Annons

Innebandyobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Om man har obegränsat med pengar , vad skulle man ha för objektiv för att fota Innebandy ?
Jag kan tänka mig att det senaste Canon 70 - 200 f/2,8 med IS är ett av dem. Eller finns det något bättre ?
Om man skall ha en objektiv till, vad rekommenderar ni ?

Jag har en Canon 5D MK III?

Precis det ja.

Har inte plåtat jättemycket innebandy men rör dig utefter banan.
snett bakom målet på kortsidorna kan vara bra.

Bara att testa ;-)

Kolla efter begagnat 135/f2,0 i fint skick så sparar du lite pengar ;-)

MVH Julle - http://www.bildeffekt.se

Hej.

Jag fotar mycket innebandy. Favoritgluggen är 85 1.8 pga ljusinsläppet + så är af grymt snabb. Är det bra ljus i hallen så kör jag även med 70-200 2.8 is ll

Sitter oftast vid sarghörnen eller mer mot mitten om jag är ute efter målvakten

... På FF tror jag 85mm kan bli lite kort, men har inte provat det heller.
Precis, på FF är 85mm väl kort om det är det enda objektivet man har. Jag kör Nikon och då AF-S 85/1,4G men den autofokusen fungerar inte för innebandy. Ofta kör jag då 85mm på remotekameran som monteras snett bakom målet och sen kör jag 200/2 på den handhållna kameran.

Sen kan det vara fint med nått kring 35-50mm om det finns möjlighet att sitta direkt bakom målet.

Det säkraste alternativet är troligen 135mm på FF och sen positionera sig i sarghörnet. Då blir det närhet utan att bli svårt tight och det brukar finnas hyfsat med utrymme för att slippa bollar, klubbor och spelare i huvudet.

Att köra 70-200/2,8 tycker jag bara fungerar i hallar med riktigt bra ljus. Annars blir gärna ISO väl högt eller att exponeringstiden får väljas så att det blir rörelseoskärpa (kan ju vara kul ibland men inte på alla bilder). Genom att transmissionen är sämre i en zoom så skiljer det mera än ett bländarsteg i faktisk ljusstyrka mellan 70-200/2,8 och 200/2 alternativt 135/2.

Blir det inte väldigt tight med ett 300 ?
Vid förra innebandymatchen jag plåtade hade jag inte möjlighet till remotekamera men hade samtidigt instruktioner att fixa närbilder på glädjescener och glada spelare. Sen var det tillräckligt bra ljus i hallen för att klara sig med f/2,8. Därför var det med två hus och objektiv upp till 400mm. Resultatet blev 10% av bilderna med 400/2,8, 10% av bilderna med 24-70/2,8 och 80% av bilderna med 200/2.

Hur är det nu med AF ? Är den bra eller inte ?

säger såhär...det finns i mitt tycke bättre sportgluggar än 135 som är vad jag fattar är porträtt och bröllopsfotografernas våta dröm..men för sport..inte när jag testat den iaf..

canon 300 f2.8..200 f2.0 samt 70-200 f2.8 IS USM V.II där har du gluggarna...

Hej.

Jag fotar mycket innebandy. Favoritgluggen är 85 1.8 pga ljusinsläppet + så är af grymt snabb. Är det bra ljus i hallen så kör jag även med 70-200 2.8 is ll

Sitter oftast vid sarghörnen eller mer mot mitten om jag är ute efter målvakten
Jag hade chansen att testa en 85mm 1,8 på en FF i helgen. Tyckte inte att AF hängde med alls,
Jag fick rörelseoskärpa på samtliga bilder.

Jag testade även ett 70-200mm 2,8 senaste versionen med IS.
Nu hade denna hallen extrem dåligt ljus så jag fick gå upp rejält med ISO ( typ 8500)

Jag är lite sugen på EF 200/2,0 men gör det någon större skillnad på isot i hallen jag beskrev ovan ?

Vad jag kan se så är EF 200/2,0 tillverkat år 2008 eller tekniken är därifrån, finns det någon risk/chans att Canon inom kort släpper ett nytt bättre objektiv än ovannämnda ?
Inte så kul att köpa ett objektiv för 56.000:- och så släpper Cannon version 2 av detta objektiv eller ett helt nytt.

Jag hade chansen att testa en 85mm 1,8 på en FF i helgen. Tyckte inte att AF hängde med alls,
Jag fick rörelseoskärpa på samtliga bilder.

Rörelseoskärpa har ju inte med autofokusen att göra. Det är slutartiden som styr den saken.

Vad hade du för tider?

Jag är ingen van sportfotograf och det som jag tycker är svårt med t ex 85/1.8 och 135/2.0 (har båda) är det korta skärpedjupet. Det är inte så lätt att få till tillräckligt skärpedjup om man fotar med full öppning. Kanske var det det som även drabbade dig? Lägg gärna upp bildexempel.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto