Slowfinger
Aktiv medlem
Bra - då är vi ense Jesper.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
fn76 skrev:
En hypotetisk tanke...
Om Canon skulle släppa en ny firmware med tilläggsfunktionen autoISO, hur många Canon 30D-ägare skulle då installera den?
Jag gissar på 98%.
Det var nog ingen som kände behov av autofokus innan det uppfanns heller.Jeppe skrev:
Eftersom jag inte känner behov av funktionen, så upplever inte jag det som en brist, men jag kan förstå folk som vill ha funktionen.
Nils-Erik Eriksson skrev:
Fram med bälgkameran och en hedlig exponeringsmätare
och låt den egna förmågan flöda
Den flödar inte om man använder auto-ISO menar du?Nils-Erik Eriksson skrev:
Fram med bälgkameran och en hedlig exponeringsmätare
och låt den egna förmågan flöda
Jo, att 30D har optisk sökare och S3 IS elektronisk vet jag, men samtidigt är 30D är en så mycket mer avancerad kamera överlag, så det förvånar ändå litegrann.sagan skrev:
S3 har en elektronisk sökare, vilket gör det mycket enkelt att anpassa informationen, lika enkelt som du ändrar informationen på den vanliga dataskärmen.
30D har en optisk sökare, vilket gör det betydligt mer tekniskt avancerat att ändra på informationen som visas.
Det här är visserligen off topic, men du måste skämta, Kent! Eller menar du allvar med att man inte skulle ha nytta av manuell fokus bara för att det finns autofokus?Bokeh skrev:
...det finns väl fortfarande fotografer som föredrar manuell fokus också
growingart.se skrev:
Jag skulle nog inte använda auto-iso, för mig är iso den tredje parametern jag vill ställa in själv (använder alltså manuella inställningar). Vid snabba förändringar så låter man vid auto-iso kameran till viss grad bestämma exponeringen
Han menar nog att det finns personer som envisas med att fokusera manuellt i situationer där AF under alla omständigheter fungerar bättre. Exempelvis vid "normalfotografering" med en dSLR, eftersom man helt enkelt oftast inte ser var fokus ligger med ögat.Lasse C skrev:
Det här är visserligen off topic, men du måste skämta, Kent! Eller menar du allvar med att man inte skulle ha nytta av manuell fokus bara för att det finns autofokus?
Ännu en som inte förstått hur auto-ISO funkar. Varför skulle exponeringen ändras? Det är ju precis tvärtom. Kameran ändrar ISO när övriga parametrar inte räcker till för rätt exponering.growingart.se skrev:
Vid snabba förändringar så låter man vid auto-iso kameran till viss grad bestämma exponeringen
Om man kör i manuellt läge ja, men de flesta använder väl tids- eller bländarautomatik. Blir det mörkt som en säck plötsligt så kommer du då att få en alldeles för lång slutartid (tidsautomatik) eller så räcker inte största bländaröppning för den tid du valt (bländarautomatik), vilket gör bilden underexponerad. Detta utan auto-ISO alltså.growingart.se skrev:
Du menar nu om ljuset hastigt skiftar och slutartid/bländare blir felinställda?
Resultatet är detsamma, förutom att om kameran får bestämma så blir ISO troligen lägre i 9 fall av 10.growingart.se skrev:
Jag personligen föredrar inte för långa slutartider utan jag ändrar iso, manuellt.