Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Intervju med Canons VD om utvecklingen

Produkter
(logga in för att koppla)
Dual Pixel är verkligen en framåtsyftande teknik men hittills har ju inte Canon kunna skörda frukterna fullt ut av den eftersom det krävs spegellös teknik för det. Bara för att slippa kommentarer om att Canon visst använder den i sina spegellösa systemkameror så är dessa idag inget alternativ till företagets tjockkameror. De alternativen bör väl möjligen lanseras i år. Idag kan de ju bara dra full nytta av den i Live View. Den optiska huvudsökaren och spegeltekniken är en huvudbegränsning idag.

Det är ju likadant med Nikon som ju inte fullt ut kan dra nytta av de fokuspunkter de nu har möjlighet att använda på huvudsensorn i D850. Även det lär ju bara funka i Live View, vilket dock är bättre än ingenting alls. Problemet är detsamma.

Det hade varit grymt intressant att kombinera en typ av AF-teknik (som tex. denna Canons Dualpixel) på en DSLR med en kombinerad OVF/EVF-sökare (som tex. hos Fujifilms spegellösa).

Här pratas bara kameror. Canon har ju stått för en större del av innovationer inom optiken:
Först med elektronisk bländare
(Inte först med AF i objektiven - detta fanns innan i de första AF objektiven som t ex de till F3AF)
Först med fluoritglas CaFl2
Först med Fresnellglas
Först med BBR material för att minska CA
Enda som haft f/1,0 AF objektiv. Ensamma om nativa obkektiv med AF med f/1,2
Först med bildstab i objektiven

Då man talar om innovation inom fotobranschen bör man nog inte enbart prata kamerahus.

Exakt. Kan bara instämma 100%.

Optiken/objektiven tycker jag personligen är den absolut viktigaste särskiljande faktorn hos en kamerafattnings ekosystem, och där skulle jag nog personligen anse att Canon EF levererar mest och bäst av precis alla.

Både ur en för Canon kreativ och mycket lyckad innovationssynvinkel, som riktigt påpekat enligt dig i ovan inlägg, men även ur en praktisk synvinkel vad man som slutkonsument verkligen får till godo av dessa innovationer i form av hög(st) kvalitet/pris jämfört med alla andra ekosystem på marknaden.

Jag har ännu inte tittat i en elektronisk sökare i en kamera som gjort mig lika glad som den optiska sökaren på kameran jag använder större delen av tiden idag.

Jag har ännu inte tittat i en elektronisk sökare i en kamera som gjort mig lika glad som den optiska sökaren på kameran jag använder större delen av tiden idag.

Ja och Nej (tycker jag).

När ljusförhållanden är riktigt bra, och man skall fota snabbt rörliga föremål (action, sport, djur, etc) så håller jag med om att OVF är överlägset. Både absolut verkligen noll fördröjning/lagg, och en fantastisk upplösning på bilden som inte ens dagens bästa och dyraste EVF-kamerahus fortfarande kan komma i närheten av.

För alla andra förhållanden (som jag skulle säga, för mig, är kanske 75-80% av fallen) så tycker jag personligen att fördelen (för mig) med EVF överväger då jag kan se information och all status (inte bara viss begränsad information som i mina DSLR:er), och även slutresultat direkt i sökaren utan att flytta bort ögat.

I sämre ljusförhållanden som natt, etc. (upp till en viss gräns) så är även EVF oftast en fördel där OVF:er kan bli för mörka (lite beroende på om FF/småbild, och hur ljusstark optik man har framför).

Så för mig personligen Ja i ca. 20-25% av fallen, och Nej i ca. 75-80% av fallen. :)

Kan man inte tolka detta som att han faktiskt säger att man är akterseglade tekniskt? Det jag undrar över vad han tänkte sig vinna med ett sånt uttalande? Vill han att all världens smartskallar ska ansöka i Silicon Valley ska lämna sina jobb och börja på Canon istället? Avsikten känns ju lite oklar. Det uppenbara resultatet verkar mest vara att han lyckats reta upp Canon-användarna indirekt men det är inte honom folk ifrågasätter utan Jonas TS. Minst sagt märkliga effekter.

Vem säger vad åt vem och med vilket syfte?

Varför inte diskutera den frågan istället?

Det är förstås intressant att diskutera sakfrågan.

Jag kan inte se att man kan bli uppretad som Canon-ägare av det som deras VD säger. Tvärtom, det är väl upplyftande att VD erkänner att det finns brister och har en plan för att åtgärda dem.

Problemet uppstår när TS formulerar den rubrik han valt och förser den med ett utropstecken- Fokus hamnar på "erkännande" och "ligger efter i utvecklingen". Därtill kommer spekulationer om om försäljning av bolaget. Det kan förstås provocera.

Lägger man därtill den historik av trådar som TS har skapat under åren där han gång på gång förutspår Canons undergång så är det inte konstigt att reaktionen blir vad den blir.

Det hade ju varit en helt annan sak om rubriken varit "Intressant uttalande från Canons VD" och TS sedan hade länkat till artikeln och fyllt på med sina egna väl underbyggda åsikter i frågan. Då hade det ju varit en vettig tråd som kunnat leda någonstans.

Det som TS bidragit mer är en fråga "Kommer Canon återhämta sig eller kommer de säljas?" och så får vi veta att han inte har varit sugen på någon Canon modell sedan 5D II. Knappast konstruktiv debatt-teknik på ett forum som är tänkt för att diskutera Canons utrustning.

Jag menade bara att Canons FF-kameror är en egen nische och där har det inte skett någon transition än från DSLR till spegellöst. Det borde vi väl kunna vara ense om i alla fall? För de som använder dessa kameror är nog inte M5 ett fullgott substitut än. Så jag tror inte den kundgruppen håller med dig.

Det är väl rätt få som använder småbildskameror? För alla andra finns det en spegelfri halvformats Canonkamera med EVF och Dual PIxel att köpa för den som vill.

Någon transition till spegelfritt i småbildssegmentet tror jag inte vi kan vänta oss av Canon den närmaste framtiden. Jag tror att det kanske kan komma någon spegelfri småbildskamera som komplement, men i så fall en ganska enkel (fast dyr) modell.

Det är väl rätt få som använder småbildskameror?

Det stämmer nog.

Har ingen färsk statistik på rak arm, men sist jag såg någon så har jag för mig att det endast var en 1/5 - 1/10 av systemkameraförsäljningen som var FF/småbild (och ännu lika mycket färre MF).

Den absoluta majoriteten av marknaden för systemkameror är nog APS-C och m43.

För de allra flesta, så räcker nog APS-C och m43 till väldigt väl (däremot på just DSLR så gillar jag av flera orsaker, personligen, normalt FF/småbild bättre). Speciellt på spegellöst så är det troligen en väldigt trevlig kompromiss och kombination för många/de flesta (och även mig själv personligen).

Sedan är det givetvis jättebra att det finns spegellöst FF, och även MF, som alternativ för de få som behöver och verkligen utnyttjar detta till max.

Det hade varit grymt intressant att kombinera en typ av AF-teknik (som tex. denna Canons Dualpixel) på en DSLR med en kombinerad OVF/EVF-sökare (som tex. hos Fujifilms spegellösa).

Vet du vad, jag undrar verkligen över varför man inte försökt släppa upp en försöksballong åtminstone tidigare. De hade ju kunnat börja med en fast halvgenomskinlig spegel ungefär som Sonys SLT-teknik man har i den rätt lyckade A99 II istället för den rörliga som de har nu. I den har man ju både AF-sensorer på huvudsensorn och en dedikerad AF-sensor a la DSLR.

Då hade de kunnat ha en hybridsökare om de ville det och de skulle kunna köra så fort som slutartekniken kunnat och åtminstone Nikon har ju en elektronisk slutare nu de med. Det hade löst videoproblemen också som man har nu till följd av spegeln. Redan idag har man ju halvgenomskinlig teknik i den tunnel man skapar genom att den nuvarande spegeln som ju släpper igenom ljus till AF-sensorn. Känns som om man onödigt hårdnackat hållit fast vid det gamla och det har gjort att man missat en del möjligheter man annars skulle ha haft.

Då hade de kunnat ha en hybridsökare om de ville det och de skulle kunna köra så fort som slutartekniken kunnat och åtminstone Nikon har ju en elektronisk slutare nu de med.

Canon var en av de första (kanske t.o.m. den första?) med elektronisk förstaridå för drygt tio år sedan.

Du får nog kolla upp vilket slags teknik Canon använder lite bättre. :)

Det är väl rätt få som använder småbildskameror? För alla andra finns det en spegelfri halvformats Canonkamera med EVF och Dual PIxel att köpa för den som vill.

Någon transition till spegelfritt i småbildssegmentet tror jag inte vi kan vänta oss av Canon den närmaste framtiden. Jag tror att det kanske kan komma någon spegelfri småbildskamera som komplement, men i så fall en ganska enkel (fast dyr) modell.

Men även du vet ju att det främst varit FF-segmentet som man satsat på de senaste åren. Inte heller du tycker väl på allvar att en M5 är en fullvärdig ersättning för de som kör Canons entusiast och proffsmodeller.

Jag är faktiskt en stor fan av en del av Canons små spegellösa som jag tycker man gjort ett underbart detaljarbete med. Jag kollar på den varje gång jag råkar vara på Scandinavian. Jag jobbade på verkstäder som ung och älskar lettrade saker sen den tiden och ännu bättre är det om de är svartanlöpta:).

Om jag inte missminner mig så skrev du i en annan tråd om att du trodde Canon hade en längre framförhållning när det gällde den tekniska utvecklingen än andra och jag vet inte vad du hade för belägg för det Per. Du har säkert säker källa att dela med dig av. Men tänk om det bara varit så i Dual Pixels öde att Canon fortsatt prioritera den befintliga DSLR-tekniken tills man inte kommer längre med den eller att de ser att de tappar mot konkurrensen exv. tekniken i Sonys A9-generation och ev. andra tillverkare.

En del pekar ju också på att Canon är lönsamt och det är säkert så och de flesta vet säkert också att det kan vara verkligt frestande att dra ner på dyra utgifter som R&D om man på kort sikt vill bli verkligt lönsam. R&D är dyrt och ger inte säkert avkastning på sikt. Faran med en sådan ansats är ju som alla vet att dagens R&D-investeringar är förutsättningen för framtida vinster. Vet vi överhuvudtaget hur det står till med Canons R&D? Någon här som har bättre koll än VD:n i Petapixel-intervjun?

Det är många teknikföretag som haft större marknadsandelar än Canon som är borta idag. Gemensamt för de jag tänker på först såsom Novell (nätverks OS), Lotus (kalkylark och integrerade program), WordPerfect (ordbehandlare) och Ashton Tate (PC-databaser) var att var och en av dessa hade mellan 50-60% av sina respektive marknader för MS-DOS i 1989/90. Jag var själv på ett seminarium där dessa gemensamt sade sig tro på IBM OS/2 som framtidens operativsystem. De gjorde OS/2-versioner av sina storsäljare utom Ashton Tate som aldrig kom till skott utan fortsatte med MS-DOS tills de blev helt irrelevanta. Efter några år var alla borta eller uppköpta som Lotus som köptes av just IBM innan deras produkter så sakta tynade bort från marknaden. Ingen av dessa trodde att det då relativt usla Windows skulle höra framtiden till. Nokia (telefoner och telesystem) försvann i princip det med efter ett liknande olyckligt vägval eller snarare brist på sådant.

Jag vet inte varför Canon VD:n går ut och säger det han säger men man tar ju alltid en risk med den typen av utlåtanden för förväntningar kan få oanade effekter på exv. börskurserna oavsett om det finns substans i uttalandet eller inte. Men det är svårt att inte tolka det som att han tycker att de inte är upp till par när det gäller deras R&D. Vill man vara snäll kan man kanske vara positiv och tycka att man åtminstone har rätt attityd och att man säkert kommer vässa sig nu.

För mig är det som sagt konstigt att man inte ens vågat SLT-liknande lösningar. Då hade de ju kunnat ha kvar kakan och äta upp den. De hade inte behövt ändra ett dugg i sina AF-system om de inte velat. Bara att tuta och köra - minimal R&D. Det kan väl knappast heller vara Sony som äger den gamla tekniken med fast spegel eller hur?

Men även du vet ju att det främst varit FF-segmentet som man satsat på de senaste åren. Inte heller du tycker väl på allvar att en M5 är en fullvärdig ersättning för de som kör Canons entusiast och proffsmodeller.
Nu börjar den här tråden bli en "Vad-Canon-borde-göra-och-om-de-inte-gör-som-jag-vill-så-är-de-dumma"-tråd, men låt gå. Jag kan väl springa med ett tag.

Nu blev det plötsligt spegelfria ersättare till proffsmodellerna som Canon borde presentera. Så lät det inte från början, men det var säkert bara en lapsus.

Nej, självklart är inte en spegelfri halvformatskamera en ersättare till Canons toppmodell EOS-1Dx II. Det gäller oavsett vilket märke den spegelfria halvformatskameran har.

Däremot är en spegelfri halvformatskamera av märket Canon ett intressant alternativ till samma märkes spegelreflexkameror av halvformatstyp. Åtminstone till en del av de senare. Det finns ju rätt stor spännvidd i Canons halvformatsutbud.

Men tänk om det bara varit så i Dual Pixels öde att Canon fortsatt prioritera den befintliga DSLR-tekniken tills man inte kommer längre med den eller att de ser att de tappar mot konkurrensen exv. tekniken i Sonys A9-generation och ev. andra tillverkare.
Det tycker jag låter som en plausibel teori. Canon är numera ett bolag som prioriterar att tjäna pengar på sin kameraverksamhet. Iofs så har det väl alltid varit så, men man kan notera att det kommer ny teknik (ibland av genombrottskaraktär) från Canon med ganska långa mellanrum. Bytet till helt elektrisk objektivfattning och autofokus var ett sådant tillfälle. Bytet till CMOS var ett annat, och införandet av Dual Pixel ett tredje. Mitt intryck av Canons strategi är att inte släppa ut ny teknik på marknaden förrän det verkligen behövs för att tjäna pengar.

Jämförelser med datormarknaden är i bästa fall dubiösa och SLT är väl knappast framtiden?

Och som jag skrev i en kommentar till Jonas: du behöver nog inte oroa dig för Canons framtid. :)

Vet vi överhuvudtaget hur det står till med Canons R&D? Någon här som har bättre koll än VD:n i Petapixel-intervjun?

???

Varför skulle någon av oss på Fs forum ha bättre insikt i ett företags affärer och dess R&D än dess VD, inklusive Canon?

Jag förstår inte alls hur du tänker här.

Tycker Canon verkar ha en VD med en mycket sund och ödmjuk inställning till sig själv och sitt företag.

Är nog på lång sikt snarare en större risk och potentiellt mycket mer ohälsosamt för ett företag med chefer som är allt för arroganta och självsäkra.

Canon var en av de första (kanske t.o.m. den första?) med elektronisk förstaridå för drygt tio år sedan.

Du får nog kolla upp vilket slags teknik Canon använder lite bättre. :)

Bra då behöver de inte ens fixa det. Ännu mindre att vänta på. Jag skriver inget medvetet som jag inte vet något om. Det är så länge sedan jag läste Canon kom med något nytt så jag hade inte koll på det men Nikon vet jag har elektronisk slutare i exv. D850.

Vi kanske ska hålla oss till frågan istället för att hänga upp oss som en slutare vare sig den är helt eller delvis elektronisk och utan rörliga delar.

Det är ju som sagt heller inte slutarna som är problemet i DSLR-konstruktionen utan den elektromekaniska spegelmekanismen. Både därför att den, låter, vibrerar i onödan och dessutom stör sökarbilden men även därför att det kommer vara den som ytterst kommer sätta den slutliga gränsen för hur snabbt man kan köra med den lösning man har idag. Hade detta inte upplevts som problem skulle väl det heller inte finnas något som "Mirror Lock Up".

Varför skulle någon av oss på Fs forum ha bättre insikt i ett företags affärer än dess VD, inklusive Canon?
Är det någon som har en länk till källan? Dvs intervjun av Canons VD på originalspråk. NIkkeis artikel är på engelska, men jag ställer mig tveksam till att intervjun gjordes på engelska och en översättning riskerar att införa osäkerheter.

F.ö. så sysslar Canon med en del annat än kameror så det är väl tänkbart att Mitarai inte bara syftar på kamerateknik när han säger om Canon att "we lag behind other companies".

Och som jag skrev i en kommentar till Jonas: du behöver nog inte oroa dig för Canons framtid. :)

Det är nästan lite rörande när Sonyfans känner en sådan omtanke och oro för både Nikons och Canons (och i vissa förekommande fall även Fujifilms) ekonomi och framtid.

Är det någon som har en länk till källan? Dvs intervjun av Canons VD på originalspråk. NIkkeis artikel är på engelska, men jag ställer mig tveksam till att intervjun gjordes på engelska och en översättning riskerar att införa osäkerheter.

F.ö. så sysslar Canon med en del annat än kameror så det är väl tänkbart att Mitarai inte bara syftar på kamerateknik när han säger om Canon att "we lag behind other companies".

Exakt.

Företag som Canon, Nikon, Sony, Fujifilm, Panasonic och Olympus har alla en stor företagsverksamhet som inkluderar mycket mer än enbart deras kameradivisioner.

???

Varför skulle någon av oss på Fs forum ha bättre insikt i ett företags affärer och dess R&D än dess VD, inklusive Canon?

Jag förstår inte alls hur du tänker här.

Tycker Canon verkar ha en VD med en mycket sund och ödmjuk inställning till sig själv och sitt företag.

Är nog på lång sikt snarare en större risk och potentiellt mycket mer ohälsosamt för ett företag med chefer som är allt för arroganta och självsäkra.

Ja tänk att det var precis så jag tänkte också. Jag ställde väl frågan eftersom en del avfärdade Jonas inspel rakt av bara för att det var just han som gjorde det. Jag tolkade det som ett visst uttryck för att de som gjorde det visste bättre. Men det kanske var fel. Om fler hade läst artikeln från början så hade kanske inte tråden halkat så snett som den gjorde redan från början.

Men jag har väl mött samma reaktion förut i en diskussion där en del inte var särskilt intresserade av vad exv. en Zeiss-representant sade om sitt samarbete med andra tillverkare eftersom en del i det forum jag refererar till visste bättre. Svårt att få annan källa till det också.

Är det inte bättre att vi utgår från vad företagens representanter säger och håller oss till det tills deras utsagor vederlagts med annan info om sådan finns och är tillförlitlig?

Det är ju som sagt heller inte slutarna som är problemet i DSLR-konstruktionen utan den elektromekaniska spegelmekanismen. Både därför att den, låter, vibrerar i onödan och dessutom stör sökarbilden men även därför att det kommer vara den som ytterst kommer sätta den slutliga gränsen för hur snabbt man kan köra med den lösning man har idag. Hade detta inte upplevts som problem skulle väl det heller inte finnas något som "Mirror Lock Up".

Så är det förvisso, men Canons överlevnad hänger knappast på att de snarast övergår till spegelfritt helt och fullständigt. De har ju ett utbud av spegelfria kameror (halvformatskameror precis som Fujifilms spegelfria kameror) och det finns väl ingen anledning att upphöra med spegelreflexkameror så länge man tjänar pengar på dessa?

Ämnet för den här tråden är dock att Canons VD "erkänner att de ligger efter i utveckling". Frågan är väl på vilka områden han tycker att Canon ligger efter. Är det ens på kamerateknik?

Hur många av er som spekulerar har läst intervjun?

Där framgår det ju tydligt att Canon nu gör en satsning på medicinteknik och industriautomation för att verksamheten inom dessa branscher ska växa. Detta innebär inte att kameradelen backar, men att dess andel av Canon totala omsättning kommer att minska.

"Future purchases will supplement the health care, security camera and industrial equipment segments, with no bias toward either hardware or software.

We will set aside 300 billion yen to 400 billion yen for this purpose through 2020."

Självklart kommer det att komma en och annan ny finess även på kamerafronten, men det är troligen inte alls det som Mr. Mitarai pratar om...
Som Canon-användare kan jag tycka att Canon många gånger ligger efter med diverse finesser, men så länge som prylarna säljer så är det ju inget problem för företaget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar