Annons

Inställning AV: ändra skärpedjup?

Produkter
(logga in för att koppla)

canoneos500d

Aktiv medlem
Hur använder man denna? varje gång jag har testat så lixom hakar sig kameran, om jag har på högsta bländarvärdet så tar det nästan en halv minut innan bilden visas, det tar kortare tid ju lägre bländarvärde jag har men resultatet på bilderna blir aldrig bra utan blir lite som om man har skakat på kameran, bilderna har jag tagit inomhus med lampa på. Gör jag något fel? när använder ni denna inställning?

Mvh.

Du måste förstå förhållandet mellan slutartid, bländare och ISO.

AV-läget låter dig justera en av dessa tre parametrar, bländaren. Bländaren styr både skärpedjup och exponering.

Ju mindre tal du ställer in, desto mindre bländare = större skärpedjup du får. Det är lätt att råka tänka att f/1.8 är mindre än f/32, men det är bråktal. f/1.8 ger ett kort skärpedjup. Det släpper in mycket ljus till sensorn/filmen, så slutartiden blir kortare än vid en mindre bländare.

Kolla runt bland artiklarna om fototeknik här på fotosidan, det finns någon artikel som förklarar sambandet mellan ISO, slutartid och bländare mycket bra!

Edit: Börja med att läsa dessa två artiklar:

Fototeknik 1 - Kamerans funktion och Fototeknik 2 - Rörelse och skärpedjup

Tack för ett bra svar!
Ska ta och läsa igenom artiklarna.=)

Men vilken inställning använder ni mest? varför och till vilket tillfälle använder ni vilken?
(gällande alla inställningar på ratten)

Mvh.

Senast ändrad:
AV när jag vill ha full kontroll på vilken bländare jag önskar använda.

TV när jag vill tvinga kameran till att hålla en viss slutartid så gott den klarar av det. På en del kameror idag så kan man ställa in ISO så att den för att kunna klara av den slutartid jag begärt ökar automatiskt på ISO upp till en viss gräns vilken oftast är 3200. På vissa kameror så kan man även ställa in så att den per automatik sänker slutartiden allt för att inte underexponera. Annars så kan man helt å hållet sköta ISO själva vilket kan vara en fördel ibland.

Men helt manuellt är många gånger en bra lösning, bara till att prova sig fram. Lycka till!

//R

Ju mindre tal du ställer in, desto mindre bländare = större skärpedjup Fototeknik 2 - Rörelse och skärpedjup[/URL]

Det där ska förstås vara ju mindre (lägre) bländartal, desto större bländaröppning. Objektivets bländare är helt öppen och släpper in som mest ljus vid det lägsta bländartalet.

När du bländar ner, d v s minskar bländaröppningen genom att välja ett högre bländartal, kompenserar kamerans automatik detta genom att välja en lång slutartid. Därför "tar det lång tid innan bilden visas" - det gör den först när slutaren stängs igen.

Det handlar alltså om att rätt mängd ljus måste träffa kamerans sensor för att ge rätt exponering. Ljusmängden styrs av kombinationen av vald bländaröppning och slutartid. Den tredje komponenten är sensorns ljuskänslighet, det s k iso-talet.

Det där ska förstås vara ju mindre (lägre) bländartal, desto större bländaröppning. Objektivets bländare är helt öppen och släpper in som mest ljus vid det lägsta bländartalet.

Nej, det är precis som jag skrev. Talen är bråk, 1/8 är ett större tal än 1/32, likaså är f/1.8 ett större tal än f/32. Ett större tal ger en större fysisk bländaröppning ger ett kortare/mindre skärpedjup.

Fast när du skriver "Ju mindre tal du ställer in, desto mindre bländare" så tycker jag nog att det blir vilseledande för en nybörjare.

Det man ser i kameran är ju siffror som 4, 8, 16 osv.

Ställer man in 4 så är det ett mindre tal än 8, men 4 ger än större bländare än 8.

Nåväl, det blir ju lätt semantik det här, det viktigaste är nog att trådskaparen lägger några timmar på att leka med kameran. Det här med bländare och tider är ju utmärkt att lära sig genom trial-and-error.

Fast när du skriver "Ju mindre tal du ställer in, desto mindre bländare" så tycker jag nog att det blir vilseledande för en nybörjare.

Det man ser i kameran är ju siffror som 4, 8, 16 osv.

Ställer man in 4 så är det ett mindre tal än 8, men 4 ger än större bländare än 8.

Nåväl, det blir ju lätt semantik det här, det viktigaste är nog att trådskaparen lägger några timmar på att leka med kameran. Det här med bländare och tider är ju utmärkt att lära sig genom trial-and-error.

Och av precis den anledningen skrev jag att det är bråktal och förklarade vilket som är det största. Det var den biten du inte citerade. Vidare rekommenderade jag att läsa på om sambandet för att få ett bättre förståelse.

Är det en bättre lösning att vi medvetet säger/lär ut fel? Det är möjligt att det är det, för enkelhetens skull.

Är det en bättre lösning att vi medvetet säger/lär ut fel? Det är möjligt att det är det, för enkelhetens skull.

Man behöver inte lära ut fel, men däremot kan man mycket väl förenkla när man lär ut till en nybörjare.

Vad jag ville ha sagt var att sättet du formulerade dig på faktiskt inte var glasklart. Om det hade varit det hade vi väl inte haft den här diskussionen? ;)

Kanske något i stil med:

"Om du vill ha ett kort skärpedjup och en kort slutartid, ställ in största möjliga bländare. Observera att bländartalet uttryckts som ett bråk så om du t ex ställer in siffran 4 så ger det en större bländare än om du väljer siffran 8".

är tydligare? Eller kanske inte?

God natt!

Tack för ett bra svar!
Ska ta och läsa igenom artiklarna.=)

Men vilken inställning använder ni mest? varför och till vilket tillfälle använder ni vilken?
(gällande alla inställningar på ratten)

Mvh.

Med risk för att göra dig ännu mer förvirrad, så vill jag säga att det inte finns några inställningar som är vanligast. Visst, vid porträtt använder man ofta korta skärpedjup som vid bländare 4 eller 5,6. Men det är inte heller hugget i sten, beror helt på vilken typ av porträtt man vill ta, och vilken ljussättning som finns till hands.

Men om du redan från början tänker att det är den bild du vill skapa som styr vilka inställningar du använder dig av så tror jag på lång sikt att du kan bli en fotograf som bryter mot "reglerna" och skapar fantastiska bilder.

Man behöver inte lära ut fel, men däremot kan man mycket väl förenkla när man lär ut till en nybörjare.

Vad jag ville ha sagt var att sättet du formulerade dig på faktiskt inte var glasklart. Om det hade varit det hade vi väl inte haft den här diskussionen? ;)

Kanske något i stil med:

"Om du vill ha ett kort skärpedjup och en kort slutartid, ställ in största möjliga bländare. Observera att bländartalet uttryckts som ett bråk så om du t ex ställer in siffran 4 så ger det en större bländare än om du väljer siffran 8".

är tydligare? Eller kanske inte?

God natt!

Jo jag håller med att man bör förtydliga när man lär ut till nybörjare. Det var det jag trodde att jag gjorde. Men ditt förslag är tydligare!

Nu ska jag gå ut och se om jag kan få liv i bilen, verkar bli glapp i någon av batteripolerna när det är kallt :/

God natt! :)

Jag vet att du kan din sak, Christoffer. Trodde du kastat om orden i hastigheten, men okej, då förstår jag vad du syftade på. Är fullt medveten om matematiken, men för en total nybörjare är det kanske enklare att relatera till de tal som faktiskt dyker upp på displayen.

Samtidigt är det ju relevant att föra in det faktum att bländartalet faktiskt är nämnaren i en kvot, eftersom det förklarar motsägelsen i "lägre bländartal, större bländaröppning".

Ja, nog om detta då kanske.

Senast ändrad:
Okej men vad är eg. vitsen med AV och TV när M finns? där har man ju koll på allt...

Därför att man kanske vill låta kameran fixa exponeringen, efter att man valt en lämplig slutartid eller eller en lämplig bländare, beroende på vad man är ute efter. Det är kanske inte alltid ens motiv står stilla tillräckligt länge för att man ska hinna exponera korrekt själv.

Men om du gillar M, strunta i resten!

Per.

Av - Du styr bländaren och kameran styr slutartiden så att korrekt exponering uppnås enligt kamerans ljusmätare.
Tv - Du styr slutartid och kameran styr bländaren så att korrekt exponering uppnås enligt kamerans ljusmätare.
M - Du styr både bländare och slutartid och kameran indikerar hur långt ifrån en korrekt exponering du ställt in.

Behöver man bara styra den ena av bländaren eller slutartid använder man Av eller Tv. Har man behov av att styra båda använder man M.
Att styra kameran mer manuellt än nödvändigt är oftast krångligare och risken för felexponering blir också större.

Okej, nja jag är för oerfaren för att favoritisera någon inställning; har fram tills nu bara använt mig av inställningen P

Här är en text ur första artikeln:

"Fast slutartid = 1/250
Iso 400
Bländare 11"

Hur ställer man in en fast slutartid? behålls den inställningen man gjort tidigare under TV då? för om jag ställer in TV på 1/250och sedan växlar till Av för att ställa in iso 400 och bländare 11 så blir resultatet skakigt, vad gör jag för fel?

Här kommer ett annat utdrag ur artikel nr. 1 som jag upptäckte nu:
"Av:Ger bäst kontroll av skärpedjupet. Största bländare ger automatisk kortast möjliga slutartid."
Kan man inte få till samma skärpedjup på M alltså? varför inte?

Tack för alla svar och förklaringar, tur att ni orkar med alla mina nybörjarfrågor :p

En jättebra start är att läsa igenom manualen till kameran, och kanske någon bok om fotografi. Det blir ju väldigt svårt både för de som försöker hjälpa dig och dig själv om du inte förstår de grundläggande begreppen och inte heller vet vad de olika funktionerna på din kamera innebär.

Ja du har nog rätt, manualen förklarar ju tydligare steg för steg om varje liten detalj.

Köp bronsmedlemskap på fotosidan och läs nybörjarartiklarna här om hur ISO, bländare och slutartid hänger ihop så kommer du snart att förstå hur allt funkar och själv kunna välja vilka inställningar du vill ha och när det är dags att ta hjälp av kameran.

Lycka till!

Köp bronsmedlemskap på fotosidan och läs nybörjarartiklarna här om hur ISO, bländare och slutartid hänger ihop så kommer du snart att förstå hur allt funkar och själv kunna välja vilka inställningar du vill ha och när det är dags att ta hjälp av kameran.

Eller, om du har ett bibliotek i närheten, gå och låna en bok om fototeknik. Det spelar ingen större roll om boken handlar om digitala kameror eller gamla kameror för film, tekniken är densamma vad gäller det grundläggande.

Ett annat alternativ är att prova en massa kombinationer av slutartid och bländare för att komma fram till samma kunskap. Det är väldigt nyttigt!

Lycka till, som sagt!

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar