ANNONS
Annons

Inställningar i Nikon D7200

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika Kr

Aktiv medlem
Hej

Har två frågor:

1. Har lyckats med att ställa in kameran så att den tar HDR-tagning varje gång jag fotar med fördröjd tagning, dvs självutlösaren. Kameran tar alltså tre bilder varje gång jag trycker av, med tre olika exponeringar. Vid standardläge så tar den vanligt.
Jag har alltså, inte vad jag kan se iaf, kameran inställd på HDR. Den funktionen är inte aktiv när jag kikar i menyn.
Begriper inte hur jag ska få bort den oönskade serietagningen varje gång jag kör med självutlösaren?

Är mkt tacksam om någon kan svara mig på hur jag får bort inställningen. Blir matt varje gång jag går in i menyerna för att leta olika saker, så är väldigt tacksam om svaret kan bli typ; Menyn -> Inställningar -> undermenynamn -> underundermenynamn... osv Ändra till .... osv


2. Har kamerans Bildområde inställd på 1,3X (18X12), men undrar om jag inte borde ha den på DX-läget istället? Har kollat i kamerans bruksanvisning men tycker inte jag blir så mkt klokare. Inte annat än att jag ser att bildområdet blir större med den ena än mot den andra.
Hur ska jag tänka?

Jag fotar mest landskap och utomhus, använder gärna mitt vidvinkelobejktiv Tokina med brännvidd 11-20. Men ibland använder jag även mitt makroobjektiv Nikon 105 mm.

Kan det vara så att jag borde växla mellan Bildområdena, beroende på villket objektiv jag använder?
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2016-07-16 kl. 10.32.03.png
    Skärmavbild 2016-07-16 kl. 10.32.03.png
    131.5 KB · Visningar: 34
1) Det är inte HDR, det är bracketing (gaffling). Du har en knapp som det står BKT på på vänster sida brevid blixt-knappen. Håll in den och vrid kommandoratten tills det står 0F i topdisplayen.

HDR fungerar annorlunda. Den använder elektronisk slutare så då märker du inte ens av att den tar flera bilder.

2) Ja, med vidvinkelobjektiv bör du absolut använda DX-läget, annars blir vidvinkeln inte särskilt mycket vidvinkel längre. Den enda gång som 1.3-läget ger någon fördel är om du ska ta många bilder i snabb följd.

PS: Till skillnad från billigare systemkameror så behöver man ganska sällan gå in och rådda i menyerna på D7000-serien. Det finns knappar för de flesta vanliga funktionerna.
 
1) Det är inte HDR, det är bracketing (gaffling). Du har en knapp som det står BKT på på vänster sida brevid blixt-knappen. Håll in den och vrid kommandoratten tills det står 0F i topdisplayen.

HDR fungerar annorlunda. Den använder elektronisk slutare så då märker du inte ens av att den tar flera bilder.

2) Ja, med vidvinkelobjektiv bör du absolut använda DX-läget, annars blir vidvinkeln inte särskilt mycket vidvinkel längre. Den enda gång som 1.3-läget ger någon fördel är om du ska ta många bilder i snabb följd.

Tack så mkt för ditt snabba och utförliga svar!
Det här med gafflingsfunktionerna kan jag inte någonting om, men tänker att om jag får för mig att aktivera funktionen vid något speciellt knepigt fotoläge och jag använder stativ, typ stark sol vid solnedgång eller liknande, så kanske det vore lämpligt att använda bracketing? För att sen slå ihop bilderna med HDR-funktion i LR eller PS?
 
Det här med gafflingsfunktionerna kan jag inte någonting om, men tänker att om jag får för mig att aktivera funktionen vid något speciellt knepigt fotoläge och jag använder stativ, typ stark sol vid solnedgång eller liknande, så kanske det vore lämpligt att använda bracketing? För att sen slå ihop bilderna med HDR-funktion i LR eller PS?

Den traditionella användningen av bracketing, eller gaffling, har nog helt enkelt varit att man är osäker på vad som kan vara en lämplig exponering och då tar tre lite olika för säkerhets skull. På den gamla onda filmtiden hade det varit en utmärkt hjälp, men på den tiden hade mycket få kameror en sådan funktion :)

Men de olika exponeringarna går också som du misstänkte att använda för att slå ihop till en HDR-bild.
 
Tack så mkt för ditt snabba och utförliga svar!
Det här med gafflingsfunktionerna kan jag inte någonting om, men tänker att om jag får för mig att aktivera funktionen vid något speciellt knepigt fotoläge och jag använder stativ, typ stark sol vid solnedgång eller liknande, så kanske det vore lämpligt att använda bracketing? För att sen slå ihop bilderna med HDR-funktion i LR eller PS?

Ja, det går ifall motivet är stilla. Men bara fladdrande löv och vajande grenar kan ställa till det genom att hamna olika på de olika bilderna. För med mekanisk slutare går det inte att ta mer än sex bilder per sekund med den kameran.

Men det finns en HDR-funktion i kameran också. Den använder elektronisk slutare, som är mycket snabbare, och slår själv ihop bilderna åt dig.
 
Ja, det går ifall motivet är stilla. Men bara fladdrande löv och vajande grenar kan ställa till det genom att hamna olika på de olika bilderna. För med mekanisk slutare går det inte att ta mer än sex bilder per sekund med den kameran.

Men det finns en HDR-funktion i kameran också. Den använder elektronisk slutare, som är mycket snabbare, och slår själv ihop bilderna åt dig.

Okej, har provat HDR-funktionen någon enstaka gång. Men om jag inte har missuppfattat kamerans funktioner helt så verkar det som att jag då inte kan fota i RAW? Enbart JPG...

Så jag har gett upp det där med att göra HDR-bilder. För precis som du skriver så räcker det ju med bara ytterst små motivförändringar för att den slutliga bilden blir konstig. Har då såklart använt stativ och tagit ett par tre bilder manuellt, med olika slutartider. Slagit ihop dem i LR sedan, försökte med PS också men då blir bilden ännu mer förvrängt konstig. Metoden funkar bara om motivet är absolut stilla, vilket det ju aldrig är ute i naturen med moln osv osv Blir inte bra...

Inser mer och mer att det inte räcker att kunna fotografera manuellt, hur bra känsla man än har för bländare, slutare och ISO. Om man vill fortsätta utveckla sitt fotograferande och inte bara knäppa lite för att dokumentera någon enskild händelse.

Men stort tack för ditt svar, som jag ju fått svar på. :)
 
Det går i många fall ändå att kombinera bilder för HDR även om vissa saker rör på sig. Men det blir manuellt arbete då. Efterarbete är en stor del av fotograferingen men utan bra bilder ur kameran blir det klart svårare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.