Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inställning AV: ändra skärpedjup?

Produkter
(logga in för att koppla)
Okej, nja jag är för oerfaren för att favoritisera någon inställning; har fram tills nu bara använt mig av inställningen P

Här är en text ur första artikeln:

"Fast slutartid = 1/250
Iso 400
Bländare 11"

Hur ställer man in en fast slutartid? behålls den inställningen man gjort tidigare under TV då? för om jag ställer in TV på 1/250och sedan växlar till Av för att ställa in iso 400 och bländare 11 så blir resultatet skakigt, vad gör jag för fel?

Här kommer ett annat utdrag ur artikel nr. 1 som jag upptäckte nu:
"Av:Ger bäst kontroll av skärpedjupet. Största bländare ger automatisk kortast möjliga slutartid."
Kan man inte få till samma skärpedjup på M alltså? varför inte?

Tack för alla svar och förklaringar, tur att ni orkar med alla mina nybörjarfrågor :p

Här har du liksom själva poängen med de olika inställningarna i kameran.

"Fast slutartid = 1/250
Iso 400
Bländare 11"

Här har man använt sig av tidsstyrd bländarautomatik. Fotografen valde 1/250 s och kameran var inställd på ISO 400. Kameran mätte ljuset och valde bl. f/11.

Fotografen var mån om att ha en kort slutartid men hade inte tid eller lust att göra alltför många manuella inställningar. Med tidsstyrd bländarautomatik har du möjlighet att välja en tid för att frysa rörelser eller undvika skakningsoskärpa. Kameran fixar resten.

Om du därefter ändrar inställning till bländarstyrd tidsautomatik så kommer kameran att välja den tid som ger korrekt exponering och ditt val av 1/250 är borta med vinden (om du inte byter tillbaks till TV eller M). Om du vill kontrollera skärpedjupet är AV kanon. DU bestämmer bländarvärdet efter det skärpedjup du vill ha. Kameran exponerar därefter. Och som du läste: AV är bra om du vill kontrollera skärpedjup. och eftersom kameran väljer tid däerfter så gör det minsta bländarvärde (=största ljusinsläppet) att kameran kompenserar genom att välja kortast tid (dvs så kort som möjligt och ändå exponera rätt).

Observera att kameraautomatiken inte använder sig av trolleri, voodoo eller liknande. Alla inställningar på kameran kan du göra själv i M. Genom att välja automatikprogram så spar du tid om du fotar i en miljö med skiftande ljusförhållanden och olika motiv. Om du fotar t ex BV och solen tittar fram efter ett snyggt porträtt så behöver du inte göra något för att justera exponeringen till nästa bild. Du kan fortsätta att komponera och kameran kortar exponeringstiden. Om du fotar manuellt och vill justera skärpedjupet så vrider du på bländarratten (eller bländarringen om du har ett äldre objektiv). Nu har du ändrat exponeringen, så du måste kompensera genom att ändra tidsinställningen och gärna kontrollera i exponeringsmätaren att din exponering blir korrekt. I M-läget har du full kontroll, men det kräver vana och fingerfärdighet innan man kan fotografera snabbt och smidigt. Så länge du inte experimenterar med hög- och lågdagrar i bilden så kan du ha en tidsvinst genom att använda de båda BV eller TV-lägena. Vill du justera exponeringen i dessa lägen brukar kameran ha en "+/-"-knapp som man kan leka med.

Lycka till!

/Peter

Okej, nja jag är för oerfaren för att favoritisera någon inställning; har fram tills nu bara använt mig av inställningen P

Här är en text ur första artikeln:

"Fast slutartid = 1/250
Iso 400
Bländare 11"

Hur ställer man in en fast slutartid? behålls den inställningen man gjort tidigare under TV då? för om jag ställer in TV på 1/250och sedan växlar till Av för att ställa in iso 400 och bländare 11 så blir resultatet skakigt, vad gör jag för fel?
Du försöker använda två olika automatikmetoder på en gång. Det går inte.
Om du vill ha en fast slutartid på 1/250 s, och ISO 400, då ställer du kameran på Tv, rattar in 1/250 (visas som 250 i sökaren) med huvudratten, väljer ISO-inställning och rattar/trycker in 400.
Sen komponerar du ditt motiv, genom att titta i sökaren. När du trycker ner avtryckaren kommer kameran att visa i sökaren vilken bländare den mäter fram att du ska ha. Om ljuset råkar vara lika starkt som i exemplet du läste, ser du 11 som bländare. Var det svagare ljus ser du kanske 5,6. Blinkar bländarvärdet är ljuset så svagt att du inte kan exponera korrekt, enligt kamerans mätare, med den slutartid och ISO-värde du har valt.

Rattar över till Av gör du istället om du vill ha en fast bländare på f/11. ISO ställer du likadant som ovan. När du nu trycker ner avtryckaren halvvägs ser du i sökaren vilken tid kameran väljer till de parametrar du ställt in, alltså ISO och bländare. Ju svagare ljus, desto längre tid. Om du är inomhus och ställer in ISO 400 och f/11, kan det mycket väl tänkas att tiden blir två sekunder, vilket visas i sökaren som 2". Det är alldeles för långt för att handhålla utan att bilden blir suddig av dina skakningar. Ställ kameran på ett stativ eller bord eller nåt, så blir det något slags vettig bild i alla fall.

Här kommer ett annat utdrag ur artikel nr. 1 som jag upptäckte nu:
"Av:Ger bäst kontroll av skärpedjupet. Största bländare ger automatisk kortast möjliga slutartid."
Kan man inte få till samma skärpedjup på M alltså? varför inte?
Jo, du får precis lika bra kontroll av skärpedjupet i vilket läge som helst, men det går till på olika sätt.

Av: Du ställer in den bländare som du tycker ger rätt skärpedjup. Kameran väljer automatiskt en passande slutartid. Kolla i sökaren så den inte blir alldeles för lång för att handhålla.

M: Du ställer in den bländare du tycker passar bra. Därefter ställer du manuellt slutartiden så att du får den exponering du vill ha. Du kan använda kamerans exponeringsmätare som vägledning. Skalan i sökaren som i automatiklägena visar vald exponeringskompensation förvandlas till exponeringsmätare i läge M. Ändra slutartiden tills strecket står i mitten. Då har du valt samma tid som kameran skulle gjort, om du ställt den i läge Av istället. Nu kan du utgå från detta, och ändra om du tycker något annat blir bättre.

Tv: Titta i sökaren, halvtryck på avtryckaren och snurra sen på ratten (som nu ställer in slutartiden) tills bländarvärdet du vill ha visas. På så sätt ställer du indirekt in den önskade bländaren.

P: Titta i sökaren, halvtryck på avtrycket och snurra sedan på ratten tills önskad bländare visas. Denna programförskjutning gäller dock bara för en bild, så om du släpper taget om exponeringslåsknappen får du göra om inställningen för varje bild du tar.

Som du ser kan du kontrollera skärpedjupet lika väl, vare sig du använder P, Tv, Av eller M. Men det är olika smidigt i de olika lägena. I somliga läge är det rent av osmidigt...
Bildresultatet blir detsamma.

Beträffande det Peter skrev ovan, så heter det alltså inte BV, utan Av (Aperture value) och motsvarande Tv (Time value).
Det finns heller inga Canon EF-objektiv med någon bländarring, så du behöver inte leta efter den, oavsett ålder på optiken. Vi pratar inte Nikon nu...

Ja du har nog rätt, manualen förklarar ju tydligare steg för steg om varje liten detalj.

Vi har alla läst manualen till vår första systemkamera, även under den analoga tiden, varför tror några av dagens noviser, att man föds till fotograf, hajjar lätt hur en systemkamera fungerar?

Min första kamera, en Agfa Click II, var enkel att förstå, tre bländareöppningar att välja på, endast en exp.tid, ett stort avtryck, frammatning av filmen med högerhanden, - den fungerade direkt för nybörjaren!

Vi har alla läst manualen till vår första systemkamera, även under den analoga tiden, varför tror några av dagens noviser, att man föds till fotograf, hajjar lätt hur en systemkamera fungerar?

Min första kamera, en Agfa Click II, var enkel att förstå, tre bländareöppningar att välja på, endast en exp.tid, ett stort avtryck, frammatning av filmen med högerhanden, - den fungerade direkt för nybörjaren!

Hajjar man inte sambandet mellan exponering, slutartid, bländare och ISO är det ju svårt.... Lägg därtill sambandet mellan bländare och skärpedjup.

Experimentera, säger många, men det tycker jag är en sanning med modifikation. Ovanstående samband måste, anser jag, sitta i ryggmärgen om det ska vara meningsfullt att göra hundratals exponeringar i experimentsyfte.

Hajjar man inte sambandet mellan exponering, slutartid, bländare och ISO är det ju svårt.... Lägg därtill sambandet mellan bländare och skärpedjup.

Experimentera, säger många, men det tycker jag är en sanning med modifikation. Ovanstående samband måste, anser jag, sitta i ryggmärgen om det ska vara meningsfullt att göra hundratals exponeringar i experimentsyfte.

Ja visst så är det, hur skall man vettigt kunna experimentera, om man inte förstår varför resultatet blev som det blev?

Lägg några timmars läsning av manualen, för bra bilder, istället för planlösa chansningar med diverse inställningar på systemkameran!

Några tror att en systemkamera är säkra val för suveräna bilder, även om exponeringstiden är kanske några sekunder, handhållet, - suddigt, varför?

Suddigt, varför, på långa exp.tider?
Jo, det har varit inlägg med den funderingen tidigare på FS Forum, - men jag har ju en avancerad kamera, då måste det bli riktigt bra bilder?

Ja visst så är det, hur skall man vettigt kunna experimentera, om man inte förstår varför resultatet blev som det blev?

Lägg några timmars läsning av manualen, för bra bilder, istället för planlösa chansningar med diverse inställningar på systemkameran!

Några tror att en systemkamera är säkra val för suveräna bilder, även om exponeringstiden är kanske några sekunder, handhållet, - suddigt, varför?

Suddigt, varför, på långa exp.tider?
Jo, det har varit inlägg med den funderingen tidigare på FS Forum, - men jag har ju en avancerad kamera, då måste det bli riktigt bra bilder?

Word! Som ungdomarna säger :)

QUOTE]

när jag testar en ny inställning så brukar jag söka på registret och sedan läsa om den inställningen, vilket har fungerat bra då mina tidigare inställningar varit så enkla att förstå. så gjorde jag även i detta fallet och på första sidan om funktionen AV såg det så lätt ut att ställa in, jag trodde att jag gjorde något litet misstag som var lätt att förstå om någon förklarade det för mig, antar att jag missat något viktigt ur texten innan eller efter denna sida och läser därför nu manualen från första kapitlet om inställningar. Visste inte att det var så komplicerat som det är, men nu inser jag det och är beredd att lära mig.

Alla är vi barn i början Miranda. Men det är bara till att på det och när man stöter på något som man inte trots man försöker läsa sig till det klarar upp det så är fotosidan en väldigt bra manual att ta till.

Men kan delvis förstå en lätt sarkasm här ibland då man inser att frågeställaren inte lagt eller lägger ned någon möda på att först försöka hitta svaret i en manual men så är vi kanske lite till mans ibland. Men du verkar ha den räta tågan i dig så det blir säkert en duktig fotograf av dig också skall du se :eek:)

God Jul och låt avtryckarfingret glöda!

//R

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar