Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Interpolation: Förstora bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

twomas

Avslutat medlemskap
Jag söker ett program som kan förstora bilder utan att man tappar allt för mycket kvalitetsmässigt, även kallat interpolation. Som är bättre än Photoshops egna funktioner.

Vore tacksam!
 
I Scott Kelbys bok står att man för bästa resultat ska öka storleken stegvis med 10% åt gången. Kanske inget svar på din fråga, men jag funderar lite själv på bakgrunden till det påståendet. Stämmer det?
 
Själv använder jag och är nöjd med Genuin Fractals. Bättre än fotoshop men ganska långsamt, tar ca 10 minuter att uppsampla en bild till A3 / 300 ppi.

Vad gäller att förstora i steg har jag hört att det bara gäller för lite äldre ver av fotoshop, iaf inte för 8.0/CS
 
Det variera men kan efter hård beskärning tex vara runt 2250 x 1500. Mindre filer ger dock ett mjukare slutresultat.
 
Kolla jämförelsen mellan de olika programmen på bland annat Luminous Landscape, det är inte alltid det är någon större skillnad utöver photoshop. Dock kan det vara vissa specialfall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.