ANNONS
Annons

Intervju med Canons VD om utvecklingen

Produkter
(logga in för att koppla)
Du glömde petapixel som också verkar tolka det så. Vet inte exakt hur stor denna sida är men dpreview hänvisar ofta till den som källa.

Menar du den här artikeln?

I den säger Mitarai, enligt Petapixel, att han vill se tillväxt utanför kameramarknaden och "wants new non-camera businesses to generate 30% of sales while cameras generate 30% and office equipment contribute 40%". Det är väl knappast samma sak som att han enbart talar om Canons kameraavdelning?
 
Du glömde petapixel som också verkar tolka det så. Vet inte exakt hur stor denna sida är men dpreview hänvisar ofta till den som källa.

Är det möjligen samma "faktakällor" som felöversatte och feltolkade att Sony bortprioriterade icke-Sonykunder för sina sensorer? Varför inte gå till Aftonbladet för nästa faktainhämtning, Jonas?

Sedan är det endast ett sammanträffande att du bara "råkar" posta enbart de clickbaitartikar som passar din anti-canon-agenda?

Säkert en slump och lite otur där. 😉
 
Är det möjligen samma "faktakällor" som felöversatte och feltolkade att Sony bortprioriterade icke-Sonykunder för sina sensorer? Varför inte gå till Aftonbladet för nästa faktainhämtning, Jonas?

Sedan är det endast ett sammanträffande att du bara "råkar" posta enbart de clickbaitartikar som passar din anti-canon-agenda?

Säkert en slump och lite otur där. 😉

Vår stora utmaning framgent kommer bli att bemöta "alternativa sanningar", eller fake news som man säger. Var glad att Jonaz18 skriver om Canon :0)
 
"We’re Lagging in Innovation"

Så lyder den rubrik Petapixel satt på sin text. Ingenstans i den intervju man hänvisar till säger Canons VD Fujio Mitarai så. Det är alltså fabricerat av Petapixel.
 
Senast ändrad:
Ju mer man läser och värderar intervjun desto knepigare blir det att dra några slutsatser för oss fotografer.

En möjlig tolkning är att VD anser att kameror inte alls ingår i "cutting-edge technolology". Det innebär då att hans "erkännande" inte har något som helst med kameror att göra. Vidare skulle det också kunna tolkas som att framtida satsningar på utvecklingsarbete inte direkt kommer att inriktas på kameror för fotografer utan kommer att ske på andra områden.

Det låter ju faktiskt ganska vettigt. Om jag vore ansvarig för Canons utveckling - skulle jag då se systemkameror som framtidens produkt? Eller skulle jag se det som en mogen produkt med en krympande marknad? Var lönar det sig mest att satsa?

De som tror att uttalandet helt handlar om Canons kameror tror jag i alla fall har kraftigt misstolkat intervjun.
 
Så du är fortfarande inne på SLT-spåret för Canon (och Nikon)?

Det tror jag personligen är en både teknisk och marknadsmässig återvändsgränd.

En DSLR med hybridsökare hade däremot varit intressant att se om det gick att ta fram, och speciellt då i kombination med ny teknik som Canons Dualpixel AF (då är det inte längre begränsat till enbart LV, utan kan även användas i sökaren).

Martain, det verkar som om du har lite svårt att följa med i en diskussion som rör hypotetiska resonemang om möjliga tekniska vägval. Jag tycker inte att Canon eller Nikon skulle valt SLT utan pekar bara på att det är och varit en tekniskt möjlighet.

Canon och Nikon har säkert vänt på fler stenar under åren med DSLR-tekniken - även SLT-spåret. Alla måste förändras över tid och de flesta förstår att spegelöst är det som löser de låsningar DSLR-tekniken har cementerat och att det kräver rätt stora förändringar, SLT var den genväg Sony valde för det gamla A-mount när man förmodligen redan bestämt sig för E-mount. SLT-tekniken löser samma problem utan att behöva byta fattning och det är det snygga med den lösningen om man vill ge en spegeldesign bättre förutsättningar för exv. ny AF-teknik och video än man får med traditionell DSLR..
 
Martain, det verkar som om du har lite svårt att följa med i en diskussion som rör hypotetiska resonemang om möjliga tekniska vägval. Jag tycker inte att Canon eller Nikon skulle valt SLT utan pekar bara på att det är och varit en tekniskt möjlighet.

Hypotetiskt sätt så kan... Volvo eller IKEA släppa en digital systemkamera. Det skulle kunna hända. Hypotetiskt. Det kan vara en möjlighet.

Hypotetiskt så kan Sony lägga ner alla digitalkameror och återgå till endast filmbaserade. Det skulle kunna vara ett möjligt tekniskt vägval. Vill bara peka på den möjligheten.

Canon och Nikon har säkert vänt på fler stenar under åren med DSLR-tekniken - även SLT-spåret. Alla måste förändras över tid och de flesta förstår att spegelöst är det som löser de låsningar DSLR-tekniken har cementerat och att det kräver rätt stora förändringar, SLT var den genväg Sony valde för det gamla A-mount när man förmodligen redan bestämt sig för E-mount. SLT-tekniken löser samma problem utan att behöva byta fattning och det är det snygga med den lösningen om man vill ge en spegeldesign bättre förutsättningar för exv. ny AF-teknik och video än man får med traditionell DSLR..

Jag talar inte om hypotetiska möjligheter. Läs igen.

Jag pratar om vad jag tror är sannolika scenarior (vilket du också gjorde tidigare i tråden, innan du backade, och ändrade dig till att bara vara "hypoteser", och ganska osannolika sådana).

Jag talar om att det i verkligheten är högst otroligt att att någon annan än Sony kommer hoppa på SLT, och att det snarare tvärt om, är troligt att Sony (som enda tillverkare) kommer lägga ner SLT inom ett par år.

Återstår att de om det blir DSLR-tekniken, eller SLT, som står sig längst på marknaden, och vem som får rätt (jag tror vi är bägge överens om att spegellöst kommer ta över helt, någon gång i framtiden).
 
Vi har historier som Nokia, kodak, Microsoft mobile och alla känner till hur det gått. Lidl, McDonalds, Ikea säljer myxket saker,är det alltid det bästa? ska man tro denna tråden så sitter alla hemma med billybokhylla istället för haybokhylla.


Hur som hels varför säger VD detta? Ska man tror att det är något på gång inom Canon? Alla vet att Canon misslyckats med 5dmkiv mot Sony a7riii och nikon d850. Canon må ha haft bra optik men kameramässigt har de allt legat några steg efter sedan ett bra tag, källa dpvreview, dxo osvosv.

Alltså detta är inte mina ord utan branchen.
 
Lidl, McDonalds, Ikea säljer myxket saker,är det alltid det bästa? ska man tro denna tråden så sitter alla hemma med billybokhylla istället för haybokhylla.

Hur som hels varför säger VD detta? Ska man tror att det är något på gång inom Canon?

Alltså detta är inte mina ord utan branchen.

Jonas lille, jag blir nyfiken; vad heter din bokhylla?
 
Vi har historier som Nokia, kodak, Microsoft mobile och alla känner till hur det gått. Lidl, McDonalds, Ikea säljer myxket saker,är det alltid det bästa? ska man tro denna tråden så sitter alla hemma med billybokhylla istället för haybokhylla.


Hur som hels varför säger VD detta? Ska man tror att det är något på gång inom Canon? Alla vet att Canon misslyckats med 5dmkiv mot Sony a7riii och nikon d850. Canon må ha haft bra optik men kameramässigt har de allt legat några steg efter sedan ett bra tag, källa dpvreview, dxo osvosv.

Alltså detta är inte mina ord utan branchen.

Jag kan inte se någonstans att Canons VD har uttalat sig om vare sig bokhyllor, Nokia, Kodak eller MS Mobile.

Vad är det alla vet om 5D mk4 vs A7R2 & D850? Har du någon källhänvisning. Noterade nyligen att Canons spegelfria sålde bättre än Sonys dito.

Vad menar du med "branchen"?

Hur väl en kameramodell mottas visas väl till syvende och sist av försäljningsstatistiken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.