Annons

ipred, vad kan göras?

Produkter
(logga in för att koppla)
Streaming skall vara helt lagligt, bla aftonbladet brukar ju tips om hur man använder streaming då det blir helt lagligt.

Men nu vill ju Canal+ åtala en privatperson för att han tipsade om url'n till Canal+ sida där man kunde se deras streamade tvlänk, vad han gjort för olagligt då det var Canal+ som streamade ut materialet till alla som hade länken är obegripligt för samtliga inom juridiken utan de som är anlitade av mediamaffian. Dvs om någon frågar dig på stan vart de kan se fotboll på en bar och du säger på O'learys runt hörnet så begår du ett brott du du tipsar om vart man kan se sport på en tv :)
Haha,det är ju klockrent!
 
Hej,
jag är precis hemflyttad till Sverige igen och har missat hela ipred-debatten. Jag har googlat runt en del men fortfarande inte hittat svar på mina frågor.

Hur säkert är det att ladda ner egentligen, om man bara laddar ner några filmer/serier och enstaka låtar i veckan? Är det säkrare att ladda ner från sidor där man måste vara medlem, så som torrentbytes?

Mvh
Det finns tjänster att tillgå som minskar risken, men ner till noll går det inte att komma om Du "tankar".
 
Precis. De kanske har en annan plan...sälja DVD-boxar tex.

Nu är jag inte husägare, men man får ju vara tacksam över att mäklare/husspekulanter inte tänker i samma banor som filmpiraterna.
"-Vi vill köpa ditt hus."
"-Det är inte till salu."
"- Äh vad då då?"
"- Nej, jag vill sälja när jag vill, och till vilket pris jag vill."
"- Okej, men då kommer vi jättemånga och så plockar vi ner ditt hus bit för bit. Då kan ingen komma och säga att någon snott ett hus, varje person har bara lämnat en bit till den som bygger upp huset på nytt. Så det så."
 
Nu är jag inte husägare, men man får ju vara tacksam över att mäklare/husspekulanter inte tänker i samma banor som filmpiraterna.
"-Vi vill köpa ditt hus."
"-Det är inte till salu."
"- Äh vad då då?"
"- Nej, jag vill sälja när jag vill, och till vilket pris jag vill."
"- Okej, men då kommer vi jättemånga och så plockar vi ner ditt hus bit för bit. Då kan ingen komma och säga att någon snott ett hus, varje person har bara lämnat en bit till den som bygger upp huset på nytt. Så det så."

Så var vi där igen med skillnaden mellan fysiska saker och digitala saker och skillnaden mellan att stjäla och kopiera.
 
Nu är jag inte husägare, men man får ju vara tacksam över att mäklare/husspekulanter inte tänker i samma banor som filmpiraterna.
"-Vi vill köpa ditt hus."
"-Det är inte till salu."
"- Äh vad då då?"
"- Nej, jag vill sälja när jag vill, och till vilket pris jag vill."
"- Okej, men då kommer vi jättemånga och så plockar vi ner ditt hus bit för bit. Då kan ingen komma och säga att någon snott ett hus, varje person har bara lämnat en bit till den som bygger upp huset på nytt. Så det så."

Haha, humor!
 
Så var vi där igen med skillnaden mellan fysiska saker och digitala saker och skillnaden mellan att stjäla och kopiera.

Jo då, jag känner mycket väl till skillnaden. Men även om det nu handlar om brott mot immaterialrätten så landar det ändå någonstans i ett fysiskt exemplar. För det är väl ändå inte immaterialrätten du (olovligen) kopierar?
 
jag orkar inte läsa igenom alla inlägg såna hära debatter leder oftast bara runt i cirklar registrera ditt ip på http://www.ipredkoll.se/, visar det sig att dom är ute efter dig bränn datorn och förneka allt.

Är det det som är framtiden? ...att lära sig begå brott utan upptäckt :)

Förstå att det är den intensiva fildelningen som förstör för alla så att vi nu får ett integritetsproblem. Demokratin hotas bara för att många inte vill betala för sin konsumtion. Ekonomin hotas eftersom just det som Sverige är bra på (musik, program, foto) som utsätts.

Det började som en lek...nu är det inte lika skoj längre.
 
Förstå att det är den intensiva fildelningen som förstör för alla så att vi nu får ett integritetsproblem. Demokratin hotas bara för att många inte vill betala för sin konsumtion. Ekonomin hotas eftersom just det som Sverige är bra på (musik, program, foto) som utsätts.

Så det är fildelningens fel att vi har korrumperade politiker...intressant.
Vad mer ska vi beskylla fildelningen för? Brister i skola, vård och omsorg? Taskig kollektivtrafik?

Det måste du väl förstå att om demokratin skulle hotas på grund av folks ovilja att betala för konsumtion finns det större problem i grunden...
 
Hej,
jag är precis hemflyttad till Sverige igen och har missat hela ipred-debatten. Jag har googlat runt en del men fortfarande inte hittat svar på mina frågor.

Hur säkert är det att ladda ner egentligen, om man bara laddar ner några filmer/serier och enstaka låtar i veckan? Är det säkrare att ladda ner från sidor där man måste vara medlem, så som torrentbytes?

Mvh

Vad jag vet så har de ännu inte börjat trakassera enskilda fildelare. Men ett enkelt steg för att känna sig lite tryggare är att välja en internetleveratör som värnar om kundens integritet, så som Bahnhof eller AllTele.
 
Nu är jag inte husägare, men man får ju vara tacksam över att mäklare/husspekulanter inte tänker i samma banor som filmpiraterna.
"-Vi vill köpa ditt hus."
"-Det är inte till salu."
"- Äh vad då då?"
"- Nej, jag vill sälja när jag vill, och till vilket pris jag vill."
"- Okej, men då kommer vi jättemånga och så plockar vi ner ditt hus bit för bit. Då kan ingen komma och säga att någon snott ett hus, varje person har bara lämnat en bit till den som bygger upp huset på nytt. Så det så."

Stora skillnaden är att i husexemplet blir ägaren av med sitt hus. Om jag kopierar en fil blir inte ägaren av med sin kopia. Stöld i husexemplet inte i kopieringsexemplet!!!!!!!!!!
 
När hörde ni någon av dom stora kamera tillverkarna beklaga sig och gråta krokodil tårar över att dom inte säljer så många objektiv, bara för att folk köper 3:e parts objektiv typ sigma,tamron?

Hur mycket av skattepengar delas ut till organisitioner typ film i väst, filminstitutet mm?

Eller kommer volvo o saab kräva att bara deras bilr får säljas?

Isolen, Kijana, om jag slår ner er på gatan eller i erat hem och tar eran kamerautrustning SÅ är det stöld, om jag där i mot sparar ner era publicerade bilder, utan att använda dom kommersiellt, är det stöld då?

Jag som kund är marknaden, om inte filmbolagen vill sälja en vara till mig får jag gå nån annanstans. om det innebär fildelning så fine.
 
Så det är fildelningens fel att vi har korrumperade politiker...intressant.
Vad mer ska vi beskylla fildelningen för? Brister i skola, vård och omsorg? Taskig kollektivtrafik?

Det måste du väl förstå att om demokratin skulle hotas på grund av folks ovilja att betala för konsumtion finns det större problem i grunden...

Intressant att du tar upp det.

Om Sveriges inkomster (export, skatt) minskar pga utbredd fildelning kommer förstås vård, skola, omsorg, kollektivtrafik så småningom att drabbas.

Enkel ekvation: mindre pengar -> mindre service.

Precis som om alla skulle få för sig att planka i tunnelbanan. Vad skulle då hända med tex turtätheten?

Problemet är att det är så lätt att ladda ner olagligt att så många vant sig vid det och en del tom tycker det är en rättighet.

Det har det aldrig varit. Det är precis lika olagligt som stöld.

Om en del inte vill betala för konsumtion får de väl låta bli att konsumera. Så har det alltid varit, inget nytt med det. Vad är det större problemet du pratar om?
 
Tänk ändå om jag, som rörläggare, skulle få betalt varje gång någon använder en toa, tvättställ, varmt o kallt vatten eller värme jag gjort en "installation" av.
Försök kopiera det, pirater;-)
 
Problemet är att det är så lätt att ladda ner olagligt att så många vant sig vid det och en del tom tycker det är en rättighet.

Det har det aldrig varit. Det är precis lika olagligt som stöld

Nu far du med osanning. Nedladdning av upphovsrättsskyddat material var lagligt till för några år sedan, oavsett förlagans laglighet. Uppladdning har alltid varit olagligt däremot, såvida man inte haft upphovsmannens tillstånd förstås.

Det är fortfarande lagligt att ladda ned upphovsrättskyddat material om förlagan är lagligen framställd. Jag får tanka ned varenda bild på Fotosidan om jag vill, till exempel. Däremot få jag inte stoppa in rubbet i en zipfil och tanka upp det någonstans, om inte alla som lagt upp bilder på Fotosidan samtycker förstås. Mindre troligt, men ändå.
 
Om Sveriges inkomster (export, skatt) minskar pga utbredd fildelning kommer förstås vård, skola, omsorg, kollektivtrafik så småningom att drabbas.

Nu är ju omsättningen för de produkter som överhuvudtaget kan fildelas en piss i havet jämfört med tillverkningsindustrin och dylika exporterande industrier (och en än mindre skvätt om man tar hänsyn till vad som faktiskt skulle sålts - en nedladdning är ju som bekant inte lika med en utebliven försäljning).

Det som förundrar mig är att största delen av underhållningsindustrin inte verkar inse att gamla affärsmodeller med fysisk media inte är lika eftertraktat längre.
Vore jag skivbolagsdirektör skulle jag satsa stort på att utveckla möjligheter att tjäna pengar på moderna sätt.
Spotify är i princip det enda som hänt på den fronten under dom senaste tio åren. Det är tillgänglighet folket vill ha. Möjligheten att kunna förkovra sig i vilken (digital) underhållning som helst, när som helst, var som helst.
Tyvärr styrs världen av pengar och företagsintressen värderas högre än folkets bästa, så det lär väl dröja innan folket är nöjt.
 
Jag betalar för att fildela, kostar mig 80kr i månaden för att hålla mig ratiofri.

De pengarna och mer därtill skulle något mediaföretag få om de kunde tillhandahålla samma tjänst.

Fildelare vill ha allt gratis, fnys...
 
...
Det som förundrar mig är att största delen av underhållningsindustrin inte verkar inse att gamla affärsmodeller med fysisk media inte är lika eftertraktat längre.
Vore jag skivbolagsdirektör skulle jag satsa stort på att utveckla möjligheter att tjäna pengar på moderna sätt.
Spotify är i princip det enda som hänt på den fronten under dom senaste tio åren. Det är tillgänglighet folket vill ha. Möjligheten att kunna förkovra sig i vilken (digital) underhållning som helst, när som helst, var som helst.
Tyvärr styrs världen av pengar och företagsintressen värderas högre än folkets bästa, så det lär väl dröja innan folket är nöjt.

De jobbar självklart på det men de är stora och tröga som alla vet. Det krävs nystartare som ditt exempel Spotify för några snabba ändringar.

"Folket" ... ehum ...

Majoriteten är ju EMOT olaglig fildelning och FÖR att upphovrättsinnehavarna och de som tillhandahåller deras alster ska få betalt.

Vi har demokratiskt valt den riksdag vi har och med det statsskick vi har fått de lagar som gäller.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.