Lasse C
Aktiv medlem
Hej!steelneck skrev:
Själv är jag en som har fotograferat med systemkamera i över 20 år, å vad gäller sökarinformation så hade jag gärna sett en funktion där jag kunde stänga av all information utom ljusmätarens "-2 -1 0 +1 +2" längst ned eller i sidan transparent ovanpå sökarbilden, och istället haft en betydligt större och tydligare sökarbild, gärna då med fokushjälpmedel som snittbild och microprismor. Men tyvärr, det lär jag inte få se på en vettigt prissatt digital systemkamera på många år än, om det alls kommer.
Jag blir lite förvånad över en del saker jag fått veta i denna tråd. Jag har en Powershot S3 IS och ska att köpa en systemkamera. 30D är just en av modellerna jag funderar på.
1. Min S3 IS visar ISO konstant i sökaren och på displayen. Det trodde jag att exempelvis 30D också gjorde.
2. På S3 IS kan man växla fram och tillbaka mellan att visa och inte visa information i sökaren och på displayen. Den information som visas när man så väljer kan man dessutom anpassa ganska mycket så att inte sökaren blir fullplottrad av information man inte behöver.
Nu vet inte jag vilken kamera du syftar på i inlägget, Magnus, men det förvånar mig om 30D skulle vara så pass mycket mindre anpassningsbar när det gäller info i sökaren än S3 IS.
3. Som avslutande reflektion tycker jag det verkar som att min S3 IS är mer flexibel i det här avseendet än 30D och de andra systemkameror i den klassen som diskuterats i tråden, och detta förvånar mig.
Jag tycker att jag kan anpassa informationen ganska mycket på S3 IS och hade förväntat mig att det överlag fanns ännu större valmöjligheter om vilken information som ska visas och hur den ska visas på systemkameror i den klassen.
Mvh.
Lasse C