Annons

ISO på 30D

Produkter
(logga in för att koppla)
growingart.se skrev:
Nja, jag tycker jag ställer in mer korrekt exponering än om kameran får avgöra.
Varför snackar du om exponering?? Och hur gör du om kameran inte får bestämma exponering? Extern ljusmätare verkar väl lite onödigt när det sitter en i kameran.

Nu är du lite snabb i slutsatsen, jag har inte sagt något negativt utan att jag föredrar...
Hur kan du veta vad du föredrar när du inte provat, och dessutom inte fattar hur det funkar?

Kamerans ljusmätare då, som ger exponeringen. För mig är auto-iso en liknande funktion som tidsautomatik coh bländarautomatik. Eftersom jag provat dessa automatiska funktioner som förlitar sig till kameran så har jag kommit fram till att jag gillar manuella inställningar. Vem vet, jag kanske börjar gilla att fokusera manuellt också.

growingart.se skrev:
Kamerans ljusmätare då, som ger exponeringen. För mig är auto-iso en liknande funktion som tidsautomatik coh bländarautomatik. Eftersom jag provat dessa automatiska funktioner som förlitar sig till kameran så har jag kommit fram till att jag gillar manuella inställningar. Vem vet, jag kanske börjar gilla att fokusera manuellt också.
Om du ställer in slutartid och bländare manuellt efter den inbyggda ljusmätaren så är det ju fasen ingen skillnad mot att låta kameran göra det.

Jaja, ingen idé att diskutera det här vidare märker jag. Du har ju inget val med din kamera ändå;-)

Jag kan bara råda alla som har auto-ISO i kameran att PROVA! Läs manualen först förstås. Det är som jag och några till tycker en av de absolut smartaste funktioner som finns, och det är rätt dumt att inte ens ge det en chans bara för att man tror att man förlorar kontrollen på något egendomligt sätt. Ungefär som farthållare i bilen. Inte förlorar man kontrollen för att bilen får bestämma så länge man själv har uppsikt?

/Herr Surkart

growingart.se skrev:
Nja, jag tycker jag ställer in mer korrekt exponering än om kameran får avgöra. Nu är du lite snabb i slutsatsen, jag har inte sagt något negativt utan att jag föredrar...

Du plåtar ju en del på konsert. Jobbar du med manuella inställningar där också med snabbt skiftande ljus. Det måste vara att göra det svårare för sig än nödvändigt. Är inte halva grejen att försöka få med ett ansiktsuttryck istället för att stirra på en exponeringsmätare?

Bara för att jag föredrar manuella inställningar, betyder det inte att jag förordar att auto-iso är guds nästa plåga på jorden. Var och en har sina preferenser.

Bo, ja, det är mest från konserter jag har dålig erfarenhet av automatiska funktioner. Oftast ställer jag in så att jag får fram ansikten etc, och då hellre låter scenljusen bakom bränna ut. Jag har inga problem att fokusera på ansiktutrycken, eller fånga tillfällen i stället för att fokusera på exponeringsmätaren. Det är det som jag gillar bäst hos knsertbidler faktiskt.

Ok. Vi får väl helt enkelt enas om att vi alla har våra egna preferenser och olika sätt att fotografera. Fine tycker jag.

Men då tycker jag att vi borde kunna enas om att en programmerbar auto-iso funktion som kan väljas i menyn vore bra. Den som inte vill använda den kan ju bara låta den vara avslagen. Fattar inte riktigt att detta väckt så stor uppståndelse. Huruvida man vill använda funktionen eller inte är ju upp till var och en. Nikon, Pentax mfl ger fotograferna valmöjligheten. Och numera Canon på 1D Mk3.

Faktum är att det inte kostar en krona att införa valmöjligheten. Hade det kostat klöver att införa på en ny modell hade jag förstått de som absolut inte vill ha en valbar auto-iso-funktion...

Är man nöjd med sina bilder så är det ju skitsamma om man så fotar genom en plastpåse om det funkar. Jag personligen har absolut inget emot att det finns i menyn. Det blir nog mer vanligt skulle jag tro.

Makten skrev:
Han menar nog att det finns personer som envisas med att fokusera manuellt i situationer där AF under alla omständigheter fungerar bättre. Exempelvis vid "normalfotografering" med en dSLR, eftersom man helt enkelt oftast inte ser var fokus ligger med ögat.
Hej!

Jag tänkte på det sedan, att det måste ha varit så som du skriver som Kent menade. Alla inser ju naturligtvis att det finns vissa situationer där manuell fokus är att föredra eller rent av nödvändigt.

Hoppas du inte tog illa upp, Kent. Det var inget illa menat. Jag blev bara förvånad när jag läste de raderna i ditt inlägg.

growingart.se skrev:Åter till en fråga, iso visas inte på LCD skärmen baktill på 30D?
Det skulle jag också vilja veta eftersom jag funderar på en 30D.
Om det inte visas, vilket är det snabbaste och enklaste sättet att ta reda på vilket ISO-tal en 30D för tillfället står inställd på?

Mvh.
Lasse C

Lasse C skrev:

Det skulle jag också vilja veta eftersom jag funderar på en 30D.
Om det inte visas, vilket är det snabbaste och enklaste sättet att ta reda på vilket ISO-tal en 30D för tillfället står inställd på?

Mvh.
Lasse C

Det går att se på lcd-displayen som sitter på kamerans ovansida samt i kamerans sökare.
Men bara om du trycker in funktionsknappen för iso.

Vad jag vet. :)

Om man har "Info" påslaget så man ser histogram samt annan information om bilden ser man även ISO-inställningen.

...men skulle ändå vilja ha auto-ISO á la Nikon...

Bilagor

• display_30d.jpg
    display_30d.jpg
    75.5 KB · Visningar: 103
sundis73 skrev:
Det går att se på lcd-displayen som sitter på kamerans ovansida samt i kamerans sökare.
Men bara om du trycker in funktionsknappen för iso.

Vad jag vet. :)

Ser man den i sökaren också? Bra i så fall för det gör man inte på 20D.

Zepofan skrev:
Om man har "Info" påslaget så man ser histogram samt annan information om bilden ser man även ISO-inställningen.

...men skulle ändå vilja ha auto-ISO á la Nikon...

Dock ser man det inte förrän bilden är tagen, eller?

Zepofan skrev:
Stämmer! Men "chimpar" man lite så upptäcker man förhoppningsvis om ISO-värdet inte står rätt.

Säkert är det så...om man vet vad "chimpa" är. :)

För mig ett nytt begrepp, kan du ge mig ett kort förklaring?

Edit:// Glöm det, jag hittade det själv. Har aldrig hört det begreppet tidigare... *skäms på mig*

chimpar är när man tittar på displayen efter att ha tagit bilden. Kommer från chimpans eftersom någon tyckte att alla pressfotografer som satt och tittade på displayerna såg ut som chimpanser.

Nu har det hänt igen. Tog 8-10 bilder i starkt solljus med 30D innan jag upptäckte att Iso stod på 640 efter fotografering kvällen innan och kunde ställa ner det.

Hade aldrig hänt med Nikon.

Jaja - jag vet att det finns gudar här som aldrig skulle kunna göra ett sådant hemskt misstag, inte ens om det var bråttom för att fånga ett spontant ögonblick...

Kvällsbilden som orsakade eländet:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1016943.htm?set=lp#

Slowfinger skrev:
Kvällsbilden som orsakade eländet...

Jag som trodde det var fotografen som orsakade eländet ;p

Polisen: Här är bara 50
Bilisten: Ja, men jag körde med farthållaren
Polisen: ???
Bilisten: Jo, jag körde på en 70-väg innan vilket jag glömde, så jag tryckte bara resume....

Skämt å sido, så är jag övertygad om att Canon kommer att ha detta inbyggt i kommande modeller. Antingen är de dåliga kamerakonstruktörer, eller så prioriterar de andra saker hos Canons R&D.

/Jeppe - som också tagit bilder med "fel" ISO, men som ännu aldrig gått en hel dag med "fel" ISO.

Jaja - jag vet att det finns gudar här som aldrig skulle kunna göra ett sådant hemskt misstag, inte ens om det var bråttom för att fånga ett spontant ögonblick...

Jag har fler misstag att komma med. Häromdagen passerade jag Sjöbo, stannade och rusade ut och fotograferade två storkar och ett antal glador som höll till där. Massvis med exponeringar. ISO var rätt, det vet jag. Men jag glömde kolla bländaren, den stod på 32 efter den där exponeringen mot himlen för att kolla sensorn (återställdes aldrig eftersom jycken just då hittade på olämpligt bus). Många kastade bilder blev det. Alla, noga räknat. I litet motljus syns inte sökarinfon helt bra om man säjer.

Jag har ännu fler varianter, men tiger för att inte omedelbart bli betraktad som ohjälpligt pucko... Men det tar sig, det händer allt mer sällan.

aasaboe skrev:
...
..., men tiger för att inte omedelbart bli betraktad som ohjälpligt pucko... Men det tar sig, det händer allt mer sällan.
... men framförallt skyller vi enbart på våra egna tillkortakommanden, inte den teknik vi försöker nyttiggöra. Ibland kan ju t.o.m. pucko vara ett smickarande epitet när vi ser tillbaka på våra blamager.

Ibland kan ju t.o.m. pucko vara ett smickarande epitet när vi ser tillbaka på våra blamager.

Helt rätt ;-) Jag har ett sådant exempel också, får väl dra det och skylla på begynnande senildemens -ingen nu tillgänglig teknik hade hjälpt...

Jag knatade upp till ett spillkråkebo i närheten, riggade stativ med min 30D och Tamron 200-500 försedd med 1,4x extender. Riktade mot bohålet i bokens dunkla lövvalv, kollade funktion och började montera trådutlösaren. Då stack två ungar ut huvudet och hojtade efter mat. Blev ivrig, kollade snabbt i sökaren och tog sedan en serie bilder med trådutlösaren utan att titta i kameran. När de drog sig tillbaka igen tittade jag i kameran, och förundrades över att jag inte "kom närmare" med BÅDE 500mm och extender. Tills jag såg att jag aldrig dragit upp zoomen till de där 500, den stod på sina 200...

Jag fick många bilder med full inzoomning också, men inte med två ungar samtidigt i öppningen. Livet är hårt ibland för en amatörfotograf -med betoning på amatör ;-)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar