Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
ISO på 30D
- Trådstartare avslutad140916
- Start datum
aasaboe
Aktiv medlem
Makten skrev:
En vettig rutin är att återställa kameran till "normala" inställningar efter varje fotografering. När man kommer hem lämpligtvis.
Det absolut bästa, och det jag försöker trimma in, det är att alltid kolla innan jag börjar plåta. Och sedan direkt efter återställa om jag gjort mer omfattande ändringar. Det börjar sakta men säkert ge resultat. Men helt garderad lär jag aldrig bli ;-)
sundis73
Aktiv medlem
Arne S skrev:
Dock ser man det inte förrän bilden är tagen, eller?
Jodå det går även om bilden inte är tagen.
Tryck på knappen Drive.ISO så dyker värdet upp.
Lasse C
Aktiv medlem
Slowfinger skrev:
Nu har det hänt igen. Tog 8-10 bilder i starkt solljus med 30D innan jag upptäckte att Iso stod på 640 efter fotografering kvällen innan och kunde ställa ner det.
...
Kvällsbilden som orsakade eländet:
Hej!Makten skrev:
En vettig rutin är att återställa kameran till "normala" inställningar efter varje fotografering. När man kommer hem lämpligtvis.
På min S3 IS finns ett C-läge (custom). Jag använder i stort sett alltid det. Då återställs ISO och alla andra värden som är lagrade i C-läget varje gång jag slår på kameran med C-läget valt eller byter till C-läget från något annat läge.
Det är enkelt att lagra så jag brukar lagra lämpliga grundinställningar för rådande fotoförhållanden att utgå från. På det viset undviker jag att fortsättningsvis ta bilder med t ex fel ISO-tal på grund av att jag tillfälligt behövde ändra det till några få bilder.
Finns det inte någon liknande funktion hos 30D, något läge där man kan förprogrammera inställningar för ISO och annat så att kameran återställs till dessa värden när man slår på den eller väljer det läget?
Mvh.
Lasse C
Lasse C
Aktiv medlem
Hej!aasaboe skrev:
Jag har ett sådant exempel också, får väl dra det och skylla på begynnande senildemens -ingen nu tillgänglig teknik hade hjälpt...
Även om det är OT kan jag inte låta bli att berätta om en fruktansvärd klantighet där ingen teknik heller hade hjälpt.
Jag fotar alltid med så kallade "senilsnören" eftersom jag inte kan fota med glasögonen på, så att jag slipper hålla på och stoppa dem i fickan hela tiden.
För en tid sedan hade jag glömt dessa glasögonremmar. När jag skulle ta av glasögonen för att ta en bild ledde vanan vid dessa remmar till att jag helt enkelt släppte glasögonen i marken! Ett par minuter senare gjorde jag samma misstag igen, och jag var väldigt nära att göra det en tredje gång.
Glasögonen höll som väl var, och det var tur att jag lärde mig den läxan under "säkra förhållanden". Det kunde ju lika gärna ha hänt när jag stod ute på en klippa vid havet, och det hade INTE varit roligt.
Mvh.
Lasse C
Slowfinger
Aktiv medlem
Jag har gjort plansch av en 30D-bild på iso 1600 och det såg utmärkt ut. Man står knappast och fingranskar en plansch med näsan tryckt mot pappret.
Men det gäller ju att bilden är välexponerad. Drar man upp exponeringen i efterhand på en högisobild kan det se hemskt ut.
Men det gäller ju att bilden är välexponerad. Drar man upp exponeringen i efterhand på en högisobild kan det se hemskt ut.