Billig för tillverkarna kanske, men dålig för mig som kund (iaf. jag personligen som tycker att SLT varken ersätter DSLR eller renodlade spegellösa, ens i sina bästa stunder).
Hjälper inte om det är billigt att tillverka kameror med SLT, om "ingen" (dvs. allt för få på marknaden) vill använda tekniken, och därmed inte heller köpa de kamerorna.
Men om du kan få en AF utan två strålgångar och dedikerad AF-sensor och genom det slippa risk för AF-fokusproblem för att AF-sensorn och huvudsensorn inte är i synk, hela bildytan täckt av AF-sensorer även i huvudsökaren och inte som nu sensorer bara i mitten av sökaren, möjlighet till helt tyst bildtagning, möjlighet att inte begränsas av spegelmekanismen för seriebildtagningsfrekvensen, slippa fladdrande störande spegelrörelser i huvudsökaren. På toppen av det får man möjlighet till följande AF även i video mode. Om man kan köra riktigt snabb även i video så kommer man kunna komma till rätta med "Rolling shutter"-problemet i bästa fall. All mätning kan göras kontinuerligt och inte bara mellan spegelns flaxande. Man kan få Eye Focus mot huvudsensorn också och inte bara via AF-sensorn som i Nikons fall.
Det är ju faktiskt allt det man avstår ifrån. Hybridsökare kan du också få om nu folk vill ha kvar det optiska men då måste man ha en fast spegel kvar åtminstone.
Borde det inte varit några bra skäl även för Canon att fundera över priset man faktiskt betalar för att hålla kvar vid den gamla tekniken? Allt det jag räknat upp ovan och kanske mer, vad vet jag, kan man inte utveckla eller implementera för att spegeln sitter i vägen och då är det kanske inte så underligt om man tycker att det är svårt att hitta på saker som gör att marknaden väljer en för att man har en teknisk "edge".
Sagde VD säger ju i intevjun:
"Mitarai says it’s crucial that Canon becomes better at reading “the trends of an era.”
To read the trends of an era. Innovation is steadily advancing, and it has become difficult to put out products that are ahead of the competition, even if by just a little. This is now an era when latecomer manufacturers stand to gain. Compared with the past, even I feel mounting tensions."
Även om Canon säger sig kika på andra marknader vid sidan av kamerorna så gäller väl detta för kamerorna också. Man har ju medvetet avstått från att ge sina användare vissa funktioner för att man valt att hålla fast vid DSLR-konstruktionen. "This is now an era when latecomer manufacturers stand to gain. Compared with the past, even I feel mounting tensions"
Han frågar sig dock inte varför det blivit så.