canoneos500d
Aktiv medlem
Tack alla för många bra tips!
Nu ska jag läsa klart manualen till att börja med =)
Nu ska jag läsa klart manualen till att börja med =)
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Okej, nja jag är för oerfaren för att favoritisera någon inställning; har fram tills nu bara använt mig av inställningen P
Här är en text ur första artikeln:
"Fast slutartid = 1/250
Iso 400
Bländare 11"
Hur ställer man in en fast slutartid? behålls den inställningen man gjort tidigare under TV då? för om jag ställer in TV på 1/250och sedan växlar till Av för att ställa in iso 400 och bländare 11 så blir resultatet skakigt, vad gör jag för fel?
Här kommer ett annat utdrag ur artikel nr. 1 som jag upptäckte nu:
"Av:Ger bäst kontroll av skärpedjupet. Största bländare ger automatisk kortast möjliga slutartid."
Kan man inte få till samma skärpedjup på M alltså? varför inte?
Tack för alla svar och förklaringar, tur att ni orkar med alla mina nybörjarfrågor
Du försöker använda två olika automatikmetoder på en gång. Det går inte.Okej, nja jag är för oerfaren för att favoritisera någon inställning; har fram tills nu bara använt mig av inställningen P
Här är en text ur första artikeln:
"Fast slutartid = 1/250
Iso 400
Bländare 11"
Hur ställer man in en fast slutartid? behålls den inställningen man gjort tidigare under TV då? för om jag ställer in TV på 1/250och sedan växlar till Av för att ställa in iso 400 och bländare 11 så blir resultatet skakigt, vad gör jag för fel?
Jo, du får precis lika bra kontroll av skärpedjupet i vilket läge som helst, men det går till på olika sätt.Här kommer ett annat utdrag ur artikel nr. 1 som jag upptäckte nu:
"Av:Ger bäst kontroll av skärpedjupet. Största bländare ger automatisk kortast möjliga slutartid."
Kan man inte få till samma skärpedjup på M alltså? varför inte?
Ja du har nog rätt, manualen förklarar ju tydligare steg för steg om varje liten detalj.
Vi har alla läst manualen till vår första systemkamera, även under den analoga tiden, varför tror några av dagens noviser, att man föds till fotograf, hajjar lätt hur en systemkamera fungerar?
Min första kamera, en Agfa Click II, var enkel att förstå, tre bländareöppningar att välja på, endast en exp.tid, ett stort avtryck, frammatning av filmen med högerhanden, - den fungerade direkt för nybörjaren!
Hajjar man inte sambandet mellan exponering, slutartid, bländare och ISO är det ju svårt.... Lägg därtill sambandet mellan bländare och skärpedjup.
Experimentera, säger många, men det tycker jag är en sanning med modifikation. Ovanstående samband måste, anser jag, sitta i ryggmärgen om det ska vara meningsfullt att göra hundratals exponeringar i experimentsyfte.
Ja visst så är det, hur skall man vettigt kunna experimentera, om man inte förstår varför resultatet blev som det blev?
Lägg några timmars läsning av manualen, för bra bilder, istället för planlösa chansningar med diverse inställningar på systemkameran!
Några tror att en systemkamera är säkra val för suveräna bilder, även om exponeringstiden är kanske några sekunder, handhållet, - suddigt, varför?
Suddigt, varför, på långa exp.tider?
Jo, det har varit inlägg med den funderingen tidigare på FS Forum, - men jag har ju en avancerad kamera, då måste det bli riktigt bra bilder?
Vi har alla läst manualen till vår första systemkamera, även under den analoga tiden, varför tror några av dagens noviser, att man föds till fotograf, hajjar lätt hur en systemkamera fungerar?
QUOTE]
när jag testar en ny inställning så brukar jag söka på registret och sedan läsa om den inställningen, vilket har fungerat bra då mina tidigare inställningar varit så enkla att förstå. så gjorde jag även i detta fallet och på första sidan om funktionen AV såg det så lätt ut att ställa in, jag trodde att jag gjorde något litet misstag som var lätt att förstå om någon förklarade det för mig, antar att jag missat något viktigt ur texten innan eller efter denna sida och läser därför nu manualen från första kapitlet om inställningar. Visste inte att det var så komplicerat som det är, men nu inser jag det och är beredd att lära mig.