Det är väl rätt få som använder småbildskameror? För alla andra finns det en spegelfri halvformats Canonkamera med EVF och Dual PIxel att köpa för den som vill.
Någon transition till spegelfritt i småbildssegmentet tror jag inte vi kan vänta oss av Canon den närmaste framtiden. Jag tror att det kanske kan komma någon spegelfri småbildskamera som komplement, men i så fall en ganska enkel (fast dyr) modell.
Men även du vet ju att det främst varit FF-segmentet som man satsat på de senaste åren. Inte heller du tycker väl på allvar att en M5 är en fullvärdig ersättning för de som kör Canons entusiast och proffsmodeller.
Jag är faktiskt en stor fan av en del av Canons små spegellösa som jag tycker man gjort ett underbart detaljarbete med. Jag kollar på den varje gång jag råkar vara på Scandinavian. Jag jobbade på verkstäder som ung och älskar lettrade saker sen den tiden och ännu bättre är det om de är svartanlöpta
.
Om jag inte missminner mig så skrev du i en annan tråd om att du trodde Canon hade en längre framförhållning när det gällde den tekniska utvecklingen än andra och jag vet inte vad du hade för belägg för det Per. Du har säkert säker källa att dela med dig av. Men tänk om det bara varit så i Dual Pixels öde att Canon fortsatt prioritera den befintliga DSLR-tekniken tills man inte kommer längre med den eller att de ser att de tappar mot konkurrensen exv. tekniken i Sonys A9-generation och ev. andra tillverkare.
En del pekar ju också på att Canon är lönsamt och det är säkert så och de flesta vet säkert också att det kan vara verkligt frestande att dra ner på dyra utgifter som R&D om man på kort sikt vill bli verkligt lönsam. R&D är dyrt och ger inte säkert avkastning på sikt. Faran med en sådan ansats är ju som alla vet att dagens R&D-investeringar är förutsättningen för framtida vinster. Vet vi överhuvudtaget hur det står till med Canons R&D? Någon här som har bättre koll än VD:n i Petapixel-intervjun?
Det är många teknikföretag som haft större marknadsandelar än Canon som är borta idag. Gemensamt för de jag tänker på först såsom Novell (nätverks OS), Lotus (kalkylark och integrerade program), WordPerfect (ordbehandlare) och Ashton Tate (PC-databaser) var att var och en av dessa hade mellan 50-60% av sina respektive marknader för MS-DOS i 1989/90. Jag var själv på ett seminarium där dessa gemensamt sade sig tro på IBM OS/2 som framtidens operativsystem. De gjorde OS/2-versioner av sina storsäljare utom Ashton Tate som aldrig kom till skott utan fortsatte med MS-DOS tills de blev helt irrelevanta. Efter några år var alla borta eller uppköpta som Lotus som köptes av just IBM innan deras produkter så sakta tynade bort från marknaden. Ingen av dessa trodde att det då relativt usla Windows skulle höra framtiden till. Nokia (telefoner och telesystem) försvann i princip det med efter ett liknande olyckligt vägval eller snarare brist på sådant.
Jag vet inte varför Canon VD:n går ut och säger det han säger men man tar ju alltid en risk med den typen av utlåtanden för förväntningar kan få oanade effekter på exv. börskurserna oavsett om det finns substans i uttalandet eller inte. Men det är svårt att inte tolka det som att han tycker att de inte är upp till par när det gäller deras R&D. Vill man vara snäll kan man kanske vara positiv och tycka att man åtminstone har rätt attityd och att man säkert kommer vässa sig nu.
För mig är det som sagt konstigt att man inte ens vågat SLT-liknande lösningar. Då hade de ju kunnat ha kvar kakan och äta upp den. De hade inte behövt ändra ett dugg i sina AF-system om de inte velat. Bara att tuta och köra - minimal R&D. Det kan väl knappast heller vara Sony som äger den gamla tekniken med fast spegel eller hur?