ANNONS
Annons

Inte riktigt skarp D200?

Produkter
(logga in för att koppla)
skit...!!

Ta då och sälj din så kallade skit optik.... 70 200 och investera i ett 200/2 g vr den du... hehe

Staffan Zetterlund skrev:
Tack så mkt. för all upplysning, trodde verkligen inte optiken hade någon betydelse. Får nog leta efter ny optik o byta ut mina 17-55/2,8 o 70-200/2,8 VR. Har du förslag på något bättre inom samma omfång så tar jag tacksamt mot förslag.

mm....ironi när den är som bäst!

Tack så mkt. för all upplysning, trodde verkligen inte optiken hade någon betydelse. Får nog leta efter ny optik o byta ut mina 17-55/2,8 o 70-200/2,8 VR. Har du förslag på något bättre inom samma omfång så tar jag tacksamt mot förslag.
Nja, du kan prova med fast optik, ex. ett 200/2.8L nedbländat några steg. Det lär bli något skarpare än vad din telezoom kan ge.
Du kan också byta ut ditt 17-55 till ett 17-40/4L. Det är skarpare.

De alternativen lär ge intressanta resultat på en Nikon, speciellt på lite håll ;-)

Poängen med en avanserad systemkamera är att man själv får större inflytande över resultatet.

Vill man ha en kamera som gör färdiga bilder direkt ur kameran är D200 fel val.

Tror vi får se fler sådanna här trådar i framtiden där amatörer är missnöjda med sin nya dyra kamera.

Zoso skrev:
Poängen med en avanserad systemkamera är att man själv får större inflytande över resultatet.

Vill man ha en kamera som gör färdiga bilder direkt ur kameran är D200 fel val.

Tror vi får se fler sådanna här trådar i framtiden där amatörer är missnöjda med sin nya dyra kamera.
Hej ! Amatören S.Zetterlund är inte missnöjd med sin D200 utan konstaterar bara att den ger inte det där lilla extra i skärpeväg.Tittar man på Tex. Canons motsvarande så levererar deras kameror lite skarpare bilder direkt från kameran, ja även D70 gör ju det så det är ju inte speciellt konstigt att man jämför eller ?

Linmajon skrev:
Nja, du kan prova med fast optik, ex. ett 200/2.8L nedbländat några steg. Det lär bli något skarpare än vad din telezoom kan ge.
Du kan också byta ut ditt 17-55 till ett 17-40/4L. Det är skarpare.
Som sagt dom skall sitta på en Nikon var det ju tänkt.

Nämen sånt duger inte. Får nog byta upp dig till 200/2.0 VR på telesidan. Sedan kanske skaffa någon av de nya Zeiss gluggarna. :p

Billigt och bra för de som har guldbyxor. :D

Hej ! Amatören S.Zetterlund är inte missnöjd med sin D200 utan konstaterar bara att den ger inte det där lilla extra i skärpeväg.Tittar man på Tex. Canons motsvarande så levererar deras kameror lite skarpare bilder direkt från kameran, ja även D70 gör ju det så det är ju inte speciellt konstigt att man jämför eller ?

D200'an har väl ett kraftigare AA-filter än D70 därför ger den lite mjukare bilder på samma skärpeinställning i kameran, öka den så blir det säkert samma effekt som på D70, eller fota i Rawformat och gör jobbet själv i efterarbetet, först då ser du hur bra kameran är.

En hel del intressant läsning i Bertil Hellstens recension av D200 i det aktuella numret av Elektronikvärlden. Bl.a.:

"..[bildupplösningen på 1,47LB] är bra, men ändå inte mer än vad kameror med 6 miljoner bildpunkter enligt våra tester ger i genomsnitt. ..Med optimal skärpning stiger alltså upplösingen och motsvarar i stället ungefär vad man får från en 8-meggare. [1,63LB])

Personligen sänker inte det mitt intresse för D200 alls, däremot kan jag ju tycka att det i så fall kanske vore vettigare att från början satsa på en sensor med lite lägre upplösing, men i gengäld bättre brusegenskaper?

/Per

ps - om jag ändå gör lite gratisreklam - i samma tidning finns den bästa artilkel om skärpning jag (som novis) läst!

Är det bara jag som är intresserad av lägre iso, 25, 50, 64?? och totalt ointresserad av brus på 1600??

Per skrev:

"..[bildupplösningen på 1,47LB] är bra, men ändå inte mer än vad kameror med 6 miljoner bildpunkter enligt våra tester ger i genomsnitt. ..Med optimal skärpning stiger alltså upplösingen och motsvarar i stället ungefär vad man får från en 8-meggare. [1,63LB])

låter ju som en sensation...undrar om Nikon e medvetna om att dom släppt en 6MP kamera?

Ska man tro mer på Elektronikvärlden än FOTO, dpreview.com eller nån av dom större utländska fototidningarna?

Hur har Elektronikvärlden mätt då? Och vad är LB för nått?

SKÄRPA

Presenterar här två bilder angående skärpa från 200.
Skärpa och detaljåtergivning är utmärkt bra. Vad man kan se är att i jpg med defaultinställningar så ger 200 klart sämre upplösning pga brusreduseringen samt inlagd uppskärpning. Rätt handhavande, uppskärpning så kan jag garantera att några skilnader i en 20 x 30 kopia kan ej ses mellan 200 , 5d.

Sätt din kamera på stativ , det är inget fel på din kamera eller objektiv.
Mikael

Bilagor

• skärpa3kameror.jpg
    skärpa3kameror.jpg
    35.7 KB · Visningar: 396
Senast ändrad:
delutsnitt 300% från en bild. Orginalbilden kan ses i tråden om brus mellan 5d och 200 i VS
Vad man kan se är att den interna framräknade jpg bilden från kameran är tillsmetad med kamerans defaultinställningar.SE ytan under qp-kortet. Små uppräkningsfel , färgfelkan också ses i den interna uppräkningen. Kör raw och skärp upp bilden och återgivningen är mycket bra.

Bilagor

• skärpa3kameror2.jpg
    skärpa3kameror2.jpg
    32.5 KB · Visningar: 391
Senast ändrad:
Goran skrev:
låter ju som en sensation...undrar om Nikon e medvetna om att dom släppt en 6MP kamera?

Ska man tro mer på Elektronikvärlden än FOTO, dpreview.com eller nån av dom större utländska fototidningarna?

Hur har Elektronikvärlden mätt då? Och vad är LB för nått?

Göran
Bertil på Elektronikvärlden har ett eget sätt att mäta upp vad han kallar återgivning, även Canon med flera får lägre värde vid samma uppmätningsförfarande.

Om man skall tro på Elektronikvärlden.
Mitt svar blir- få människor har så stor erfarenhet som Bertil Hellsten, vi har träffats på många Photokinor (Lars Kjelllberg, Anders och Bertil på Elektronikvärlden, Stefan Olsson och undertecknad.
Jag hyser stor respekt för Bertil Hellstens kunnande. (dessutom är båda grabbarna från Elektronikvärlden jävligt roliga att umgås med)
Mikael

Senast ändrad:
Goran skrev:

Jag förmodar att Mikael har rätt, beroende på hur man mäter så får man olika resultat, eller kanske rättare - visar på olika sidor av samma mynt? I vilket fall tycker jag det är rakryggat att publicera de resultat man kommer fram till, och inte bara redovisa konsumenternas förväntningar och tillverkarens specar som jag tycker man sett antydningar till i andra tester.

Mikael; tack för förtydligandet ang. skillnaden mellan raw och jpeg! Man får väl helt enkelt komma igång o köra raw dåra.

/Per

Malla skrev:
Är det bara jag som är intresserad av lägre iso, 25, 50, 64??

Varför då? Eftersom kamerorna fixar så ruggigt korta slutartider är det väl rätt sällan man skulle glädjas åt lägre iso, eller? (så länge bildkvaliten inte blir bättre förstås, men det verkar ju inte vara så)

/Per

Per skrev:
I vilket fall tycker jag det är rakryggat att publicera de resultat man kommer fram till, och inte bara redovisa konsumenternas förväntningar och tillverkarens specar som jag tycker man sett antydningar till i andra tester.

/Per

Vilka andra tester tänker du på då?

Per skrev:
Varför då? Eftersom kamerorna fixar så ruggigt korta slutartider är det väl rätt sällan man skulle glädjas åt lägre iso, eller? (så länge bildkvaliten inte blir bättre förstås, men det verkar ju inte vara så)

/Per

Att införa ett lägre iso än 100 skulle medföra högre brus och sämre dynamiskt omfång i de allra flesta fall. (hur konstigt det än låter)Sensorn har sin max kapacitet vad det gäller signal/brus oftast något steg ovan lägsta isotal. Min gamla d1x var som bäst på ca 200iso. Canon 1dMK2 har sämre DR och brusvärden på 50iso än 100 iso

Mikael

Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.