Annons

ISO på 30D

Produkter
(logga in för att koppla)
fn76 skrev:
En hypotetisk tanke...

Om Canon skulle släppa en ny firmware med tilläggsfunktionen autoISO, hur många Canon 30D-ägare skulle då installera den?
Jag gissar på 98%.

En annan hypotetisk tanke (bara för att reta upp Bo ännu mer ;p) är: Hur många kommer att installera den bara för att den finns? Samt, hur många kommer att använda den? ;)

Skämt å sido, så tror jag det beror lite på hur man fotograferar. Eftersom jag inte känner behov av funktionen, så upplever inte jag det som en brist, men jag kan förstå folk som vill ha funktionen.

Jättebra med smarta funktioner som man kan välja att ha on eller off. Allt till fotografens fromma. Då blir ju alla nöjda och kan välja efter egen smak. Så varför bråka. Auto-iso på Canon = alla nöjda alltså. Oavsett om man är on eller offare ;-)

jaja- jag vet att det heter "safety shift" på Canonspråk...

Ett litet exempel på där det hade varit bra med auto-iso. Idag har jag bilder från en nudelshop i Bangkok i DN. Där hade auto-iso varit perfekt eftersom jag ville välja en bländare som funkade och en slutartid som gav lite rörelse. Dessutom var kameran ömsom riktad inåt shopen och utåt mot gatan. Och - viktigast av allt - det gällde att fånga "ögonblicken" i en trång, bökig affär. Hade inte ens tanken på att kolla några tider eller bländare i sökaren. Det gäller ju att fånga bilden. Som det var nu kunde jag inte välja manuell och en fast tid och bländare eftersom jag var tvungen att sätta en isoinställning som gav säkerhetsmarginal. Med auto-iso hade det blivit lättare:

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=548&a=656063

Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Eftersom jag inte känner behov av funktionen, så upplever inte jag det som en brist, men jag kan förstå folk som vill ha funktionen.
Det var nog ingen som kände behov av autofokus innan det uppfanns heller.

Tillägg: Jag förstår att man inte känner något behov, men att påstå att det ger mindre kontroll är rent korkat, eftersom det är precis tvärtom. Om man inte vill ha så brusiga bilder som möjligt alltså, vilket nog är ytterst ovanligt.

ISO-auto tycker jag är det bästa som uppfunnits.
Då kan man välja precis det man vill och det blir en bild.

Tack Micke! Ja, vi auto-iso-diggare ska nog se till att vi urholkar Canon-stenen ;-)

Men skämt åsido. Jag är nog övertygad om att vi får se det som standard framöver nu när Mk3 fått det. Kanske har det varit prestige från Canons sida att inte ha funktionen...

Tänka sig att en enkel fråga om Iso-inställning
kan vålla sådan debatt. Ibland. med smått hätsk stämning. Föresten,det är ju inte helt okorkat att gagna tillmälen såsom korkat i denna debatt allahelst, som man inte vet vem, som döljer sig som motdebbatör.

Fram med bälgkameran och en hedlig exponeringsmätare
och låt den egna förmågan flöda

Mvh

NE

Nils-Erik Eriksson skrev:
Fram med bälgkameran och en hedlig exponeringsmätare
och låt den egna förmågan flöda
Den flödar inte om man använder auto-ISO menar du?

Tillägg: Är det inte fusk med exponeringsmätare förresten, om det nu är man själv som ska göra allting? ;-)

sagan skrev:
S3 har en elektronisk sökare, vilket gör det mycket enkelt att anpassa informationen, lika enkelt som du ändrar informationen på den vanliga dataskärmen.

30D har en optisk sökare, vilket gör det betydligt mer tekniskt avancerat att ändra på informationen som visas.
Jo, att 30D har optisk sökare och S3 IS elektronisk vet jag, men samtidigt är 30D är en så mycket mer avancerad kamera överlag, så det förvånar ändå litegrann.

Men jag har förstått sedan tidigare att det är ganska vanligt som Jim skrev att en del saker orskakar en del kritik mot kameran när man går över från kompakt till system, så det känns bra att vara ännu mer förberedd på sådana saker.

Mvh.
Lasse C

Bokeh skrev:
...det finns väl fortfarande fotografer som föredrar manuell fokus också :)
Det här är visserligen off topic, men du måste skämta, Kent! Eller menar du allvar med att man inte skulle ha nytta av manuell fokus bara för att det finns autofokus?

Mvh.
Lasse C

Jag skulle nog inte använda auto-iso, för mig är iso den tredje parametern jag vill ställa in själv (använder alltså manuella inställningar). Vid snabba förändringar så låter man vid auto-iso kameran till viss grad bestämma exponeringen :(

Lasse, jag tror du inte tolkar Kents formulering riktigt rätt.

Förstår jag tråden rätt, iso syns inte i displayen på 30D? Syns i min 20D. Eller menas sökaren?

Senast ändrad:
growingart.se skrev:
Jag skulle nog inte använda auto-iso, för mig är iso den tredje parametern jag vill ställa in själv (använder alltså manuella inställningar). Vid snabba förändringar så låter man vid auto-iso kameran till viss grad bestämma exponeringen :(

Ett bra alternativ som jag körde med Nikon var att alltid använda spotmätning, exponeringslås och auto-iso. Då kan du ju snabbt mäta på det som är viktigt i en bild, låsa exponeringen, panorera om och ta bilden. AI servo och tumfokus och exponeringslås på avtryckaren i kombination med auto-iso tycker jag är oslagbart för snabba situationer.

Lasse C skrev:
Det här är visserligen off topic, men du måste skämta, Kent! Eller menar du allvar med att man inte skulle ha nytta av manuell fokus bara för att det finns autofokus?
Han menar nog att det finns personer som envisas med att fokusera manuellt i situationer där AF under alla omständigheter fungerar bättre. Exempelvis vid "normalfotografering" med en dSLR, eftersom man helt enkelt oftast inte ser var fokus ligger med ögat.

growingart.se skrev:
Vid snabba förändringar så låter man vid auto-iso kameran till viss grad bestämma exponeringen :(
Ännu en som inte förstått hur auto-ISO funkar. Varför skulle exponeringen ändras? Det är ju precis tvärtom. Kameran ändrar ISO när övriga parametrar inte räcker till för rätt exponering.

growingart.se skrev:
Du menar nu om ljuset hastigt skiftar och slutartid/bländare blir felinställda?
Om man kör i manuellt läge ja, men de flesta använder väl tids- eller bländarautomatik. Blir det mörkt som en säck plötsligt så kommer du då att få en alldeles för lång slutartid (tidsautomatik) eller så räcker inte största bländaröppning för den tid du valt (bländarautomatik), vilket gör bilden underexponerad. Detta utan auto-ISO alltså.
Jag kan inte förstå hur man kan föredra en alldeles för lång slutartid eller underexponering före att kameran höjer ISO. Är det så att objektivets ljusstyrka räcker till eller att tiden inte behöver förlängas mer än att du klarar att handhålla så aktiveras inte auto-ISO. Du bestämmer nämligen själv vid vilken slutartid ISO ska börja höjas.

Jag personligen föredrar inte för långa slutartider utan jag ändrar iso, manuellt. Jag använder varken tidsautomatik eller bländarautomatik. Jag har kanske inte varit med om en ljusförändring till mörkt som en säck, men jag har hittills hunnit ändra iso. Men det går att göra ganska snabbt bara man känner sin kamera. Jag kanske är en omodern människa som föredrar att ställa in värdena själv. Jag gillar AF dock :)

Åter till en fråga, iso visas inte på LCD skärmen baktill på 30D?

growingart.se skrev:
Jag personligen föredrar inte för långa slutartider utan jag ändrar iso, manuellt.
Resultatet är detsamma, förutom att om kameran får bestämma så blir ISO troligen lägre i 9 fall av 10.

Jaja, alla gör som de vill. Det verkar dock dumt att uttala sig negativt om funktioner som man inte ens har provat;-)

Nja, jag tycker jag ställer in mer korrekt exponering än om kameran får avgöra. Nu är du lite snabb i slutsatsen, jag har inte sagt något negativt utan att jag föredrar...

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar