Annons

IS och tejpade pinnar

Produkter
(logga in för att koppla)
På min tidigare 100-400 L kunde jag autofokusera med både Sigma EX 1,4 TC och Kenko Pro 300 1,4 TC, tejpade pinnar i båda fallen.

Märkte inget problem vare sig med eller utan IS även om jag inte tog mer än några testbilder.

Kameran var 5D.

Uppdatering...

Jag har bara märkt felet någon enstaka gång fram till igår då jag kom på ett samband.
Om jag använder konverter, en eller två, tejpade eller otejpade spelar ingen roll så länge jag inte bländar ner!
Med full öppning på zoomen så fungerar IS som den ska även med konverter, men om jag bländar ner så flippar IS ur just när bilden tas.
(Med min 300D kan jag inte få fram det här felet.)

Det vore intressant om någon som läser detta ville försöka återskapa felet jag får.
400D med KENKO Pro 300 tillsammans med 100-400L med IS påslaget. Blir det någon skillnad i sökaren omedelbart när bilden "kommer tillbaka" efter skottet, om du har bländat ner eller inte?

Med en dåres envishet... :)

Tja, att något är fel med kombinationen jag har är väl inget att diskutera. Men vilken av delarna är det som ska skickas in till Canon???
"Hej Canon! Jo, det är så att mina Canon-prylar fungerar inte ihop med en piratkonverter... Kan ni fixa det?" Tror ni det fungerar med en sådan fråga? :)

Jag provade lite mer nu ikväll under ordnade former, och det stämde med nedbländningsorsaken jag nämde i inlägget ovanför. Fullt öppen så fungerar IS, men nedbländat så flippar den ur. Bilderna är tagen med 2X konvertern och som ni ser så är "flippet" ganska markant!

Tips/råd/stöd mottages tacksamt/
Mats

Ganska intressant fenomen. EOS-husen struntar nämligen i vilken bländare som är inställd. Mätning och AF sker alltid på största bländare. Däremot så räknas naturligtvis slutartoden om till lämpligt värde efter vald bländare.

Men eftersom du befinner dig utanför funktionsspecifikationerna så är det bara att gilla läget. Hur reagerar den med liten bländare utan IS?

Märkligt vilken försämring det blir vid f/13 jmf med f/11...det är ju bara ett halvt (?) steg.

Vid f/13 ser det ut precis som mitt 100-400 gjorde vid långa tider på stativ (utan konv.).

Strange...

Jeppe skrev:
Ganska intressant fenomen. EOS-husen struntar nämligen i vilken bländare som är inställd. Mätning och AF sker alltid på största bländare. Däremot så räknas naturligtvis slutartoden om till lämpligt värde efter vald bländare.

Men eftersom du befinner dig utanför funktionsspecifikationerna så är det bara att gilla läget. Hur reagerar den med liten bländare utan IS?
Utan IS så fungerar det helt OK, oavsett bländare. Även nerbländat så fungerar IS bra, fram till att jag trycker av...
Ja, jag håller med om att det är intressant, men samtidigt lite irriterande! :)

Arne S skrev:
Märkligt vilken försämring det blir vid f/13 jmf med f/11...det är ju bara ett halvt (?) steg.

Vid f/13 ser det ut precis som mitt 100-400 gjorde vid långa tider på stativ (utan konv.).

Strange...
f/11 är fullt öppen glugg eftersom jag har en 2X konverter monterad. Minsta lilla nerbländning gör att IS "får spel". Jag vet inte om IS'en får max spänning, eller tappar spänningen, men den åker absolut till ett ytterläge när jag tar bilden. (Om jag bländat ner och har konverter monterad)

Warbird skrev:
f/11 är fullt öppen glugg eftersom jag har en 2X konverter monterad. Minsta lilla nerbländning gör att IS "får spel". Jag vet inte om IS'en får max spänning, eller tappar spänningen, men den åker absolut till ett ytterläge när jag tar bilden. (Om jag bländat ner och har konverter monterad)

Ah, såg nu att det var 2x-konvertern. Hade ditt första inlägg i minnet.

Inte för att det behöver ha med ditt problem att göra, men Sigma har/hade väl en gammal 70-200/2.8(?) som man var tvungen att köra på full öppning på canon annars gav kameran felmeddelande.
Är det alltid samma "sudd" snett upp höger/snett ner vänster?

bEPH skrev:
Inte för att det behöver ha med ditt problem att göra, men Sigma har/hade väl en gammal 70-200/2.8(?) som man var tvungen att köra på full öppning på canon annars gav kameran felmeddelande.
Är det alltid samma "sudd" snett upp höger/snett ner vänster?
Du har rätt i att Sigma fick problem med nyare Canonkameror. Bländade man ner så hängde sig kameran totalt. Jag hade ett 70-300 med det problemet.
Suddet är alltid likadant, från ytterläget tillbaka mot mitten.

Uppföljning (igen)

Nu har jag testat i min lokala fotoaffär (Tack för hjälpen!), och med deras demo kamera (400D) så finns inte felet.
Vi provade även med en orginalextender och min kamera utan problem.

Lite förhoppning hade jag att felet skulle försvinna med det nya firmware 1.0.5, men icke...

Jesper skrev "gilla läget" och det är nog vad som gäller (tills 40D kommer).

/Mats

Behöver man verkligen använda IS om man ändå ska använda stativ? För problemet uppstår väl bara när du har IS inkopplat eller kanske har jag missförstått det hela?

Warbird skrev:
EOS kameror "under" 1-serien stänger av autofocuseringen om bländaren är mindre än 5.6. Om man som i mitt fall använder ett 100-400L som har 5.6 och kopplar på en 1.4x konverter så vägrar kameran ens att försöka fokusera. För att komma förbi detta så kan man sätta tejp på 3 pinnar på konvertern, vilket gör att kameran inte känner av den finns där. AF fungerar lite långsammare än utan konverter, men ändå fullt ok.

Christer: Ja, det är tyvärr nödvändigt.

Du tejpar pinnarna om du använder Canons original extender. Med Kenko behövs ingen tejpning. Kameran känner inte av den ändå. Men AF kommer givetvis att bli dålig ändå för objektivet släpper in ganska lite ljus.

Du tejpar väl över IS kontakterna så att de inte fungerar ordentligt ?

Lars: Kenko 300 PRO rapporterar på samma vis som Canon's extendrar, så tejpning är nödvändig för att få AF med f/5.6 och X0D-serien

Susanne: Tja, behovet av IS blir ju mindre när man använder stativ, men även med stativ så kan det skaka i blåsten och då är IS bra. Men du har rätt i att problemet bara uppstår när jag använder IS (och har mindre bländare än 5.6.)

Jordi: :) Hoppas ditt knä blir bra snart!

Köp då en Tamrom TC som bara har 8 pinnar för den behövs inte tejpas.
Har din 11 pinnar i kontakten eller ?

IS fungerar inte med ditt objektiv och stativ. Bara med de nyare IS objektiven och super-telena

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar