" ut som helst!
Förenklande språkbruk och nedskalade modeller av verkligheten som INTE försvårar vidare inlärning har jag inga problem med, men när förenklingarna/omskrivningarna innebär att man lär ut rena lögner som senare kommer göra det svårt för personen som vill förstå hur det EGENTLIGEN fungerar - det har jag svårt för.
Det som i verkligheten sker är ju faktiskt att objektivet är exakt detsamma vilket kamerahus man än monterar det på, men i vissa fall använder man en mindre utlysningsvinkel (mindre sensor) - alltså "beskär" man projektionen de ger hårdare.
Om detta skulle ha något som helst med brännvidderna att göra skulle bländarna rent fysiskt behöva ändra storlek beroende på vilken av mina kameror jag monterar dem på för att beteckningen på objektivet skulle stämma... Och riktigt så fungerar det ju inte.
Och eftersom "crop-faktor" inte på något sätt är mer svårförståeligt än "brännviddsförlängning" så kan man lika gärna använda det korrekta uttrycket, det blir inte värre för någon som inte greppat konceptet än ändå... Men det kommer förenkla senare.
Min 50F/1.4 blir inte ett 100F/2.8 om jag klämmer på det på en adapter på en 4/3-kamera. Men eftersom 4/3-kameran bara använder den mittersta fjärdedelen av bildytan (i jämförelse) så kommer bilden se ut som om jag tagit den med en 100F/2.8 på den stora sensorn.
Och den viktiga lärdomen att ta med sig av detta är att en Oly 150F/2 inte "är" som ett 300F/2 på en stor sensor - utan motsvaras av ett 300F/4. Och det gör en hel del skillnad... Säger man "brännviddsförlängning" så lär man också in att resultatet "300F/2" är "rätt", och det är det inte.
Men, och detta är poängen i min fråga:
Ska man tänka så (nu bortser jag både från hur skärpedjupsskillnaden och brusnivåskillnaden kan synas) att om denna 50:a i ett givet ljus ger en korrekt exponering på tex 1/125 & F:8, då kommer korrekt exponering på 4/3-kameran bli 1/125 & F:4 ???
Alltså inte F:4 inställt på "4/3:an" bara för att uppleva samma skärpedjup, utan också för att få korrekt (= lika) exponering av 4/3-kameran som 24x36-kameran???
Den stora marknaden av kompaktkameror använder även de omräkningen till brännviddsekvivalenten för 35mm film, såsom hos t.ex. Panasonic DMC-LX3 som med sitt 2.5x zoomomfång får den omräknade brännvidden 24-60mm. Som oftast med kompaktkameror så ger inte enbart sensorstorleken (1/1.63" hos LX3 och knappast en uppgift användaren håller reda på) tillräcklig information för att avgöra karaktären av vidvinkel och tele hos objektivets påtryckta datauppgifter, (5.1-12.8mm & ƒ/2.0 - 2.8 hos LX3). Bländartalen är dock väsentligare att hålla reda på för de flesta fotografer, utan omräkningsfaktor...
Nej, om du får korrekt exponering med t ex ISO 100, 1/125 och f/8 på en viss kamera med ett visst objektiv så är det en inställning som ger korrekt exponering för alla kameror och alla objektiv.Ska man tänka så (nu bortser jag både från hur skärpedjupsskillnaden och brusnivåskillnaden kan synas) att om denna 50:a i ett givet ljus ger en korrekt exponering på tex 1/125 & F:8, då kommer korrekt exponering på 4/3-kameran bli 1/125 & F:4 ???
Alltså inte F:4 inställt på "4/3:an" bara för att uppleva samma skärpedjup, utan också för att få korrekt (= lika) exponering av 4/3-kameran som FF-kameran???
Nja, det skulle nog inte bli mindre komplicerat, eftersom ett visst objektiv ger helt olika bildviklar beroende på vilken kamera man sätter det på (t ex Canon 1Ds, Canon 1D resp Canon 50D).Håller absolut med dig! Skulle det inte fungera att helt gå efter bildvinkeln som referns, så skulle man slippa alla omräkningar och sensorstorlekar...
Håller absolut med dig! Skulle det inte fungera att helt gå efter bildvinkeln som referns, så skulle man slippa alla omräkningar och sensorstorlekar...