Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inspiration

Produkter
(logga in för att koppla)

F. Otografen

Aktiv medlem
Många här har ju fotat i många år.

Hur gör ni för att hålla inspirationen uppe, för att hitta nya motiv, bilder och ideer ?

Hej!

Måste jag först säga att jag inte fotat så länge (4 år) men att inspirationen ändå har gått i vågor. För mig handlar det om intryck från andra. En bra bild eller en intressant artikel på fotosidan kan ge lusten att springa ut och fota. Även annan konst som bra filmer (senaste "Flicka med pärlörhänge") kan göra underverk för lusten att fota! Musik gör mig också inspirerad så för mig handlar det överlag om stimulans. Förvånansvärt mycket inspiration får jag faktiskt utanför fotosfären. Universitetsstudierna gör mig mer kreativ och att studera målade konstverk likaså samt musiken som sagt.

Dialogen med andra fotografer är minst lika viktig. Att kunna använda bilderna till någonting så de inte bara blir för egen beundran är oerhört värdefullt för mig.

Lycka till med inspirationsökandet! Det kan faktiskt dyka upp (oftast) i ett sammanhang där man minst anar det! :)

Inspiration ÄR inte gratis som så många tror utan något man förtjänar!

Inspiration är inget som är gratis och inget som man tar eller får. Inspiration ÄR ngt man förtjänar!
Alla människor kan vid fler eller färre speciella ögonblick utmana sig själva kreativt med rik inspiration. Den som jobbar med fotografi eller andra konstnärliga uttryck varje dag kräver mer än den tillsynes gratis neddimpande inspirationen "som alla har kännt".

Att skapa en medvetenhet runt sina egna kreativa förutsättningar och begränsningar är en viktig faktor,, tallang har inget med detta att göra.

Studera klassiska uttryck, öva själv även med medium som är mindre "roliga än just enbart fotografi" och fundera över livets stora frågor.

Efter detta har man kommit en bit på vägen mot att känna var, när, hur, och inte minst varför man uppnår "inspiration".

Mvh Niclas.

Ps,En av mina fotolärare sa att "-Inspiration för att skapa fotografisk konst kommer av att man har ett behov att dela med sig av sitt uttryck",, ligger också mycket i det!

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar