Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Ishockey Med Telekonverter
- Trådstartare Viktor83
- Start datum
BugEyes
Aktiv medlem
Du har motsvarande 200 mm redan och behöver knappast en telekonverter för hockey om du är nära rinken. Du har ISO 800 som är lite knappt i många hallar och har inte råd att offra ljusstyrka på en telekonverter för att fota hockey. Jag tror du blir besviken på resultatet om du skaffar den för hockey, prova vad du kan göra utan först.
Vitbalansen är speciell vid hockey, kör manuell vitbalans om det går och använd isen at vitbalansera mot.
Ska du fota i en liten hall så är ljuset ofta dåligt och du får svårt med den kameran. I en bra hall (arena) så får du nog ner tiderna tillräckligt.
Vitbalansen är speciell vid hockey, kör manuell vitbalans om det går och använd isen at vitbalansera mot.
Ska du fota i en liten hall så är ljuset ofta dåligt och du får svårt med den kameran. I en bra hall (arena) så får du nog ner tiderna tillräckligt.
Viktor83
Aktiv medlem
Okej. Tycker jag kommer väldigt långt ifrån spelet och spelarna när jag fotograferar från läktaren. Om jag fattat det hela rätt så behöver jag fotografera i en ljus ishall för att få mindre suddiga bilder med snabbare slutartider? Jag är som sagt nybörjare på detta.....
Mvh Viktor
Mvh Viktor
Ola Rockberg
Aktiv medlem
Försök att ställa dig bredvid sargen i hörnet där ofta plexiglaset tar slut. Där kan du hitta bra lägen mot målet. Jag skulle nog inte satsa på telekonverter i första hand utan istället lära mig de möjligheter du har med din befintliga kamera. Gissar att telekonvertern gör att du förlorar ändå mer ljus och då blir det svårare att få till snabba tider.
Prova några bilder mot målvakten. Det är lättare att hitta fokus där tack vare målet som står stilla plus att målvakten ofta är i närheten av målet.
Som Björn påpekar så är manuell vitbalans oväderlig för att få rätta färgerna. Prova att köra på bländarautomatik så ställer sig tiderna själva. Sikta på tider ned mot 1/500 (om ljuset tillåter) då kan du frysa rörelser.
Jag kan lova dig att ishockey är svårt så ge inte upp bara för att dina första bilder blir mindre bra. Du komer att behöva många testbilder innan du blir nöjd.
Ishockey är roligt men svårt att plåta ... så lycka till!
Prova några bilder mot målvakten. Det är lättare att hitta fokus där tack vare målet som står stilla plus att målvakten ofta är i närheten av målet.
Som Björn påpekar så är manuell vitbalans oväderlig för att få rätta färgerna. Prova att köra på bländarautomatik så ställer sig tiderna själva. Sikta på tider ned mot 1/500 (om ljuset tillåter) då kan du frysa rörelser.
Jag kan lova dig att ishockey är svårt så ge inte upp bara för att dina första bilder blir mindre bra. Du komer att behöva många testbilder innan du blir nöjd.
Ishockey är roligt men svårt att plåta ... så lycka till!
Ola Rockberg
Aktiv medlem
Ola Rockberg
Aktiv medlem
Ola Rockberg
Aktiv medlem
Ja, du kommer närmare motivet med en konverter!
Laborera lite med kamerans inställningar och ta olika bilder så kommer du snart fram till vad du tycker är bäst. Jag tycker du ska öka ISO-talen så högt du kan för att se vilkan kvalitet kameran levererar. Troligtvis blir det ganska brusigt på höga ISO-tal men med hjälp av Neat Image (brusreduceringsprogram) kan du ändå få till bilder som är värda att spara.
Kör hårt ...!
Laborera lite med kamerans inställningar och ta olika bilder så kommer du snart fram till vad du tycker är bäst. Jag tycker du ska öka ISO-talen så högt du kan för att se vilkan kvalitet kameran levererar. Troligtvis blir det ganska brusigt på höga ISO-tal men med hjälp av Neat Image (brusreduceringsprogram) kan du ändå få till bilder som är värda att spara.
Kör hårt ...!