Annons

IS och tejpade pinnar

Produkter
(logga in för att koppla)
Tackar och bockar! Fast det verkar lite "småsnålt" av Canon att inte erbjuda sina kunder full funktion när den finns där! Priset för konvertrarna är ju trots allt detsamma oavsett vilken kamera, från Canon, man använder

Mvh!
// Niklas
P.S Något långsammare än 4 sek... ;-)

Hej,
Jag lägger mig i diskussionen lite.

Har nyss köpt solingor konverter (beg) och när jag har konvertern på ett EF80-200:2,8 visar kameradisplayen fortfarande bl 2,8. Betyder det att den konvertern inte papporterar att den finns och att AF alltså funkar med ljussvagare objektiv?

Isåfall finns det kanske en viss poäng med att köpa sämre konvertrar och slippa tejpa?

Vad tycker ni?

Peter Grahn skrev:
Hej,
Jag lägger mig i diskussionen lite.

Har nyss köpt solingor konverter (beg) och när jag har konvertern på ett EF80-200:2,8 visar kameradisplayen fortfarande bl 2,8. Betyder det att den konvertern inte papporterar att den finns och att AF alltså funkar med ljussvagare objektiv?

Isåfall finns det kanske en viss poäng med att köpa sämre konvertrar och slippa tejpa?

Vad tycker ni?
Hej Peter!
Det är nog så att din konverter inte rapporterar, ja. Därför behöver du inte tejpa om du vill ha AF på ett 5.6-objektiv (t.ex)
I valet mellan att köpa en optiskt bra konverter och tejpa eller en sämre bara för att slippa tejpen, så... är väl det absolut inget jag skulle rekommendera.

Warbird skrev:
Hej Peter!
Det är nog så att din konverter inte rapporterar, ja. Därför behöver du inte tejpa om du vill ha AF på ett 5.6-objektiv (t.ex)
I valet mellan att köpa en optiskt bra konverter och tejpa eller en sämre bara för att slippa tejpen, så... är väl det absolut inget jag skulle rekommendera.

Det är jag helt med på. Försöker kanske mest peppa mig själv för att jag inte hade råd med canons... :)

Optiskt (enligt flera tester) så är Kenko Pro 300 lika bra som Canon, och till ett betydligt lägre pris.
Men då måste du tejpa, i alla fall med vissa objektiv. 100-400 "kräver" tejp, däremot inte 70-300 IS som inte känner av Kenko'n...

Jag har haft Canon EF 1,4x extender, Sigma 1,4x extender och Kenko Pro 300DG 1,4x extender och har använt dessa på en rad L-objektiv.

Canon och Kenko Pro upplever jag som lika bra, Sigma har aningen sämre kontrast.

Kenko Pro har ju egentligen alla fördelar: fungerar på alla objektiv, minst av alla tre, billigare än Canon, rapporterar inte effektiv bländare (ie du behöver som tidigare nämnt inte tejpa några pinnar).

Jag sålde de övriga extendrarna och kör nu bara Kenko Pro.

Can med min 5D autofokusera trots effektiv bländare = 8 med t ex Sigma 400/5,6 HSM, Canon EF 100-400 L, Canon 400 L bara för att nämna några. Bra ljus krävs förstås på icke 1D kameror och speciellt på kameror med sämre autofokus modul än min 5D - t ex 350D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar