Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ISO på 30D

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är väl lite olika med det? Så var det tidigare iaf, att en del modeller hade den funktionen och en del inte.

Stämmer Kim. På t.ex. Nikon D70 kunde man inte ställa max iso. Nu har mig veterligen alla Nikonmodeller det. Och nuvarande Pentaxar också...

Slowfinger skrev:

Jo, självklart. Om man kör auto-iso så vill man givetvis bara skjuta i jpg med motivprogram upp till iso 400. Längtar till jag blir lika tuff och duktig fotograf som du Erik.
--------------------------------------------------------
Du har mycket att se fram imot.
--------------------------------------------------------

Med tanke på att du själv inte verkar skjuta motiv som kräver snabba förändringar i iso (i alla fall inte bilderna i ditt album) kanske det är ok om andra fotografer gärna ser auto-iso som en möjlighet om man kan välja det. Ok?

Jo alla kann ju göra sina val av kamera. Men trådskaparens 150 bilder utan att upptäcka ISO800, är något drygt. Om Auto-ISO hadde bättrad hans eller mina bilder skall jag hålla osagt. Men det vet tydligen du.........
/Erik J

Dina bilder i ditt album hade knappast bättrats med auto-iso Erik. De verkar vara tagna i bra och stabilt ljus. Dessutom står ju motiven still. Då behövs knappast auto-iso...

mats.ingves skrev:
Den dj**la ISO inställningen syns ju inte i displayen på kameran. Efter att idag varit på fototur på Bassholmen så kommer jag hem och upptäcker att ISO inte alls stod på 100 som jag trodde utan på 800. Jag fattar inte hur Canon kan missa en så här basic funktion som att visa konstant i displayen vilket ISO tal man har!!!! Detta är så otroligt ruttet. Det borde vara ytterst lätt att lägga till men icke.....jag blir så otroligt trött på konstruktörer som missar sådan här basic funktiononalitet. Kanske jag hade missat det ändå men troligen inte.......
Så nu står jag här med ca 150 bilder fotatde i ISO 800 som ju tyvärr består mest av gryniga bilder som känns trista.
En sak är säker dock, min nästa kamera blir en Nikon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! De verkar att ha fattat grejen...

Välkommen i gänget :). Den här tabben har jag gjort "några" gånger. Både med coolpixen och min 350d . Jag behöll min kamera ändå.
Jag skulle nog behålla kameran. Tror att 30d är en mkt bra kamera även om den inte är perfekt.

Slowfinger skrev:
De som driver med trådskaparen och försöker framställer sig som Bror Duktiga ljuger. Alla som kör Canon har någon gång glömt ställa om Iso.

Nej, jag är inte bror duktig, har själv glömt det någon gång, men uppmärksammat det. Jag har t.o.m tagit en och en annan bild på fel ISO, trots att ISO-talet står i sökaren på min 1D MkII...
Men jag springer inte runt och gnäller och beskyller kameran för mina egna misstag. ;)

Man surar lite och sen går man vidare.

Jag tycker att det är helt okej om man kritiserar kameror som har konstruktionsmissar som kan förbättras till nästa modell. Fattar inte varför du alltid har så svårt att ta Canon-kritik Jesper. Jag gillar min 30D jättemycket, men några saker är tyvärr ganska korkat konstruerade...

Men droppen urholkar Canon, förlåt stenen. På nästa modell blir det säkert bättre. Kanske tack vare konsumenter som talar om vad dom tycker...

Men snälla nån :)! Här går det hett till ;-)...

Personligen skulle jag nog inte använda auto-iso, eftersom det är en av de funktioner jag vill ha full kontroll över. Likväl som att jag bestämmer vilken film som ska sitta i kameran...

Autoiso skulle vara suveränt att ha när man plåtar (flygande) fåglar vid (innan/under) soluppgång, ljuset ändras konstant och jag vill kunna koncentrera mig på motivet (bilden), inte på slutartiderna/isotalen.

mange78 skrev:
Men snälla nån :)! Här går det hett till ;-)...

Personligen skulle jag nog inte använda auto-iso, eftersom det är en av de funktioner jag vill ha full kontroll över. Likväl som att jag bestämmer vilken film som ska sitta i kameran...

Verkar lite synd att inte använda sig fullt ut av den digitala teknikens fördelar kontra film...

Man kan ställa auto-iso on eller off. Fotografen väljer själv. Perfekt att möjligheten finns när man vill ha den. Personligen skulle jag gärna vilja ha den på i i princip alla lägen.

Senast ändrad:
skelett skrev:
Äsch tare lugnt! ISO 800 på en 30D är som ISO 200 på en nikon! =)

Just därför är auto-iso bra. Välj 800 som max vad den får gå upp till. Auto-iso kommer alltid i alla lägen att välja lägsta möjliga iso. Från 100 till 800. I tredjedels steg. Drawbacks? Anyone? Tror inte det. Då hade man nog inte infört det på 1D mk3

Slowfinger skrev:
Kör du manuell exponering, spotmätning och gråkort också ;-)

Man kan ställa auto-iso on eller off. Fotografen väljer själv. Perfekt att möjligheten finns när man vill ha den. Och jag vill ha den i princip i alla lägen.

3 rätt av 3 faktiskt! Nä, skämt åsido. Jag förstår funktionens vikt men jag saknar den inte själv och då kör jag faktiskt till 95% Tv och Av.

mange78 skrev:
Jag har aldrig förstått det argumentet. Är det mer "kontroll" att tvingas ställa ISO så högt att man är säker på att slutartiden blir tillräckligt kort, istället för att kameran sköter det? Resultatet är att alla bilder blir lika brusiga, istället för att många får ett lägre ISO tack vare kamerans automatik, varpå man slipper brus. Funktionen väljer nämligen alltid lägsta möjliga ISO för den slutartid du valt (som du behöver för att slippa oskärpa).
Undantaget är när man använder stativ, men då slår man givetvis av auto-ISO.
Bristen på kontroll ligger nog mest i okunskap om hur det funkar i det här fallet.

mange78 skrev:
3 rätt av 3 faktiskt! Nä, skämt åsido. Jag förstår funktionens vikt men jag saknar den inte själv och då kör jag faktiskt till 95% Tv och Av.

Jag kör 80% Av och Tv och älskar auto-iso ;-)

Tyvärr har jag ingen eftersom jag vägrar plåta jpg och med motivprogrammen. Canon vill ju inte låta mig välja. Dom vet bäst ;-(

Makten skrev:
Jag har aldrig förstått det argumentet. Är det mer "kontroll" att tvingas ställa ISO så högt att man är säker på att slutartiden blir tillräckligt kort, istället för att kameran sköter det? Resultatet är att alla bilder blir lika brusiga, istället för att många får ett lägre ISO tack vare kamerans automatik, varpå man slipper brus. Funktionen väljer nämligen alltid lägsta möjliga ISO för den slutartid du valt (som du behöver för att slippa oskärpa).
Undantaget är när man använder stativ, men då slår man givetvis av auto-ISO.
Bristen på kontroll ligger nog mest i okunskap om hur det funkar i det här fallet.

Huvudet på spiken Martin! Varför i hela friden skulle det vara en fördel att behöva sätta iso med marginal och få brusigare bilder än om kameran själv får justera upp minsta möjliga.

Som du skriver - det beror nog mest på att det kan verka krångligt innan man provat det.

sagan skrev:
Autoiso skulle vara suveränt att ha när man plåtar (flygande) fåglar vid (innan/under) soluppgång, ljuset ändras konstant och jag vill kunna koncentrera mig på motivet (bilden), inte på slutartiderna/isotalen.

Ett utmärkt exempel på bra läge för auto-iso Kim!

Slowfinger skrev:
Canon vill ju inte låta mig välja. Dom vet bäst ;-(

??????Har du bara köpt delar av 30D'n. Jag har då alla manuella möjligheter på min.
Det hela har vel med att komma ihåg, eller förstå sin exponering.
Mina glasögon var ofta utom kontroll, problemet löst med senilsnor. (Auto-se).
Jo då; jag kann se fördelar med Auto-ISO; men inga stora i mitt fotande.
/Erik J

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar