Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställning för enpunktsfokus?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fylgja

Medlem
Hej!

En lite korkad fråga a la tummen mitt i handen. Jag har lyckats ändra inställningarna på min D7000 och dessutom inte lyckats ställa in min D600 och tja jag kan bara inte komma på hur jag ställde in kameran sist jag skulle ställa den på enpunktsfokus. Vill ha enpunkstfokus och själv kunna flytta fokuspunkt i sökaren och lägga var jag vill ha skärpan, dock inte ha fokusen på manuell. Just nu lyckas jag bara hitta enpunktsfokus om jag har fokusen på manuell vilket blir så jädra bökigt när jag fottar barn för de sitter inte still så länge att jag hinner med. Men vill inte ha kameran på AF-S, AF-c och vad de heter utan själv kunna välja fokuspunkten och lägga skärpan.

Kan helt enkelt inte hitta i boken eller komma på hur jag ställde in kameran sist. Lite dum fråga men någon som vet hur?

Tryck in af knappen som sitter vid objektivet och skruva på den främre hjulet för att sätta antal punkter.

Hej!

En lite korkad fråga a la tummen mitt i handen. Jag har lyckats ändra inställningarna på min D7000 och dessutom inte lyckats ställa in min D600 och tja jag kan bara inte komma på hur jag ställde in kameran sist jag skulle ställa den på enpunktsfokus. Vill ha enpunkstfokus och själv kunna flytta fokuspunkt i sökaren och lägga var jag vill ha skärpan, dock inte ha fokusen på manuell. Just nu lyckas jag bara hitta enpunktsfokus om jag har fokusen på manuell vilket blir så jädra bökigt när jag fottar barn för de sitter inte still så länge att jag hinner med. Men vill inte ha kameran på AF-S, AF-c och vad de heter utan själv kunna välja fokuspunkten och lägga skärpan.

Kan helt enkelt inte hitta i boken eller komma på hur jag ställde in kameran sist. Lite dum fråga men någon som vet hur?

Men du bör väl välja AF-S eller AF-C? Det gör jag i alla fall. AF-A har jag ingen tanke på att välja.//K

Hej!

Tack för svaren! Hittade vad jag letade efter, fattar inte att det ska va så jäkla svårt att komma ihåg från gång till gång. Men nu är läget under kontroll!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar