Joakim88
Avslutat medlemskap
Svar till #54
Jag fotar både spegellöst och med DSLR och jag tror det är en vanesak vad man gillar. Jag kom från DSLR och det tog ett bra tag att vänja sig.
Båda systemen har fördelar och nackdelar och mycket beror på hur och vad man fotar.
Jag fotar alltid manuellt och mest porträtt (ofta med blixt) och landskap och mina kommentarer bör ses med det perspektivet.
Jag tycker helt klart att man ser bättre i en DSLR. När det är mörkt vänjer sig ögonen vid det så jag tycker inte det är något större problem.
Många gillar WYSIWYG (man ser vad man får) hos spegelfria och det stämmer till viss del, men jag använder ändå alltid någon sorts ljusmätning för ofta ser bra ut i sökaren men bilden blir ändå inte optimalt exponerad. Det går helt enkelt inte att lita på sökarbilden till 100%.
En klar fördel med de spegelfria kameror jag använder är att man kan se histogrammet i sökaren. Hos DSLR får man lita på ljusmätaren. En annan fördel är att det går att titta på bilder i sökaren och kolla skärpa osv. Mycket bra en solig dag när man inte ser bra på kamerans skärm.
När man använder blixt finns det lite eller ingen fördel med spegelfria kameror. I studio blir det oftast svart i sökaren och då måste man stänga av WYSIWYG funktionen i menyerna.
Om man fotar t.ex. fåglar i flykt (vilket jag sällan gör) så verkar spegelfria sökare ha svårt att hänga med.
Tack för detta Jonas, uppskattas